raveper raveper skrev:
Nej den ser inte sliten ut. Bara smutsig... Troligen pga tidigare oljning.
Nja, har stått en massa skräp där från en renovering, så det är slitage
 
p-pennan p-pennan skrev:
Jag körde av trallen med en enkel skurmaskin med HTC:s lila städtrissa. Den slipar/polerar samtidigt som det blir rent. Trallen blev som ny! Ingen olja sen, bara såpa så håller det sig bra. På bilden syns det när jag bara testade en liten del för att se hur det blev. [bild]

edit: bilden blev åt fel håll, vet inte hur jag fixar det från paddan... ni får väl vrida på huvudet...
Hunden matchar inte den rengjorda trallen.
Tvätta hunden också.
 
  • Gilla
  • Haha
Cam Kir och 4 till
  • Laddar…
Det verkar råda delade meningar angående oljad trall. Hittar mängder med artiklar som är både för och emot.

Jag upplever det som att trallen blir finare med olja och stöter bort vatten bra. Men som sagt, gör som du själv känner så blir det bra.
 
Hade oljad trall innan och blev svart om fötterna då man gick på den tillslut, nu blir det bara såpa på den nya altanen.
 
Mugmaz MugAssMaz skrev:
Hunden matchar inte den rengjorda trallen.
Tvätta hunden också.
Hund som luktar såpa...
 
Nedsliten träaltan med synliga slitagespår och en röd toffel, nära till en dörrtröskel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Slipning är väl nästan ett måste va? Med tanke på att det är så nednött på vissa ställen. Blir väl mycket färgskillnad om man inte slipar först?
 
  • Gilla
Rönnis
  • Laddar…
BigR
Ni har fel allihop ;). Cuprinol träolja V med pigment gör trallen enhetlig i färgen, vattenavvisande och skyddar mot nedbrytande solljus. Sparar massor av tid och får bort det hemska grågröna. Utmärkt på gamla slitna altaner.

Jag har tillochmed slutat följa anvisningarna om att tvätta, slipa innan strykning och torka av överflöd efteråt. Kan färga av sig i början men efter lite sol och regn sitter det som berget.

Sluta såpa å gno. Olja istället in med en snygg kulör :D(y).
 
  • Gilla
samlarpådetmesta
  • Laddar…
Delvis rengjort träaltandäck med synliga gamla oljerester och slipverktyg samt sladdar på ytan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu har vi tvättat med altantvätt och slipat, men det var väldigt svårt att få bort den gamla oljan/lasyren. Det är väl ingen ide att olja? Det kommer väl lysa igenom? Lasyr som är ända valet?
 
A Ace83 skrev:
[bild]
Nu har vi tvättat med altantvätt och slipat, men det var väldigt svårt att få bort den gamla oljan/lasyren. Det är väl ingen ide att olja? Det kommer väl lysa igenom? Lasyr som är ända valet?
Ingen idé att olja på ytan som den är nu, kommer definitivt lysa igenom. Osäker på hur pass mycket lasyren kommer dölja färgskiftningarna under, men det borde funka!
 
WzOn WzOn skrev:
Ingen idé att olja på ytan som den är nu, kommer definitivt lysa igenom. Osäker på hur pass mycket lasyren kommer dölja färgskiftningarna under, men det borde funka!
Ska testa grövre sandpapper k40 om det hjälper mot den gamla lasyren. Körde med k80 nu, och det var väldigt svårt.
 
A Ace83 skrev:
Ska testa grövre sandpapper om det hjälper mot den gamla lasyren
Tror det kan vara klokt!
 
optimum
Kaustiksoda och vatten och högtryckstvätt med tillbehör för trall tvätt.. Så blir den ren.
Dock reser sig trät lite och när den torkat så bör man slipa golvet.

Se till att skydda omgivningen från stänk.

OBS kaustiksoda löser upp ytan på trät så man bör vara försiktig med att upprepa detta.
Blir garanterat rent.
OBS (igen) man ska ha gummistövlar på sig och golvet blir halt att gå på tills man tvättat av lösningen.
Jag brukar använda ca 1/3 flaska kaustiksoda till en hink med vatten.

Var inte orolig för miljön, kaustiksoda är inte så miljöfarligt.
 
Nu är det färdigt, 2 strykningar lasyr

Nyligen lasyrbehandlad trätrall på uteplats med sladd och stickkontakt på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyrenoverad terrass med mörkbrun lasyr, utemöbler och vit dekorationsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Thaze och 1 till
  • Laddar…
L Leif i Skåne skrev:
Kolla här inlägg #6
[länk]

Efter 5 år är den som nylagd fortfarande.
Ja nått sånt måste jag nog göra på resten av trallen, blev inte mkt renare när jag körde vanlig terasstvätt
En trädäck som delvis rengjorts, med synliga skillnader i färg och renhet mellan plankorna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.