Vad gäller skuggning behövs ingen mätutrustning: en cell som har skugga på sig funkar inte alls eller marginellt lite. Ofta kopplar man en hel rad i serie, vilket enligt föreläsaren jag lyssnade på innebär att hela raden lutar fungera om en cell skuggas. Om skuggrisk föreligger måste man därför koppla alla celler enskilt så att de som inte är skuggade funkar. Bäst är självklart att ta bort träden och därmed skuggrisken. I Värmland kan kommunens energirådgivare hjälpa dig med en första bedömning om det kan fungera eller om du måste avverka träden.
 
magnetens skrev:
Har inte räknat med någon kaptitalkostnad på 5% då jag ändå hade pengarna på ett konto med 0% ränta och vad är pengar på ett konto värt egentligen I framtiden om tex 25 år? Även om de ökar i värde något... Är väl ingen som kan garantera att pengarna kommer att ha ett högre värde i framtiden om man placerar dom i aktier? Även om det har varit så historiskt...
Räknar man inte med kapitalkostnaden vid en investering så lurar man sig själv. Om 5% är rätt eller fel siffra kan man ju diskutera, men gör man en seriös investeringskalkyl så räknar man med kapitalkostnader.

Sen behöver ju inte allt handla om pengar. Det är inget fel i att köpa saker som man vill ha, oavsett om de är ekonomiskt motiverade eller inte. Sedan är 3-4% avkastning på eget kapital inte alls dåligt i dagens ränteläge.
 
Anna_H skrev:
Vad gäller skuggning behövs ingen mätutrustning: en cell som har skugga på sig funkar inte alls eller marginellt lite. Ofta kopplar man en hel rad i serie, vilket enligt föreläsaren jag lyssnade på innebär att hela raden lutar fungera om en cell skuggas. Om skuggrisk föreligger måste man därför koppla alla celler enskilt så att de som inte är skuggade funkar. Bäst är självklart att ta bort träden och därmed skuggrisken. I Värmland kan kommunens energirådgivare hjälpa dig med en första bedömning om det kan fungera eller om du måste avverka träden.
I stället för att hugga träd kan man köra med moderna inverters ex Solar Edge (som redan nämnts i tråden), de optimerar var panels produktion.
 
Anna_H skrev:
Vad gäller skuggning behövs ingen mätutrustning: en cell som har skugga på sig funkar inte alls eller marginellt lite. Ofta kopplar man en hel rad i serie, vilket enligt föreläsaren jag lyssnade på innebär att hela raden lutar fungera om en cell skuggas. Om skuggrisk föreligger måste man därför koppla alla celler enskilt så att de som inte är skuggade funkar. Bäst är självklart att ta bort träden och därmed skuggrisken. I Värmland kan kommunens energirådgivare hjälpa dig med en första bedömning om det kan fungera eller om du måste avverka träden.
Att hela raden med paneler slutar fungera är inte riktigt sant. Vanliga paneler är så gott som alltid uppdelade i tre sektioner med en bypassdiod på varje sektion, så vid delbeskuggning av en panel så kopplas den skuggade delen förbi altså 1/3 av paneleffekten för den den aktuella panelen förvinner.

Solceller producerar el även när det är mulet regnar och är skuggigt, om än inte lika mycket som vid direkt solinstrålning, detta på grund av den diffusa/reflekterade solinstrålningen (som för övrigt utgör 50% av solinstrålningen i Sverige)
 
Mikael_L
huggan skrev:
Jag sa 90% av 3700 kWh eftersom effekten avtar med tiden, då blir det 108.225:-

Installation: 52.000:-
Kvar: 56.225
Kapitalkostnad 5% på 52.000:- i 25 år = 65.000:-
Kvar: -8.775:-

Håller anläggningen längre så tjänar man pengar eller om man har ett lägre avkastningskrav (kapitalkostnad), detta måste man räkna för hade man tex satt pengarna på börsen hade man ju fått avkastning på dom.
Hur blir det ifall man istället ökar på huslånet med 52', med dess låga ränta och sen ränteavdrag på det vid årets slut?
 
Mikael_L skrev:
Hur blir det ifall man istället ökar på huslånet med 52', med dess låga ränta och sen ränteavdrag på det vid årets slut?
Det tror jag nog du själv kan räkna ut men även om räntan är 2% på ditt bolån just nu så är det snittet under 25 år som är det intressanta. Dessutom gäller det att man inte redan har lån så att räntan överstiger 100.000:- om året.
 
Mikael_L
Sen tillkommer det förvisso amortering.

