Staffans2000
B Bossesv skrev:
Stödda? Baneman? Roligt med en kommentar som förminskar och förlöjligar? Sånt hör inte hemma här.

svartöra har en poäng. Ingen människa kan veta hur en mus tänker. Sedan får du använda vilka invektiv du vill. Det kommer likväl bara att vara en gissning.
 
hsd
Oooj oj
Staffan2000 har fått hicka ;)
 
  • Haha
Staffans2000
  • Laddar…
Staffans2000
Pagani non repete!
Men jag spelar inte fiol. Därför blir jag ibland lite repetitiv:D.
Mitt motto är: -"Tala med de lärde på latin, och med bönder på bönders vis.
Ett motto jag tyvärr inte alltid själv anammar:thinking:.

Filosofen
 
  • Gilla
beqen
  • Laddar…
Ursäkta dröjsmålet!
Jag satt och läste i denna tråd och blev nästan övertygad om fogskummets goda egenskaper i kampen mot mössen. Men sen kom jag ihåg en artikel på GDS webbplats. GDS betyder Gör Det Själv. Det brukar kosta pengar att läsa där, men jag kom in gratis - bara en kort stund - när jag googlade på GDS fogskum.

Fogskum är fantastiskt, men det drar till sig fukt! Det kan bli fuktskador, även av den fukt som finns i luften. Skummet skall därför alltid skyddas, med färg eller något annat. Det kanske inte är så enkelt om jag sprutat in skummet i något mushål. Eller finns det någon lösning för det också?
 
C
C Cider skrev:
Skummet skall därför alltid skyddas, med färg eller något annat.
Det låter märkligt, har aldrig sett någon klä in fogskum med någon sorts fuktspärr.
Må vara att man kanske inte bör använda det utomhus eller någon annanstans där det potentiellt utsätts för kraftiga fuktpåslag.
 
C Cider skrev:
Ursäkta dröjsmålet!
Jag satt och läste i denna tråd och blev nästan övertygad om fogskummets goda egenskaper i kampen mot mössen. Men sen kom jag ihåg en artikel på GDS webbplats. GDS betyder Gör Det Själv. Det brukar kosta pengar att läsa där, men jag kom in gratis - bara en kort stund - när jag googlade på GDS fogskum.

Fogskum är fantastiskt, men det drar till sig fukt! Det kan bli fuktskador, även av den fukt som finns i luften. Skummet skall därför alltid skyddas, med färg eller något annat. Det kanske inte är så enkelt om jag sprutat in skummet i något mushål. Eller finns det någon lösning för det också?
Nej, de hittar bara på. Inte drar härdat fogskum till sig nån fukt inte.
 
Jag har uppfattat det som att fogskum av vissa typer kan transporterar fukt, så om du har en syll mot betongplatta, med syllband under som hindrar fuktvandring mellan betong och trä. Men så lägger någon en sträng skum som har kontakt både med betong och trä. Då kan du få en transport av fukt.
 
Låter lirte konstigt i mina öron. Fogskum härdar mha luftfuktigheten men i härdat tillstånd suger det inte vatten. Kanske inte den bästa fuktbarriären men det drar inte åt sig fukt. Däremot är det väldigt UV-känsligt så om det är utsatt för ljus så måste det målas el skyddas på annat sätt. I annat fall bryts det ner.
 
  • Gilla
Bossesv
  • Laddar…
E
B bjernler skrev:
muspiparna hjälper inte ett skvatt, eller jo... jag blir irriterad av det högfrekventa ljudet...
hittade 2 rejäla bon i garaget, det ena ca 2 meter från en muspipare.
Slagfällor är det effektivaste, jag agnar med en liten bit parmesanost eller russin.
Jag har använt musskrämma med mycket gott resultat. Sedan jag satte en i garaget och en på vinden har jag inte sett muslortar och inte hört det sedvanliga knaprandet i väggarna, äpplen i garaget är orörda också. Fällorna på vinden står orörda (liksom betet). Det beror nog på vilken sort man köper. Billiga var de inte, men värda sitt pris. Frekvensen lär variera för att förhindra tillvänjning och hunden har inte reagerat.
 
E
F FiddeP skrev:
Fogskum funkar inte. Har erfarenhet av det. Däremot har fogskum med grus eller glaskross funkat bättre.

Katt funkar på det sättet att de äter möss, så de blir färre. Men de hindrar inte mössen från att springa i väggarna. Alltså de skiter i kattlukten.

Jag tycker även att muspipare funkar. Men såna kan man ju inte ha överallt.

Själv är jag nöjd så länge de inte kommer in i huset, utan bara finns på vinden.
Du kan ju pröva med iller😬. Fast det osar efter dem eftersom deras piss har en kraftig lukt. Släpp dem på vinden så slipper du mössen, men får ett hus som luktar illerpiss.🤪
 
  • Haha
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
E Elåldring skrev:
Jag har använt musskrämma med mycket gott resultat. Sedan jag satte en i garaget och en på vinden har jag inte sett muslortar och inte hört det sedvanliga knaprandet i väggarna, äpplen i garaget är orörda också. Fällorna på vinden står orörda (liksom betet). Det beror nog på vilken sort man köper. Billiga var de inte, men värda sitt pris. Frekvensen lär variera för att förhindra tillvänjning och hunden har inte reagerat.
Vad kör du då för märke?
 
E
N Nygge72 skrev:
Vad kör du då för märke?
 
  • En musförsvarare på en pall framför fötter, med tekniska specifikationer synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Nygge72
  • Laddar…
Tack
 
E Elåldring skrev:
Du kan ju pröva med iller😬. Fast det osar efter dem eftersom deras piss har en kraftig lukt. Släpp dem på vinden så slipper du mössen, men får ett hus som luktar illerpiss.🤪
vi hade mård på vinden i torpet förra året ramlade ner en mård unge för trappan mitt i natten fick bära upp den igen hade inga möss på vinden (men dom väsnades mycket när dom lekte)
 
  • Wow
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.