S Stuff skrev:
Man kan ju inte börja köra över cyklister bara för att man har lagen på sin sida.
Fast skulle man inte det om det var en MEMIL? :thinking: 😎
 
Alfredo Alfredo skrev:
I vissa situationer, som exempelvis vid många omkörningar på vanlig landsväg, är det avsevärt säkrare att tillfälligt överskrida hastighetsbegränsningen än att med en idiots strikta lagtolkning se dessa som heliga.
Och ändå så är det förmodligen ännu säkrare att låta bli.
Hela min poäng är att strikt uttala sig om att man är en trafikfara för att man kör om någon med enbart 5 km/h differens är dumt.
TRJBerg TRJBerg skrev:
Oerhört många. Att "köra om" där det är flerfiligt ser jag inte som en omkörning.
Vad du anser det vara ändrar inte på att det är en omkörning.
 
  • Gilla
Nerre
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Och ändå så är det förmodligen ännu säkrare att låta bli.
Det är nog nästan alltid säkrare att låta bli att köra om än att köra om. Dock finns det andra aspekter än säkerhet som man måste ta hänsyn till i trafiken. Vore säkerhet den enda aspekten skulle man inte ens ge sig ut i trafiken. Någonsin!
 
  • Gilla
tveksamt
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Det är nog nästan alltid säkrare att låta bli att köra om än att köra om. Dock finns det andra aspekter än säkerhet som man måste ta hänsyn till i trafiken. Vore säkerhet den enda aspekten skulle man inte ens ge sig ut i trafiken. Någonsin!
Jag har dörren öppen för att det också är säkrare att köra om. Min filosofi har alltid varit att den var och en, inom rimliga gränser, mår bäst av att köra så fort som man själv är bekväm med.

Tvingas jag köra 30mil i 72kph istället för 80 eller 90 pga att någon tycker det är läskigt med regn på vägen, så är det bättre att jag kör om än att jag gnager av mig armen i frustration över att alla är sämre på att köra bil än vad jag själv är.
 
  • Gilla
Eriond och 2 till
  • Laddar…
Unikt namn
tveksamt tveksamt skrev:
Det kan man argumentera för, men det är ju då i så fall de som kör om på marginalen som är trafikfarliga.

Om jag ligger i omkörningsfil i 100 på en 100-sträcka (för att jag kör om en bil i högerfilen som kör 95) och blir upphunnen och påkörd bakifrån av en bil som kör för fort är det ju inte jag som är den trafikfarliga.
Ni 3 skapar tillsammans en farlig situation. Trafiken är inte jag, den är ett samspel som kräver samarbete från alla parter. Alla 3 bilister kan ju göra något för att situationen ska bli mindre farlig.
95an kan släppa på gasen.
100an kan gasa lite mer.
Och stressjanne kan chilla lite.

Beroende på perspektiv så kommer man tycka att olika förare har mest rätt att fortsätta köra sitt race oberoende de andra, men handen på hjärtat är det nog sen som först släpper prestigen och aktivt minskar risken som gör mest rätt.

Man kan även ställa sig frågan om man skulle göra en 95 vs 100 omkörning på en landsväg, eller om det är förbehållet 2filiga vägar.

När jag tog körkort så fick jag lära mig att en omkörning görs (lagom) snabbt, och så har jag fortsatt.
Men och andra sidan hade vi framförallt landsvägar och farthållare var ett sällsynt inslag i bilar.
 
  • Älska
  • Gilla
BengtH och 1 till
  • Laddar…
TRJBerg
tveksamt tveksamt skrev:
Och ändå så är det förmodligen ännu säkrare att låta bli.
Hela min poäng är att strikt uttala sig om att man är en trafikfara för att man kör om någon med enbart 5 km/h differens är dumt.

Vad du anser det vara ändrar inte på att det är en omkörning.
Anser du.
 
Fairlane
Idag såg jag en intressant situation, som inte rörde motorväg, men ändå filkörning.

Rödljus med övergångsställe där ser var rött för både gående och bilar. Typ gående funderade lite på om de skulle chansa och efter lite velande så gav de sig ut på vägen. De hann passera första filen och var halvvägs över den andra (av tre) när det blev grönt för bilarna. Bilisten längst fram i mittfil hängde på tutan och gasade sen häftigt bakom de gående som började springa. De två vänstra körfältet var för vänstersväng så föraren rattade genom svängen, uppenbart irriterad på de gående. Från andra hållet startade de en annan bilist och tutade på den första som kört mot rött... När det slog om till grönt var det inte för de i vänstersvängande fil... Hoppsan, så kan det gå när man är irriterad och inte kollar.
 