Men låg ränta har vi tillsammans med låg inflation.
Om räntan går upp så är det troligen tillsammans med en högre inflation som då hjälper till att amortera av lånet av sig självt med tiden.
 
huggan skrev:
Jag sa 90% av 3700 kWh eftersom effekten avtar med tiden, då blir det 108.225:-

Installation: 52.000:-
Kvar: 56.225
Kapitalkostnad 5% på 52.000:- i 25 år = 65.000:-
Kvar: -8.775:-

Håller anläggningen längre så tjänar man pengar eller om man har ett lägre avkastningskrav (kapitalkostnad), detta måste man räkna för hade man tex satt pengarna på börsen hade man ju fått avkastning på dom.
Får du inte för hög kapitakostnad när du tar 5% på hela beloppet hela tiden, man får ju efter hand tillbaka sitt kapital i form av dom avdragna 52000, så snitt kapitalkostnad borde väl bara bli hälften av 65000:-

5% på 50000 andra året osv....
 
Redigerat:
larsbj skrev:
Får du inte för hög kapitakostnad när du tar 5% på hela beloppet hela tiden, man får ju efter hand tillbaka sitt kapital i form av dom avdragna 52000, så snitt kapitalkostnad borde väl bara bli hälften av 65000:-

5% på 50000 andra året osv....
Nej du måste räkna hela kapitalet. För hade du inte valt att investera så hade du haft hela beloppet fritt dessa 25 år, och då hade man tex kunnat binda dom på ett sparkonto för kanske 5%.
 
huggan skrev:
Nej du måste räkna hela kapitalet. För hade du inte valt att investera så hade du haft hela beloppet fritt dessa 25 år, och då hade man tex kunnat binda dom på ett sparkonto för kanske 5%.
Fast nu får du ju tillbaka 2000:-/år att sätta på sparkontot eller aktier och den kapitalkostnaden ska ju inte solcellerna belastas med.

Felet är nog sättet att räkna, långsiktiga investeringars lönsamhet ska helst beräknas med nuvärdesmetoden/diskonteringsmetoden för att bli rättvisa, annars kommer det lätt med tankefel som i ditt räkneexempel.
 
En beräkning enl nuvärdesmetoden av magnetens solanläggning med följande indata, ger att han efter 25 år har 15122 kr över.

Investering år 0: 52000:-

Reinvestering år 12: 15000:- (tex ny inverter)

Intäkt/år: 3700*0,9 kwh * 1,30 kr =4329:-

Kalkylränta 5%

Inflation 2%

Inget restvärde efter 25 år

Referens:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Nuvärdesmetoden
 
larsbj skrev:
Fast nu får du ju tillbaka 2000:-/år att sätta på sparkontot eller aktier och den kapitalkostnaden ska ju inte solcellerna belastas med.

Felet är nog sättet att räkna, långsiktiga investeringars lönsamhet ska helst beräknas med nuvärdesmetoden/diskonteringsmetoden för att bli rättvisa, annars kommer det lätt med tankefel som i ditt räkneexempel.
Jag vet inte hur du räknat men jag räknar såhär:

Pengarna på sparkonto (52.000:) 25 år med 5% i snitt ränta, alltså blir detta 176.090:- före skatt och 138.860:- efter skatt.

Sätter du pengarna i solceller så för att det ska löna sig som en investering måste du ha tjänat mer än alternativet ovan.

Anläggningen kostar 52.000:- och du har 0:- på sparkontot.

På anläggningen får du in 3600 kWh men effekten avtar så jag räknar 90% av detta i snitt på 25 år.
Med ett pris på 1,3:- blir förtjänsten 105.300:- på 25 år och 4.212:- om året.

168.467:- kommer man att ha efter 25 år på sparkontot om man sparar dessa pengar med samma ränta.

Så då har man tydligen en vinst på ca 30.000:- på 25 år, 100:- i månaden.

Detta betyder en sak: Jag hade räknat tokigt första gången. Ingen jättebra investering men ändå.
 
Givetvis finns det alldeles för många faktorer som påverkar denna uträkning som kan ge stora ändringar i resultatet.

Priset på elen, antalet tillverkade kWh och även att räntenivån ändras med mera.
 
huggan skrev:
Detta betyder en sak: Jag hade räknat tokigt första gången. Ingen jättebra investering men ändå.
Då får vi ju samma svar :) nej nån jättebra investering är inte solceller ännu, men iaf bättre ränta än genomsnittssparräntan på banken dom senaste 15 åren.

Och priset på solceller rasar de priser vi räknar med nu ligger ca 10-20% under vad magnetens, så det dröjer inte innan investeringen kan vara riktigt bra.
Dessutom kan man ju se det som en chansning (likt aktier) och hoppas på stigande elpriser, vilket snabbt förbättrar kalkylen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.