A Alexn72 skrev:
Jag brukar inte dra kort eller gå in I butik för att betala soppan, jag åker hem och pluggar I sladden.
Det verkar väldigt bekvämt, även jag tycker kortet är jobbigt, det väger så mycket att det är svårt att hålla.

Jag förstår att din elräkning är gratis.

Förstår inte varför tråden handlar om detta trams numer.
 
  • Älska
maxmsm
  • Laddar…
Årets dummaste tråd redan i januari? Varför släpper admin igenom sån här skit?
 
  • Gilla
Kretikos och 2 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ska du flytta till Italien?
Nej, inget europeiskt land.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Nissens
F fribygg skrev:
Jag har farmartank och känner flera andra med dieselfordon och långa avstånd till kommersiell mack som har det, driver man sen djurproduktion är det ofta nödvändigt att ha reservelverk och bränsle till det för att klara ev strömavbrott. Ofta väljer man då till möjlighet att kunna pumpa bränslet även manuellt då det vore fatalt för djurhälsan om ett strömavbrott likt det vid stormen Gudrun skulle göra att det inte fanns el på nån vecka.
Japp, ingen tvivlar på att jordbruk/lantbruk behöver egen soppa, men det är en annan tråd. Företag har andra behov än privatpersoner.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
M maxmsm skrev:
Att köra elbilar är lite som att ha ränneskita om man ska långt eller om det blir riktigt hård motvind, "hinner jag fram i tid"(innan man skiter ner sej).

En hybridbil skulle jag absolut kunna tänka mej nä de klarar minst 150km på en laddning och har en snål fin dieselmotor under huven för då har man en i mitt tycke en optimal bil och givetvis måste den klara att dra ett riktigt släp, minst 1500kg.
Du har ju senaste varianten av Passat och Superb som har 25kWh batteri och en supersnål bensinmotor som backup.
Mercedes e-class har dieselhybrid med 25kWh också.
Dom klarar väl kanske 15mil på el om man snålkör (MB E 300 de)
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
Fairlane
P paralun skrev:
Jo de röd/gröna såg ju till att det blev brist på el.....
Så här ser USA's energiplan ut. Det samma kommer i EU's energiplan angående vätgas.
[länk]
Så vi kanske har satsat på fel häst?
Kanske, men tveksamt. Om nu vätgas är framtiden pga ändringar av USAs energiplan (som förövrigt kan förändras när som helst), vilka amerikanska biltillverkare satsar nu hårt på vätgas till bilar?

Är det inte märkligt att de inte storsatsar nu, när biltillverkare vet om det och de vet hur lång tid det tar att utveckla en ny bil?

Jag hörde talas om vätgasdrivna bilar i mitten på 90-talet och det var framtiden som skulle slå inom 10 år. 10 år senare hade det inte slagit, men någon hade hört talas om vätgas till bilar och talade sig varm för att det kommer inom 10 år ... Så har det låtit några gånger nu, någon ny person hittar detta med vätgas till bilar och tror att de hittat något nytt och påstår att det kommer vara standard om 10 år.

För 10 år sen började Tesla modell S rulla i Sverige och givetvis hittade en ny grupp alternativet vätgas och menade på att elbil var en flopp som aldrig skulle slå. Istället skulle det vara vätgas som gällde inom 10 år. Där är vi nu och alla stora biltillverkare säljer elbilar och satsar på utveckling av dessa. Kanske är det bara vätgasbilar som säljs om 10 år, men jag tror att det är större sannolikhet att några nya personer precis hittat en artikel om vätgas och kommer säga att dessa kommer om 10 år.

Kanske slår vätgasbilar någon gång, men jag är glad att jag inte väntade på en i mitten på 90-talet...
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Kanske slår vätgasbilar någon gång, men jag är glad att jag inte väntade på en i mitten på 90-talet...
Jo jag tror det är mycket troligt att vätgasbilen nu slår igenom, egentligen en överlägsen teknologi.
Toyota själv om detta:
https://newsroom.toyota.eu/toyota-hydrogen-factory-scaling-up-its-european-activities/
USA har ju redan sin energiplan inkl vätgas och kärnkraft. EU får sin plan sannolikt klar under våren.
Så först nu finns det ju förutsättningar för vätgasbilen.
 
Fairlane
TS har tidigare visat sig vara expert både på elavtal och på att medla mellan två stridande grannar (märkligt nog var det ingen av grannarna som var intresserade av hans hjälp. 🤔)

Jag tror jag passar lite på den här analysen också.
 
  • Haha
  • Gilla
Kretikos och 2 till
  • Laddar…
D Du och 19till skrev:
Det verkar väldigt bekvämt, även jag tycker kortet är jobbigt, det väger så mycket att det är svårt att hålla.

Jag förstår att din elräkning är gratis.

