Walle85
Jag funderar på att utöka upp min elcentral med ett överspänningsskydd för att skydda diverse utrustning.

Min fundering är vad som är vettigast att installera.

Har tittat på dessa två, men skulle vilja veta vilken som är bäst/mest prisvärd samt vad som är skillnaden mellan dessa?

Elrond EDG50
Schnider Överspänningsskydd

En annan fundering jag har är om det monteras innan eller efter huvudbrytaren i elcentralen?
 
Vi har mellanskydd ute i mätarskåpet, mellan huvudbrytaren och utgående plint,
Elektriskt skåp med säkerhetsbrytare, kabelstegar, och installationsutrustning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Walle85
Demmpa Demmpa skrev:
Vi har mellanskydd ute i mätarskåpet, mellan huvudbrytaren och utgående plint,
[bild]
Tror tyvärr inte att det är ett alternativ för mig utan att byta mätarskåp. Redan hellt fullt som det är och inbyggt i ytterväggen. Skulle bli lite för dyrt att byta ut modernisera och bredda.
 
Walle85 Walle85 skrev:
Jag funderar på att utöka upp min elcentral med ett överspänningsskydd för att skydda diverse utrustning.

Min fundering är vad som är vettigast att installera.

Har tittat på dessa två, men skulle vilja veta vilken som är bäst/mest prisvärd samt vad som är skillnaden mellan dessa?

Elrond EDG50
Schnider Överspänningsskydd

En annan fundering jag har är om det monteras innan eller efter huvudbrytaren i elcentralen?
Som du ser är Elrond prisvärt och dessutom ett bra skydd tekniskt sett (det gäller alla deras produkter av detta slaget). Att kunna byta ev skadade element per pol är ytterlgare fördel för Elrond i denna jämförelsen.

Om du ska sätta in skyddet före eller efter en huvudbrytare spelar ingen roll det får avgöras rent praktiskt var det går att utföra vettigast. Demmpa ger ju ett exempel i mätarskåp på kundsidan och där är det ju lämpligt efter HB precis som på bilden.
 
  • Gilla
cpalm och 2 till
  • Laddar…
En viktig sak att tänka på gällande placering är att skyddat kablage bör/ska gå så långt ifrån oskyddat som möjligt.

För om skyddat kablage går parallellt/nära med oskyddat så riskerar en överspänning att hoppa över från oskyddat kablage till skyddat kablage och överspänningsskyddet tappar delar av sin funktion.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Walle85
Ok, så om jag har ett gammalt (litet och smalt) mätarskåp så kanske det är bäst att sätta upp en liten central med överspänningsskyddet mellan mätarskåpet och elcentralen i pannrummet. Då kommer det inte att ligga parallellt med några andra ledningar och täcka allt utom laddaren för elbilen.

Kom att tänka på en annan sak, finns det något att ta hänsyn till när det kommer till solceller sett till placering?
 
Walle85
Blå pil är inkommande från mätarskåpet, gul är inkommande från växelriktare, grön är utgående till elcentral. De andra kablarna man ser i bild är till belysningen.
 
  • Grå eldistributionsdosa märkt "A1A1 OCH A1A2", kablar, väggmonterad, stänktät IP54/65.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du behöver inte krångla till det av den anledningen sätt skyddet vid centralen om det passar bäst. I princip ska man sträva efter att ha dem tidigt i anläggningen dvs ofta mätarskåpet.

På din senaste bild har du också ett bra ställe att sätta en kapsling med skydden i och kopplat mot avgreningen där.
 
Walle85
GK100 GK100 skrev:
Du behöver inte krångla till det av den anledningen sätt skyddet vid centralen om det passar bäst. I princip ska man sträva efter att ha dem tidigt i anläggningen dvs ofta mätarskåpet.

På din senaste bild har du också ett bra ställe att sätta en kapsling med skydden i och kopplat mot avgreningen där.
Om jag sätter det vid avgreningen, så tänker jag då vid inkommande från mätarskåpet (så nära mätarskåpet som möjligt). Dvs. Där den blå pilen är. Låter det bra?
 
Det går bra att du tar ut matningen till skydden via någon av genomföringarna på dosan. Och håll ledarna korta dvs sätt lådan för skydden < 0.5 m ifrån så är det bra. Ser ut att kunna gå att göra på ett ok sätt där.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Vi har mellanskydd ute i mätarskåpet, mellan huvudbrytaren och utgående plint,
[bild]
Så har jag på landet också, dock ett skydd från Elrond.
 
Walle85
GK100 GK100 skrev:
Det går bra att du tar ut matningen till skydden via någon av genomföringarna på dosan. Och håll ledarna korta dvs sätt lådan för skydden < 0.5 m ifrån så är det bra. Ser ut att kunna gå att göra på ett ok sätt där.
Så då vill man ha det såhär förstår jag det som. Den turkosa färgen är då skyddet.

Fördelningsdosa med märkningar och pilar. Kablar. Tecknade linjer visar riktningar och anslutningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Eftersom den måste ligga emellan mätarskåp och elcentral/växelriktare.
 
Finns det lite plats till vänster kan du sätta nya kapslingen där och dra in matarkabeln i den och sen en ny bit vidare till dosan. Som sagt ser det ut som att du enkelt ska kunna få till det vettigt. Är det helt kört att sätta dem i mätarskåpet?
 
Walle85
GK100 GK100 skrev:
Finns det lite plats till vänster kan du sätta nya kapslingen där och dra in matarkabeln i den och sen en ny bit vidare till dosan. Som sagt ser det ut som att du enkelt ska kunna få till det vettigt. Är det helt kört att sätta dem i mätarskåpet?
Ganska svårt skulle jag tro...
Elcentral med öppen dörr, varningsskyltar, elmätare, säkringar, kablar mot tegelvägg, skymning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Walle85
En sista fråga, finns det någon Elrond modell som skulle passa bättre än en EDG50 om den placeras bredvid kopplingsdosan (ca 10m från mätarskåpet, dolda kablar i vägg), eller är det den jag bör välja?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.