Har lagt skiffer i stenmjöl och skall nu foga. Det är nog 20-30 cm med grus undertill toppat med stenmjöl som paddats. Tanken är att använda finbetong för fogningen då jag vill ha fritt från ogräs och inte ha fogar som "smular" sig så att man drar in sand i hallen. Har läst om många andra alternativ som t.ex. flexibel hårdfog för att det inte skall spricka men blir inte klok på om det verkligen behövs. Vad säger ni, funkar det med finbetong eller är det korkat att försöka? Kommer det spricka och se bedrövligt ut om nåt år? Hur djupa/breda bör fogarna minst vara (än kan jag justera med vinkelslipen)?
 
  • Oregelbundet lagda skifferplattor på stenmjölsunderlag nära en husfasad, redo att fogas.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Följer tråden med intresse då vi har tänkt något likande
 
En tilläggsfråga. Om betongfog spricker, vad lagar man den bäst med och hur? Mer betong rätt ner i sprickan?
 
Betong spricker tveklöst första vintern, om inte tidigare. Hårdfog riskerar nog att spricka det också. Jag hade fogat med stenmjöl och investerat i en gasolbrännare som jag svett av med nån gång per år.
 
  • Gilla
Livanbygger och 1 till
  • Laddar…
Jag har en altan med samma material som dig där jag fogade med Dansand flexibel hårdfog.
Blandat resultat...
Där fogen ligger skyddat från regn-mycket bra
Där fogen ligger öppet-katastrof

Min egna analys, fogen är inte tillräckligt tät så organiskt material som blåser ner och hålls fuktig får fäste.

mao måste jag göra om stora delar och kommer följa tråden med stort intresse.
 
Samma fråga hos mig.
Körde också med flexibel hårdfog med dåligt resultat. Har dock betydligt bredare fogar än TS. Behöver göras om med något annat.
 
En idé som precis uppstod är att borsta rent så att det blir ett hyffsat djup på fogarna, sedan foga med finbetong men lämna 2-3 cm upp till stenkanten och när det bränt klart fylla upp med stenmjöl eller något liknande som t.ex. ogräshämmande fogsand. Varför? Jo, eftersom betongen väntas spricka så blir det fult om det syns. Men i istället för att bara foga med t.ex. stenmjöl som innebär att ogräs kan få ordentligt fäste på djupet såblir det relativt grunt och man kan då relativt enkelt spola rent stenmjölet/fogsanden med högtryckstvätt en gång per år och fylla med nytt. Är detta en bra eller dålig idé tro?
 
  • Gilla
leffeisala
  • Laddar…
Förstår hur du resonerar och jag har faktiskt haft samma tankar kring min altan. Men jag landar i att det är en dålig idé, rötter har en otrolig förmåga att ta sig fram och har du en spricka så letar den ner sig där.

Jag har starka funderingar kring att testa en blandning av 25-75% betong och 25-75 % hårdfog. Har inte bestämt blandningsförhållanden än dock.
 
  • Gilla
leffeisala
  • Laddar…
A
Jag har problemen att fogsanden åker omkring på plattorna och vid regn blir det dropphål. Kanske gjorde fel vid fyllnaden? Hur SKA man göra?
 
Hat gnejs, tjockare skiffer, runt hela huset och uteplats. Fogat med finbetong. 50 år sedan det gjordes, vi har bott här i 3 år. har spruckit lite varstans, men inga stora problem. Får ta en vända varje år och lägga i på något ställe. Lade till lite på uteplatsen för 2 år sedan, och det håller iaf hittills. Gjorde så på det nya att jag inte lade grus hela vägen ut till skarvarna, eller rättare sagt karvade ur lite extra mellan plattorna och lite under dem.
 
  • Gilla
tttomten
  • Laddar…
S singemoller skrev:
Hat gnejs, tjockare skiffer, runt hela huset och uteplats. Fogat med finbetong. 50 år sedan det gjordes, vi har bott här i 3 år. har spruckit lite varstans, men inga stora problem. Får ta en vända varje år och lägga i på något ställe. Lade till lite på uteplatsen för 2 år sedan, och det håller iaf hittills. Gjorde så på det nya att jag inte lade grus hela vägen ut till skarvarna, eller rättare sagt karvade ur lite extra mellan plattorna och lite under dem.
Hur breda och djupa fogar har du på ett ungefär?

Funkar det bra att "laga" där det spruckit alltså?
 
1-3 cm breda, minst 2 cm djupa. Fungerar bra att lägga i, men det verkar fälla ut lite kalk ur betongen de första veckorna då den är lite vitare. Fick prova mig fram med olika fabrikat för att hitta rätt färg för att få det att passa ihop med gammal betong
 
  • Nylagt stenläggning med oregelbundna stenplattor och vit fog som delvis fäller ut kalk, bredvid en utemöbel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Skrutten18 och 3 till
  • Laddar…
Bilden är på det jag lade till för 2 år sedan, tyvärr fel färg på fogen. Det var innan jag hittat rätt...
 
  • Gilla
tobiashelmer
  • Laddar…
Vad har du under? Du nämnde grus? Hur djupt? Om det funkar hyggligt att laga där det spricker så kan man ju absolut göra det framåt våren. Känns som en okej åtgärd jämfört med att rensa ogräs.
 
Vi blandade cement med vanlig fogsand 1:3 och fogade vår takade skifferuteplats med för några veckor sen, vi sopade ut blandningen torr och vattnade försiktigt i. Det ser snygg ut än så länge iaf
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.