S singemoller skrev:
1-3 cm breda, minst 2 cm djupa. Fungerar bra att lägga i, men det verkar fälla ut lite kalk ur betongen de första veckorna då den är lite vitare. Fick prova mig fram med olika fabrikat för att hitta rätt färg för att få det att passa ihop med gammal betong
Är det skyddat under tak eller öppet?
Jag ser att det är en enorm skillnad på det jag gjort.
 
Det är öppet, hela uteplatsen
 
S singemoller skrev:
Det är öppet, hela uteplatsen
Lutar mer o mer åt bara betong Mao precis som det var när huset byggdes -65:D
Nymodigheter typ hårdfog verkar mest vara för inomhusbruk:(
 
Ja, nu lutar det nog åt att foga med finbetong för min del också som jag tänkte från början. Det låter smidigt att sopa ut och vattna fogarna efteråt som vissa skriver att de gör men hur vet man att man vattnat lagom mycket? Eller är det bättre att blanda betongen i hink, sen fylla fogarna och torka rent det man spiller med en svamp? Om det sistnämna, bör man blanda enligt instruktion eller göra det blötare/torrare? Någon med erfarenhet får gärna tipsa en amatör här som aldrig jobbat med betong innan :)
 
Fick tips på denna fina tråd. Har nämligen denna tråd som beskriver när jag lägger hårdfog.

https://www.byggahus.se/forum/threads/byta-fogsand-till-hardfog.336470/

Jag har aldrig lagt betong, men jag har sett folk göra den och det spricker för eller senare om man inte har armering. Betong flexar 0% . Hårdfog är lite bättre... 5% enligt databladen. Min har inte spruckit någonstans... dock är fogarna mellan 5-10mm och 20-50 mm på största ställen, men dem står skyddad från väta. Hursomhaver... mina har dock lossnat från ytan efter 1 år. Det är mitt fel, jag lade den. Hade i för mycket vatten så att härdningsmedlet lakades ur... Vore bra att det stod det någonstans. Man måste göra det rätt... verkligen rätt.

Nu har du feeeeeta fogar. Men att fogen spricker för hårdfog är detsamma för betong. Fördelen är att vattnet rinner genom hårdfogar och du slipper vattenmassor och ev. frostsprängingar som äkar sprickchansen.
 
  • Gilla
Snailman och 1 till
  • Laddar…
Tack då mycket! Nu har jag läst även tråden med finbetong. Jag blev inte så mycket klokare. Har beslutångest‍♀️eftersom det blir dyrt om jag bestämmer mig för Dynamatrix men att resultatet inte blir så bra....
Väntar gärna och ser dina bilder...
Då här ser mina ofogade plattor ut. Grå hexagonala trottoarplattor utan fog på en trädgårdsgång med grönska runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gråmönstrade plattor med ojämna kanter och en upphöjd blomrabatt med mörkgrå kantsten i en trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
För det första... tjena vilka fina stenar och vilken snygg gång. Kudos 4 u bro =).

Jag fixar dem idag. Hade ändå planer på att uppdatera min tråd, så bevaka den. Lägger inte upp på denna tråd, pallar inte dubbelt jobb.

Resultatet ska vara bra, riktigt bra, men det kräver antagligen rätt förutsättning samt erfarenhet hur man lägger dynamatrix hårdfog. Jag hade gjort annorlunda om jag fick en andra chans. Jag ska faktiskt prova att blåsa fogarna ur en liten sektion och göra det korrekt och låta det vara 1 år. Då vet jag till 100% att jag har rätt, just nu är jag 90%.
 
  • Gilla
Ro-To
  • Laddar…
Här kommer en uppdatering efter första vintern. Har det spruckit? Ja, men inte så det stör skulle jag säga. Väldigt små sprickor här och var mellan sten och betong men man måste kolla noga för att se dem. I ytterkant mot kanstenen har det dock spruckit lite mer så här kanske ogräset kommer få fäste senare i vår. Men jag känner mig ändå nöjd med det hela måste jag säga.

Stenläggning med små sprickor mellan sten och betong, tydligare spricka vid kantsten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av små sprickor mellan stenplattor och betong efter vinterns påverkan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Små sprickor i fog mellan stenplattor och betong med gräskant, tecken på slitage efter vintern.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Myran21 och 2 till
  • Laddar…
Är det någon mer som fogat med betong som kan lägga upp lite bilder och berätta hur det ser ut efter något/några år?
Jag har själv ~40 kvm skiffergång som jag använde lithomex hårdfog till, helt bortkastade pengar och arbete imo.
Fint år 1-2 men sedan tar fogen rejält med styk av regn och sedan växer allt som kan växa i fogen.
Gången las för typ 6-7år sedan och har fogades om helt efter 3år, nu helt slut igen.

Så tankarna går såklart till betong fog (eller liknande hård variant) även om man det inte är optimalt när stenen inte ligger i fix/fast underlag (som jag hört).
 
Redigerat:
  • Gilla
joakimc
  • Laddar…
Jag har använt vdw 855 2-komp epoxifog. Är inne på andra året så lite tidigt kanske att utvärdera hur bra det håller.
 
Vi belade mellan hårfog och sedum/timjan och valde att vänta en vinter innan beslut. Det är jag glad för eftersom det skedde en del rörelse i plattorna speciellt under våren när isen tinade. Plattorna hittade tillbaka till sin ursprungliga position men jag är övertygad om att det mesta av fogen skulle ha spruckit om vi lagt den. Vi håller nu på att plantera sedum och timjan och det blir supersnyggt
 
Vi blandade cement och fogsand och gjorde som när man lägger hårdfogen, sopade ner blandningen i fogarna och vattnade. Betydligt mkt billigare än hårdfog. Håller fint efter ett år iaf
 
0 Josefin Bergman skrev:
Vi blandade cement och fogsand och gjorde som när man lägger hårdfogen, sopade ner blandningen i fogarna och vattnade. Betydligt mkt billigare än hårdfog. Håller fint efter ett år iaf
Har du lust och lägga upp bild på hur det ser ut idag, även om det är kort tid för utvärdering?.
Är fogen "betong-hård" överallt, tänker att det kan vara lätt att cement/fogsand inte blandas jämt eller att vattningen kan så att säga vattna ur cementen?
 
M mrmlz skrev:
Jag har använt vdw 855 2-komp epoxifog. Är inne på andra året så lite tidigt kanske att utvärdera hur bra det håller.
Den verkar ju bra, känns spontant lite för dyr för mig för att jag ska chansa på att den håller men ska undersöka lite mer, hittade denna https://stud.epsilon.slu.se/12553/1/hansson_m_palm_a_171025.pdf
där vdw800 omnämns och verkar hålla bra efter 6år, och det verkar ju vara en lite enklare produkt än vwd855.
 
Vi har väldigt breda fogar av lite olika anledningar så jag fick för mig att två-komp behövdes. Noll sprickor än så länge så det är ju bra. De enklare varianterna funkar nog alldeles utmärkt ...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.