H heimlaga skrev:
Just det är så tragiskt.
Att ett effektivt verktyg knuffas in i historien och ersätts med ett ineffektivt bara för att tillverkarna har sänkt kvaliteten så långt att nya skinande exemplar inte fungerar och sedan har myten spritt sig att verktyget var svårt att
När det bara krävs en bra gammal båge och ett bra blad och några minuters träning.
Ja, verkligen ; tror att jag slängde min gamla goda bågsåg när bladet gick av, den var lite rostig och jag hade ju en ny också. Då trodde jag nytt var synonymt till bättre.
Helt idiotiskt
 
  • Gilla
Ruben Janzon
  • Laddar…
useless useless skrev:
Har man redan en tigersåg så är det enklare att köpa ett blad än en hel motorsåg.

Men jag håller med om att en (riktig) nät- eller batteridriven motorsåg borde vara standardutrustning för alla som sågar ved.
Men sågar man för hand värmer veden två gånger.
 
F FGLIN skrev:
Men sågar man för hand värmer veden två gånger.
Vad är det för ved som värmer bara två gånger?
En gång i skogen
En gång på vedbacken.
En gång i pannan.
 
  • Gilla
Ruben Janzon och 3 till
  • Laddar…
galento galento skrev:
Har två Huskvarna och en Homelite 230v sågar men använder bensinsåg
till veden och vedkapan till " gallringspinnarna ". Det är sällan man använder
230v sågarna faktiskt , gillar bensinsågarna mer.
Jag har en billig 230V-såg som är sämre än bensinsågen på i princip allt. Men jag använder uteslutande den på 'vedbacken' där det är nära till ett vägguttag och det är otroligt smidigt att bara trycka på knappen och såga.
 
galento
useless useless skrev:
Jag har en billig 230V-såg som är sämre än bensinsågen på i princip allt. Men jag använder uteslutande den på 'vedbacken' där det är nära till ett vägguttag och det är otroligt smidigt att bara trycka på knappen och såga.
Har ett 230v uttag nära där jag brukar kapa men det har blivit bensinsågen
iallafall , Tänkte prova att kapa kubbarna nere i skogen i år kanske :thinking: och
köra upp kubbarna i skopan till klyven för att minimera städningen av allt spån
senare , har presenning under men det blir en hel del spånor. Det brukar vara
härligt att stå i vårsolen och och klyva sen :D.
 
Mats-S
En sak som inte nämnts (?) är att man måste "spänna" bågsågen då och då, i alla fall dom klenare modellerna. Böj ut ena "hörnsidan" på bågen så att bladet blir riktigt hårt spänt. Sladdrar bladet funkar bågsågen urdåligt :cool:
 
H heimlaga skrev:
Vad är det för ved som värmer bara två gånger?
En gång i skogen
En gång på vedbacken.
En gång i pannan.
Oerhört effektiv process du har om veden bara värmer 3ggr @heimlaga. Hos mig har hanteringen fler steg, till exempel brukar jag både kapa, klyva och stänga veden under tak på vedbacken, om jag travar den tillkommer ytterligare ett värmande moment.
 
  • Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
Mats-S Mats-S skrev:
En sak som inte nämnts (?) är att man måste "spänna" bågsågen då och då, i alla fall dom klenare modellerna. Böj ut ena "hörnsidan" på bågen så att bladet blir riktigt hårt spänt. Sladdrar bladet funkar bågsågen urdåligt :cool:
Varför inte släppa bladspänningen då sågen inte används @Mats-S?
 
Mats-S
F fribygg skrev:
Varför inte släppa bladspänningen då sågen inte används @Mats-S?
Funkar väl det också, men det är bra många som inte ens tänkt på att bladet måste vara spänt, så det var ett tips från snickarboa hur man enkelt får stil på sin sladdriga bågsåg igen ;-)
 
galento galento skrev:
Tänkte prova att kapa kubbarna nere i skogen i år kanske :thinking: och
köra upp kubbarna i skopan till klyven för att minimera städningen av allt spån
senare ,
Har du så slätt och glest i skogen att du vill köra med lastare och skopa på traktorn?
 
Mats-S Mats-S skrev:
Funkar väl det också, men det är bra många som inte ens tänkt på att bladet måste vara spänt, så det var ett tips från snickarboa hur man enkelt får stil på sin sladdriga bågsåg igen ;-)
Jag hävdar att bladet ska sträckas vid användandet och inte vara i spänn den tid sågen bara hänger oanvänd på väggen, men man gör ju hur man vill;)
 
En kraftig stålrörsbåge håller spänning i bladet hela tiden. Är bågen för svag till det orkar den inte heller hålla spänningen i bladet då man sågar.
Träbågar av den gamla sorten måste man däremot släppa spänningen ur då man inte använder sågen. De håller inte spänningen över tid eftersom träet tappar formen under belastning. Man släpper någon varv på spännstickan.
Jag har en gammal träbåge liggande. Den blev över då de upplöste RaskPsto2 och hemförlovade manskapet efter vapenvilan sommaren -44. Har mest legat i lager sedan dess. Kan vara bra att ha någon gång.... kanske.....
I brist på gamla kraftiga stålbågar borde det gå att nytillverka en träbåge.
 
  • Gilla
Tomture61 och 1 till
  • Laddar…
galento
F fribygg skrev:
Har du så slätt och glest i skogen att du vill köra med lastare och skopa på traktorn?
Har ett utrymme nedanför lon man kan hålla på , har en gammal bakskopa som
man använt tidigare. Blir väl några vändor men det är nära lon , vi får se :thinking:
 
galento galento skrev:
Har ett utrymme nedanför lon man kan hålla på , har en gammal bakskopa som
man använt tidigare. Blir väl några vändor men det är nära lon , vi får se :thinking:
Då missuppfattade jag och får pudla, klart att du inte frivilligt ger dej ut i skog med frontlastare och skopa.
 
  • Gilla
galento
  • Laddar…
Christer G.V. Christer G.V. skrev:
Går inte att fila en tandspetshärdad fogsvans.
Jag skrev inte heller att man kan fila den. Jag skrev slipa. Det vidhåller jag att det tekniskt är möjligt. Men sågarna håller så länge och kostar så lite att ingen gör det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.