Är i start groparna med mitt nybygge. Funderar nu på att använda marken till att förvärma resp kyla inkommande luft. Tanken är att gräva ett hål ca 1.5 m och lägga dit ca 50 m slang där inkommande luft passeras genom. Pss fås en uppvärmning på vintern samt en kylning på sommaren.
Är det någon annan som har gjort detta eller har erfarenheter av detta. Bra eller dåligt.
Vill gärna höra er åsikt om det är lämpligt eller ej.
 
  • Gilla
Kennakusebo
  • Laddar…
Ingen som har någon information eller synpunkt!
 
T
Smart idé.

Jag vet att det finns trådar i detta runt för c:a 1 år sedan på denna rubrik.
Vad jag kommer ihåg kan du glömma slang, det är rör som gäller (pga marktrycket), men om det ska vara plast/cement eller metall är jag osäker på (med tanke på kondens). Idén funkar för skafferimetoden, men om du nu ska köra för hela huset behövs det mer än 50 m, skickar länk på ett sådant projekt nedan:

http://www.vaxhuset.se/eko-jordkyl.htm

http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=651&a=199642

Jag vet att jag föreslog en dragning i formen av bokstaven U till en som hade liten tomt där ventöppningen då var vid huslivet, sen gick den ut på tomten och tillbaka in i huset som då blev tot 50 m. Du måste ha ett litet fall typ avlopp (1cm per m) för att ev kondens då ska kunna rinna ut någonstans. Sen bör du ha rejält med nät för ev insekter, som är ena j-vlar på att ta sig in annars.

 
Tack för det. Funderade just på kondens men med din lösning så slipper jag det problemet.. Faktum är att just den lösningen som mynnar ut i en slänt passar utmärkt för min tomt. Jag kommer nog att lägga den i ett U och ha intaget från husfasaden. dock tänker jag använda avloppsrör med någon öppning i lägsta punkten för att dränera på kondensvatten. Då kan man kanske även spola rent rören ibland ifall det blir smutsiga rör som det normalt blir i ventilationsrör.
Tror dock inte att ett 100mm rör räcker till hela kåken så jag komplementerar med fresh ventiler på traditionellt sätt. Kopplar jag en fläkt till röret så kan jag forcera luftflödet vid behov.
Tack för länkarna....
Ska börja gräva nu i veckan sen väntar hårt arbete lång tid framöver.
 
Kan bara hålla med om att det är en tilltalande tanke.

Man kanske bör se till att suga in luften på en skyddad "ren" plats, ha någon typ av smutsfilter och sen också rengöra slangen någon gång per år.
 
T
Slog snabbt på Rinkaby rör och ser att du åker på c:a 5000:- (100:-/m) för avloppsrör i HT plast. Det som får mig fundersam är om plast är bra, det leder inte värme/kyla bra alls. Egentligen borde metall eller cementrör vara bäst, och då borde cement slå metall i fråga om pris per m och förmågan att "ackumulera" kyla/värme. Kolla om du kan hitta något lager nära dig eller om någon skrotfrima har bra priser på metallrör som inte rostar typ aluminium, rostfritt kostar skjortan.

Det man ev bör se upp med är om man snålar och kör s.k dräneringsrör, kan ev funka men om du bor i ett radonrikt område pumpar du då in detta i huset, så då är kravet att röret är helt lufttätt mot marken. Du kanske skulle prova och köra några m rör av olika modell som ligger i kallt vatten och pumpa igenom luft och mäta skillnaden innan du gräver ned det.

Version 2 skulle annars vara att köra en jäkla massa meter plastslang som används för värmepumpar och inehåller vatten+glykol, och sen koppla detta på en bilkylare vid inluftsintaget-kanske mera servicevänligt men då drar det ström.

Skickar en länk till på markyla/värme.

http://www.swedgeo.se/publikationer/Varia/pdf/SGI-V516.pdf
 
Håller med om att plast är dålig värmeledare. Ska kanske titta lite på metalrör. Utesluter dock cementrör då jag tror det blir unken och dålig luft av fuktig cement.
 
