imported_Benno imported_Benno skrev:
Sågar den åt båda håll? Jag har letat efter grensågar som skär åt båda håll men inte hittat någon sedan min gamla Sandvik gått av. Väldigt allround annars med grensåg till lite av varje.
Å det korta bladet stör inte?
 
Kan denna va nåt?:
Handsåg med 3-fas slipad tandning och tandspetshärdning, möjlighet att byta sågblad. Yta vaxbehandlad för låg friktion, vibration och skydd mot rost. Sågen har ett ergonomisk handtag och ett kraftigt klingskydd med snabblås. Hål för upphängning.

HBX- sågen finns med 3 olika antal tänder/tum
  • 7t/tum - Grov sågning, timmer, färsk och impregnerat virke.
 
AXS
Rönnerdahl Rönnerdahl skrev:
Kan denna va nåt?:
Handsåg med 3-fas slipad tandning och tandspetshärdning, möjlighet att byta sågblad. Yta vaxbehandlad för låg friktion, vibration och skydd mot rost. Sågen har ett ergonomisk handtag och ett kraftigt klingskydd med snabblås. Hål för upphängning.

HBX- sågen finns med 3 olika antal tänder/tum
  • 7t/tum - Grov sågning, timmer, färsk och impregnerat virke.
Kanske hellre denna då: https://www.bahco.com/se_sv/ergotm-...farskt-och-tryckimpregnerat-tra-pb_2700_.html
 
Tack
 
OK tråden fick mig att köpa en bågsåg, 5€
Gamla rostiga bågsåg på grå matta, verktyg för att såga trä.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Björkisvägen och 4 till
  • Laddar…
findus42 findus42 skrev:
Utan erfarenhet är det inte lätt att hitta rätt antika grejer. Till noviser är det lämpligare att rekommendera saker som finns nytt att köpa.

Till exempel så fungerar en bra grensåg bättre än en fogsvans för att kapa stock. Bättre än moderna veka bågsågar också.

Den på bild hör till de bättre.
[bild]
En grensåg är hur som helst bra att ha i bilen vid färd i glesbygd då man aldrig vet vad som ramlat ner och hjälpen kan vara dagar borta.

Mvh Findus
Bra tips. Jag har grensågar i båda bilarna, vis av erfarenheten. Fast när en större björk blåste över vägen på landet åkte jag och hämtade motorsågen. Tyvärr var gummiblåsan för att pumpa fram bränsle till förgasaren söndertuggad av möss. Det löste sig med en rejäl remsa av silvertejp.
 
DennisCA DennisCA skrev:
OK tråden fick mig att köpa en bågsåg, 5€
[bild]
Det är inte en Purmosåg, utan det står Munker på handtaget. Aldrig hört om, låter mera tyskt än svenskt tycker jag. Då jag mäter bladet är det 105cm ungefär.
 
  • Gilla
hapazard
  • Laddar…
Den här tråden gör att jag blir sugen på att prova min Sandvik Snabbsvans. Men väntar nog till mars-april.
 
  • En stor trähandtagssåg lutad mot en vit dörr inomhus, dagsljus, använd och smutsig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Har en konsumentvariant av tigersåg och ingen höjdare att stå och skaka med, är mera för snabbjobb inget att stå i timmar med.
Köpte grovtandade blad till min Makita tigersåg med lätt skränkta tänder på Bauhaus ämnade för just kapning av träd. Funkar utmärkt, ett blad håller alla fall ett par timmar om man inte sågar i grus eller jord. Har tagit ner både hägg och gran runt 15-20cm i diameter samt kvistat och kapat upp till ved med tigersågen. Ett väldigt bra alternativ till motorsåg för villatomten skulle jag säga.

Har en även en modern bågsåg men den funkar inge vidare, har tänkt ge mig ut på logen hos föräldrarna när jag känner att jag har gott om tid och leta upp något bättre, finns säkert någon raritet där som är bättre. Annars tycker jag att om det ska funka så är A och O i sågningen att ha ett riktigt bra och stabilt stativ som inte vinglar
 
  • Gilla
AXS och 1 till
  • Laddar…
L Liljeros skrev:
Köpte grovtandade blad till min Makita tigersåg med lätt skränkta tänder på Bauhaus ämnade för just kapning av träd. Funkar utmärkt, ett blad håller alla fall ett par timmar om man inte sågar i grus eller jord. Har tagit ner både hägg och gran runt 15-20cm i diameter samt kvistat och kapat upp till ved med tigersågen. Ett väldigt bra alternativ till motorsåg för villatomten skulle jag säga.

Har en även en modern bågsåg men den funkar inge vidare, har tänkt ge mig ut på logen hos föräldrarna när jag känner att jag har gott om tid och leta upp något bättre, finns säkert någon raritet där som är bättre. Annars tycker jag att om det ska funka så är A och O i sågningen att ha ett riktigt bra och stabilt stativ som inte vinglar
Project farm testade batteridrivna minimotorsågar och jämförde med en tigersåg (med rivningsblad), tigerågen var inte ens bättre än dem.

 
H hapazard skrev:
Project farm testade batteridrivna minimotorsågar och jämförde med en tigersåg (med rivningsblad), tigerågen var inte ens bättre än dem.

[media]
Dom bladen jag kör är betydligt mer grovtandade än det dom körde med, mer bågsågsblad skulle jag säga, det där såg nästan mer fintandat ut än en fogsvans.Häggen jag sågade ner i somras var så tätvuxen att man knappt kunde urskilja årsringar och var ca 16-17cm i diameter och sågades av på kanske 20-25sek. Med det sagt så är det ju fortfarande en tigersåg, jag skulle inte säga att den kan mäta sig med kedjemaskiner men för att såga ner något lite vildvuxet träd i en villaträdgård är det verkligen fullgott och ett verktyg som dom flesta har hemma, är dom större än att man tar dom med tigersågen ska man oftast inte hålla på själv...
 
Rönnerdahl Rönnerdahl skrev:
En timme per dag , drygt. Dvs när jag r i fritidshus et
Vill du såga så mycket och lägga all den tiden ska du förstås göra det, själv kan jag tycka att det är ett väldigt slöseri med tid och kraft att kapa ved med fogsvans.

Motorsågen är kanske det verktyg som uträttar mest arbete per timme eller om man ser det så per kWh el eller liter bensin som jag känner till, på lagom grov ved och med rätt såg och teknik kan nog även bågsågen vara ett fullgott alternativ till hemved för eget bruk.
 
  • Gilla
Alfredo och 3 till
  • Laddar…
Cheesen
Rönnerdahl Rönnerdahl skrev:
Kostar ju också med elströmmen. Min såg går på ärter å fläsk
Billigare med bensin än ärtor och fläsk för att hålla igång den sågen. Sett till energiutbytet så får du koka en cirkus 50 liter ärtsoppa med tillhörande fläsk jämfört med att tanka motorsågen ett par gånger. Jag fick en vedkap av morbror för nått år sen... var ytterst tveksam till makapären.. men den är onekligen snabbare än motorsågen, och antagligen billigare i drift.
 
  • Gilla
Sigfrid
  • Laddar…
Ibland kan man tro att en del trådar är påhittade, det är väl ingen normal funtad person som använder en fogsvans till veden.
 
  • Gilla
Alfredo och 3 till
  • Laddar…
Sågklinga i kapmaskinen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.