  • Haha
Guzzi och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
Jaha, några minuter efter jag skrev det flera inlägget så skulle jag igenom samma korsning med bilen och jag tvingas stanna för någon som inte förstår att man inte får svänga vänster om det lyser en röd pil, utan att man måste vänta på att den blir grön.
Damen blev nog rätt chockad när jag och föraren i bilen bredvid fick bromsa hyfsat mycket. Hon fick lite panik och bromsade också så hon stod still framför oss. 😀
 
Maria T
S Stuff skrev:
Fast har det egentligen någon praktiskt betydelse för dig som bilist?
Man kan ju förutsätta att cyklisten inte har koll på reglerna så man lär ju som bilist ändå alltid vrida på huvudet och se om det finns någon cyklist där och hur fort denne rör sig. Sen ta beslut om man ska sakta ner och släppa förbi cyklisten eller fortsätta och hinna före cyklisten. Det gör man oberoende av vilken typ av passage det är. Man kan ju inte börja köra över cyklister bara för att man har lagen på sin sida.
Jag hävdar sällan min rätt även om lagen är på min sida, är rädd om min bil och min egen hälsa.
Antar oftast att cyklister inte har någon koll på trafikreglerna, tyvärr. Har sen i juni sett (från mitt fönster) tre olyckor som involverar cyklist/cyklist, cyklister/cyklist och cyklist/gångtrafikant.

Viker mig alltid i trafiksituationer även om jag "har rätt" - i förrgår blev jag prejad av en Tesla som körde om mig i högerfil, en fil som var för att svänga av, och körde in framför mig med några meter tillgodo. Jag tutade så gott jag kunde, ren skräck, och svängde sen ut i vänsterfil för att köra om. Telsaföraren såg ut som hen *ajsat på sig! Jag var helt darrig under en lång stund och önskar att min bil hade en bättre tuta. Går det att ändra? Min förra lät mycket mer skrämmande.
 
Maria T Maria T skrev:
Jag hävdar sällan min rätt även om lagen är på min sida, är rädd om min bil och min egen hälsa.
Antar oftast att cyklister inte har någon koll på trafikreglerna, tyvärr. Har sen i juni sett (från mitt fönster) tre olyckor som involverar cyklist/cyklist, cyklister/cyklist och cyklist/gångtrafikant.

Viker mig alltid i trafiksituationer även om jag "har rätt" - i förrgår blev jag prejad av en Tesla som körde om mig i högerfil, en fil som var för att svänga av, och körde in framför mig med några meter tillgodo. Jag tutade så gott jag kunde, ren skräck, och svängde sen ut i vänsterfil för att köra om. Telsaföraren såg ut som hen *ajsat på sig! Jag var helt darrig under en lång stund och önskar att min bil hade en bättre tuta. Går det att ändra? Min förra lät mycket mer skrämmande.
Men när det gäller cyklister så är det sällan du har rätt om det är vid en korsning...
 
Maria T
pacman42 pacman42 skrev:
Men när det gäller cyklister så är det sällan du har rätt om det är vid en korsning...
Medveten om det, den oskyddade cyklisten får alltid rätt (av mig) även om den har fel, som vid de tillfällen du själv beskrev tidigare " Enda undantaget är om cyklisten kommer på ett övergångsställe (dvs inte cykelbana/cykelväg). Där får bara cyklisten vara om den väjer för alla andra " , och som är vanliga i min närhet. Utgår helt enkelt från att cyklister inte kan trafikregler, trist men sant.
 
Maria T Maria T skrev:
Medveten om det, den oskyddade cyklisten får alltid rätt (av mig) även om den har fel, som vid de tillfällen du själv beskrev tidigare " Enda undantaget är om cyklisten kommer på ett övergångsställe (dvs inte cykelbana/cykelväg). Där får bara cyklisten vara om den väjer för alla andra " , och som är vanliga i min närhet. Utgår helt enkelt från att cyklister inte kan trafikregler, trist men sant.
Håller med, det kan de sällan. Särskilt de som cyklar kort sträcka på stadscykel. Långcyklisterna är dock ofta dumdristiga
i att hävda sin "förtur". De kan inte bromsa/stanna vid varje situation. Jag cyklar ibland och det är väldigt frustrerande att tappa rörelseenergin.
 
Maria T Maria T skrev:
Medveten om det, den oskyddade cyklisten får alltid rätt (av mig) även om den har fel, som vid de tillfällen du själv beskrev tidigare " Enda undantaget är om cyklisten kommer på ett övergångsställe (dvs inte cykelbana/cykelväg). Där får bara cyklisten vara om den väjer för alla andra " , och som är vanliga i min närhet. Utgår helt enkelt från att cyklister inte kan trafikregler, trist men sant.
Jag tänker hyffsat likadant när det gäller gångtrafikanter och cyklister, delvis kanske för att jag har knappt tre år gammalt körkort och är lite försiktig. Och att det är himla trevligt att få en vink och ett leende ibland. Men i andra trafiksituationer har jag kommit på mig själv att jag är onödigt lättretlig.

