Har ganska sliten trall på uteplatsen, ena halvan av uteplatsen är under tak och inglasat, andra halvan är utan. Hur fräschar man upp på bästa sätt? Tvätta, slipa, sen betsa?

Sliten trätrall på en uteplats med delvis synlig matta och skor i hörnet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sliten trätrall på en uteplats som delvis är skuggad, med synliga tecken på användning och åldring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Skrubba och skrubba. Använd såpa.
 
Högtryckstvätt med munstycke för trallrengöring.
 
Tror inte bara tvätt räcker, väldigt slitet. Är det bets man brukar köra på trall?
 
Jag hade slipat och sen oljat in. Gjorde så med vår förra trall och den blev som ny. Vi körde vanlig träolja från något halvdyrt märke. Finns även olja med färgpigment om så önskas.
 
  • Gilla
Ace83
  • Laddar…
WzOn WzOn skrev:
Jag hade slipat och sen oljat in. Gjorde så med vår förra trall och den blev som ny. Vi körde vanlig träolja från något halvdyrt märke. Finns även olja med färgpigment om så önskas.
Ja det låter bra :)
 
Olja är ganska onödigt. Gör den mörkare och fulare.
 
  • Gilla
LjungqvistIsabelle och 1 till
  • Laddar…
raveper raveper skrev:
Olja är ganska onödigt. Gör den mörkare och fulare.
Varför skulle olja vara onödigt? Det är ju grundläggande för att avvisa vatten och förlänga livslängden på virket.
 
raveper raveper skrev:
Skrubba och skrubba. Använd såpa.
Bara inte grönsåpa eller liknande. Har råkat ut för att alla kvistar har börjat kåda igen när man använder gran/tallbaserad såpa. Kan tänka mig att linoljesåpa skulle funka bättre
 
Nej vanlig grönsåpa. Skura allt som behöver skuras varje år och altanen kommer bli fantastiskt fin. Lite silverskimmrande. Snyggt som faan.
 
  • Gilla
brfbo och 2 till
  • Laddar…
WzOn WzOn skrev:
Varför skulle olja vara onödigt? Det är ju grundläggande för att avvisa vatten och förlänga livslängden på virket.
De flesta trallar är gjorda av tryckt virke och klarar sig fint utan massa extra smörj som nasarna försöker pracka på en.
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
WzOn WzOn skrev:
Varför skulle olja vara onödigt? Det är ju grundläggande för att avvisa vatten och förlänga livslängden på virket.
Om man har tryckimpegnerat som TS verkar ha är det helt onödigt att olja trallen. Det ändrar bara utseendet och påverkar inte livslängden.

https://www.traskydd.com/vanliga-fragor
 
  • Gilla
slugger75 och 1 till
  • Laddar…
Som ni ser på första bilden så är trallen väldigt sliten och skadad. Så jag tror slipning och ny olja eller dylikt är nödvändigt
 
Nej den ser inte sliten ut. Bara smutsig... Troligen pga tidigare oljning.
 
Jag körde av trallen med en enkel skurmaskin med HTC:s lila städtrissa. Den slipar/polerar samtidigt som det blir rent. Trallen blev som ny! Ingen olja sen, bara såpa så håller det sig bra. På bilden syns det när jag bara testade en liten del för att se hur det blev. En delvis rengjord trall med en hund bredvid. Rengörda plattor kontrasterar mot orena, i sidovinkel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


edit: bilden blev åt fel håll, vet inte hur jag fixar det från paddan... ni får väl vrida på huvudet...
 
  • Gilla
byggaeko
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.