T
Helt riktigt tänkt, cementrör kan börja lukta när dom är fuktiga, så den lösningen faller bort. Det slog mig just att den ekoby som testar detta också kan få problem med lukt, dom skrev: Eftersom vi har byggt ett stort kylutrymme har vi lagt ner två rör, vardera med 95 mm diameter. Vi har valt plaströr av två olika typer; slätt och korrugerat för att kunna studera luftströmmarna

Jag vet av egen erfarenhet att ett s.k markrör för el som fick in vatten efter ett slagregn luktade ganska illa efter ett par veckor, så regel 1 borde vara att röret måste vara plant inuti för att förhindra vattensamlingar med dito luktproblem (ev mögel?).

Återkom gärna med dina erfarenheter, säkert många här som filar på liknande ideer.
 
TN-Funkis, din andra version börjar låta väldigt nära en värmepump, varför inte lika gärna slänga in en kompressor då?

Hade varit otroligt intressant att se faktiska siffror på hur ett "passivt" arrangemang lönar sig i förhållande till materialkostnaden.
 
T
Tänket på version 2 var precis typen markvärmepump-fast utan själva kompressorn.
Strömåtgången i snik-utförande borde landa mellan 50-80w för cirkulationspumpen, bilkylaren borde man kunna köpa beg/eller ny från biltema m.fl, så då bör pump-bilkyl och slang landa på mellan 3-4000:- pix

En riktig värmepump ligger runt 1kw för kompressorn, då seglar priset iväg rejält och där finns det en viss risk att man kan få frusna zoner i marken beroende på effekt-uttaget. Tänket var helt enkelt så simpelt som möjligt, ju mer burkar dess mer strulrisk och kostnaderna far iväg.

Däremot skulle man kunna vara fräck och montera en styrventil för runt 300:- på spiroröret in till huset, så att den markvärmda luften vintertid kan ges möjlighet att gå igenom ett ev växthus eller väggmonterad solfångare som då värmer upp ett par grader till innan luften leds in till huset, sen stänger man ventilen sommartid när hettan kommer.

 
Pratade med en energi expert idag och han menar att det går utmärkt med plaströr då rören antas få markenstemperatur ganska snabbt. Fick lite formler av honom så jag kan räkna ut dimensioner för att kunna försörja hela huset med luft. Räknar även med att kunna sätta in en fläkt för att forcera luften vid behov samt ett luftfilter.
 
Intressant, håll oss hemskt gärna underrättade om dina beräkningar!
 
T
polanders skrev:
Fick lite formler av honom så jag kan räkna ut dimensioner för att kunna försörja hela huset med luft. .
Nu blev vi än mer nyfikna, den där formeln, går den att lägga ut här ?
 
Ja det går nog att lägga ut formlerna här men det lättaste är kanske att jag scannar in doc och visar er. Det var nämligen ganska många formler och diagram men han hjälpte mig att göra en beräkning. Hör här.
Vi räknade ut att jag behöver ventilarea mitt hus med 100l/s. Detta för att kunna byta hela luftvolymen på totalt 750 kubikm varannan timme.
Vi räknade på ett cenario där uteluften var -25 och vi behövde värma den till +5.
Man kan då anta att markens värmekapacitet är oändlig dvs den kommer icke mätbart att påverkas av den kalla luften i röret. Medel temp skillnaden mellan luft och mark satte vi till 14 grader.
Vi räknade på att jag använder mig av avloppsrör på 110 mm. Dess mantel area ligger då närmare 0,3 m2 på en meter.
Densiteten på luft räknades om beräknat på 100 l/s till kg/s. Med hjälp av dessa parametrar insatta i formlen kom vi fram till att jag behövde 66 m rör.
Den effekt detta ger vid -25 blir då hela 3 kW.

Räknar man med att dessa förhållanden varar i en vecka så blir det om jag räknat rätt ca 450 kWh grovt räknat i huvudet.
Vid kallare förhållanden blir effekten större och tvärt om vid mildare.

På våren och hösten där luft och mark har lika temp blir effekten naturligtvis 0 men då hoppas jag på mina solvärmare.

Om man räknar med att kunna få ut ca 2000 kWh om året i uppvämning samt en hel del i kyla på sommaren så betalar sig dessa rör väldigt fort.

Ska åka bort nu på tjänsteresa men återkommer med formler för den intresserade.



 
T
750m3 ? Hur stort hus ska du bygga egentligen ?
Det bör motsvara i princip 300m2 yta om takhöjden är på 2.50m !
Jag vet inte om luftfarten av 100l/s i ett 110 rör hinner med att fånga upp värme/kyla.
Och du får alltså ut c:a 45W per m avloppsrör då.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.