Förstår inte varför tråden handlar om detta trams numer.
Jämför du 2 olika sätt så är det väl rimligt att jämföra dem lika.
Fossil bil, kör du till tankställen.
Betalar, tankar, kör hem.
(Vinter tid kanske även en värmarkabel pluggas i)😉

Elbil kör du hem med.
Pluggar I, går in i huset


Med tanke på att du idag har ett elabm så tillkommer inte detta när du köper elbil.
Fast du kanske handlar bensin på dunk och kör hem med varje vecka ändå så om bilen också tankas spelar ingen roll😉

Så länge fakta är korrekt brukar jag inte lägga mig i.
 
Fairlane
P paralun skrev:
Jo jag tror det är mycket troligt att vätgasbilen nu slår igenom, egentligen en överlägsen teknologi.
Toyota själv om detta:
[länk]
USA har ju redan sin energiplan inkl vätgas och kärnkraft. EU får sin plan sannolikt klar under våren.
Så först nu finns det ju förutsättningar för vätgasbilen.
Toyota har ju trott på vätgasbilen i 30 år minst, så kanske är de inte den mest pålitliga källan?

Vad säger att inte USAs och EUs energiplaner ändras under resans gång?

Varför storsatsar inte GM, Fors, Fiat, Mercedes etc på vätgasbilarna? Är det för att de inte fattar elelr har tillgång till samma information? Man kanske kan länka Toyotas nyheter till dem och även USAs energiplan?!

Som sagt, det kanske slår någon gång, men det kommer ta tid att utveckla bilar, utveckla tanknätverk etc så jag är tveksam.

Tekniken har sina fördelar, men verkningsgrad är väldigt låg vilket knappast underlättar
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Toyota har ju trott på vätgasbilen....
Tekniken har sina fördelar, men verkningsgrad är väldigt låg vilket knappast underlättar
Vad menar du nu?
Bensin bilen brukar sägas ha 30% verkninggrad och dieseln 40%
vätgasmotorn har ju 50%
Den är ju nästan dubbelt så effektiv som bensinmotorn och "inga" utsläpp, den kommer sopa banan med alla andra.
Man kan fortfarande åka till " macken" så rutinerna inte ändras.
https://www.nyteknik.se/fordon/fram...-for-motorer-extremt-stor-forbattring/4223410
De är inte direkt så att de finns en förbränningsmotor som slår detta.

Enda alternativet skulle ju isåfall vara elbil med mer än dubbelt så bra verkningsgrad som vätgasmotorn ( vätgasen ska ju framställa med)
Inga utsläpp eller iallafall hälften av vätgas...
https://www.efuel.se/artiklar/elmotor-och-forbranningsmotor-en-jamforelse
Men då bryts ju rutinen med att köra till macken för att tanka😉

Laddad fråga detta😂
 
Unikt namn
Är det 50% effektivitet på vätgasmotorn i om man inkluderar energiförluster vid produktionen av vätgasen?
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Antar att dom menar i omvandlingssteget.

Det finns ju 2 sorters vätgasbilar idag. Det ena är att driva en elbil genom en generator i form av bränslecell och det andra är vätgasförbränning. Båda fungerar hyggligt som teknik men är lite krångligare än befintliga bensinbilar och kommer inte ha ett ekonomiskt eller energimässig fördel för driften mot en ren batteribil. Vätgasen idag är väldigt dyr och verkningsgraden i systemen medioker.
Björn Nyland gjorde en beräkning på kostnaden att driva en Toyota Mirai i Oslo, och det var ungefär 3ggr dyrare än att åka diesel.

Det stora hindret är ändå tankstationerna. Dom är väldigt dyra att sätta upp och kräver en del yta.

För elbilar kan man idag enkelt köpa en 300kw laddare med integrerade bufferbatterier som ett litet skåp och bara ställa ut. Anslut till vanlig villasäkring
 
  • Gilla
Kretikos och 1 till
  • Laddar…
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Generellt känns det ju som att det inte kan vara så många negativa sidor med elbilar ändå om det tyngsta argumentet är att det är jobbigt att stoppa in en laddkabel i bilen nån gång i veckan.

(Vet att många av er inte förstår sarkasm, så jag understryker att detta är skrivit sarkastiskt)
Det mesta är ju rena bagateller, jag ser enbart elbilens verkliga nackdelar som:
- Hög Inköpskostnad (minskande skillnad)
- Fler stopp och laddtid vid långresa och släp, ökat krav på planering
- högre förbrukning vintertid
- Svårt med destinationsladdare för vissa parkeringsplatser (lägenhetsfolk)
 
  • Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
Fairlane
Till och med Toyota verkar nu anse att vätgas till personbilar inte är framtiden: länk

"Toyota erkänner att de misslyckats med vätgasbilar och kommer nu skifta fokus. Nu ska tillverkaren satsa mer på transportbilar med bränsleceller. "

Kanske har de missat USA energiplan?

När till och med Toyota skiftar fokus från vätgas till personbilar så talar väldigt lite för att vi ska se det som någon storsäljare om 10 år.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.