Hamnade i en situation i våras som känns aktuell m.t.p. dom senaste inläggen. På väg in i en rondell med tre avfarter där jag ska svänga direkt höger. Precis innan rondellen går en sån cykelpassage/överfart (fan vet vilken typ) och cykelbanan som kommer från vänster är lång rak och lutar nedåt vilket innebär att cyklisterna kommer med en jävla fart. Det är dessutom halvdålig sikt åt vänster där kamikazecyklisterna kommer. Dessutom är det ett övergångsställe till höger och väldigt mycket gångtrafikanter. Vid den nedre entren till Kista Galleria för er som är bekanta med området. P.g.a. omständigheterna tycker jag att bilister och gångtrafikanter är ovanligt (för Sthlm) försiktiga. Vissa cyklister däremot .......

Jag ligger bakom två bilar som ska samma väg som mig och jag har ett par bilar bakom mig också. Precis när jag korsar cykeltjofräsen tar det tvärstopp framför mig. Första bilen har fått stopp och där står tvärs över och har små möjligheter att flytta på mig. Efter att ha stått där 20 sekunder så kommer en MEMIL i hög fart från vänster, tvärnitar och får stopp på cykeln ett par decimeter innan han bränner in i min passagerardörr. Till saken är att där jag står så syns jag för cyklister från ca. 300 meter bort så vilken värd den jönsen för tillfället var i vete fan. Jag slår ut med armarna som i en ursäktande gest och försöker förmedla att "sorry kompis, kan inte göra så mycket." när jönsen dunkar näven i taket på min bil ett par gånger och gapar något.

Ridå! Jag har en historia av att ha lite svårt att behärska mig men den gången lyckades jag hålla mig till ett verbalt motangrepp av sådant slag att det nog blev lite vått i jönsens kissbyxor. Mitt budskap löd ungefär "Tror du jag står här med flit eller för att jag tycker det är kul. Vad är din ursäkt för att vara ett r*vhål?"

Men men, eftersom jag vet att många cyklister av denna typ är rövhål så tar jag det alltid lugnt när det är cykelbanor, överfarter, passager eller vad det nu må heta. Och för sakens skull får jag väl erkänna att jag själv är ett fd. cyklande rövhål bl.a i form av en brevbärare på Kungsholmen.
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
TRJBerg TRJBerg skrev:
Anser du.
Nej, trafikreglerna. Om det inte var en omkörning skulle man aldrig se exempelvis det här vägmärket på en väg med flera filer.
Röd och gul vägtrafikskylt som förbjuder infart för fordon, både lastbilar och personbilar.
Märket heter ”Förbud mot omkörning med tung lastbil”. Att passera en annan bil är en omkörning, oavsett om det är landsväg eller flerfiligt.

Unikt namn Unikt namn skrev:
Ni 3 skapar tillsammans en farlig situation. Trafiken är inte jag, den är ett samspel som kräver samarbete från alla parter. Alla 3 bilister kan ju göra något för att situationen ska bli mindre farlig.
95an kan släppa på gasen.
100an kan gasa lite mer.
Och stressjanne kan chilla lite.

Beroende på perspektiv så kommer man tycka att olika förare har mest rätt att fortsätta köra sitt race oberoende de andra, men handen på hjärtat är det nog sen som först släpper prestigen och aktivt minskar risken som gör mest rätt.

Man kan även ställa sig frågan om man skulle göra en 95 vs 100 omkörning på en landsväg, eller om det är förbehållet 2filiga vägar.

När jag tog körkort så fick jag lära mig att en omkörning görs (lagom) snabbt, och så har jag fortsatt.
Men och andra sidan hade vi framförallt landsvägar och farthållare var ett sällsynt inslag i bilar.
Jag skrev medvetet ”omkörningsfil” och ”högerfil” för att tydliggöra att det alltså är en situation med dubbla filer i en riktning, inte en enkel landsväg, sorry om det inte var tydligt.
Och alla tre är med i situationen, absolut. Men den som gör situationen farlig (utöver det man kan säga att trafiken är generellt) är uteslutande den som kör för fort.
Det kan inte vara en överraskning att någon kan ligga i skyltad hastighet. Att påstå att den borde köra fortare för att minska risken någon som kör för fort skapar är uppåt väggarna.
Alla tre kan göra något för att avväpna situationen, men den enda som är skyldig till att göra den farlig från början är den som kör för fort.

Annars kan man lika gärna hävda att när en person kommer över på fel sida på en landsväg är den som får möte i sin fil bidragande till att det blir farligt.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
TRJBerg
OT, men häromdan (vardag em) på väg 70 norrut från Enköping mot Sala var ett par bönder ute och lyckades irritera många. Vägen är en relativt nyrenoverad väg av typen med mitträcke där långa sträckor är enfilig. Hastighetsgränsen är 100 och det är ofta mycket trafik.
Traktorerna, de färdades separat långt mellan varandra, höll då typ 30 eller långsammare (den ena hade släp som verkade väldigt tungt). Det blev låånga köer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.