I Inga786 skrev:
Det hÀr Àr hemmet jag hittade frÄn 1975. Andra hem jag har besökt Àr mycket gamla, frÄn 1925, 1909 och 1935. Nya hem Àr utanför rÀckhÄll, och jag tror inte att det Àr en bra idé att köpa ett hus för 3 till 4 miljoner i en liten stad.
GÄr det dÄligt för företagen i Köping just nu och det Àr extra kÀrva tider för folket? Köping har ju annars mÄnga olika industrier och ligger i MÀlardalen som brukar ha en hyfsat god och stabil utveckling i ekonomin. Dessutom pendlingsavstÄnd till stora stÀder som VÀsterÄs dÀr det brukar finnas bra med jobb. Jag skulle som sagt inte dra mig att köpa hus om jag klarade lÄnet med god marginal och hade en buffert med pengar.
 
J Josth skrev:
Jag kollade nu med LantmÀteriet och det Àr Köpings kommun som Àger marken pÄ Sadelgatan 3. Huset sÀljs av ett dödsbo. Viktigt att som sagt ta reda pÄ detaljerna kring tomtrÀtten först, annars Àr det svÄrt att sÀga nÄgot överhuvudtaget.
det Àr möjligt att köpa det frÄn kommunen.
J Josth skrev:
GÄr det dÄligt för företagen i Köping just nu och det Àr extra kÀrva tider för folket? Köping har ju annars mÄnga olika industrier och ligger i MÀlardalen som brukar ha en hyfsat god och stabil utveckling i ekonomin. Dessutom pendlingsavstÄnd till stora stÀder som VÀsterÄs dÀr det brukar finnas bra med jobb. Jag skulle som sagt inte dra mig att köpa hus om jag klarade lÄnet med god marginal och hade en buffert med pengar.
Jag tror att det finns mÄnga faktorer, en av dem Àr de höga rÀntorna och sedan har den svenska kronan inte varit stabil pÄ ett tag, vilket har en direkt pÄverkan. Du har rÀtt angÄende köpingens lÀge eftersom jag sjÀlv jobbar i Stockholm och bara gÄr till kontoret tvÄ gÄnger i mÄnaden.
 
Jo det höga rÀntorna stÀller till det men jag tror absolut att rÀntetoppen Àr nÄdd nu och rÀntan kommer att kunna börja sÀnkas i smÄ steg senare under Äret. Svenska kronan Àr vÀldigt lÄgt vÀrderad och det Àr en fördel för svenska industrier och företag som exporterar utomlands. De har lÀttare att sÀlja och tjÀnar mer pengar. Men det Àr ju inte lika roligt att som svensk turist Äka till t.ex. Spanien pÄ solsemester. Pendla Köping - Stockholm Àr lÄngt Àven om jÀrnvÀgen runt MÀlaren har förbÀttrats mycket sÄ har de ju problem att hÄlla tidtabellen och antal avgÄngar. Tur att du bara behöver vara pÄ kontoret ett fÄtal gÄnger.
 
M mrsnhp skrev:
Jag tror att du ska slÀppa det hÀr huset och titta pÄ nÄgra till sÄ att du fÄr en kÀnsla för pris - prestanda i ditt omrÄde. StÀll mycket frÄgor till mÀklarna om husens skick och anmÀrkningarna i besiktningsprotokollen, och ring helst besiktningsmannen och frÄga eftersom mÀklaren normalt vill tona ner problemen. StÀll frÄgor hÀr (helst med bilder) och lÀs artiklar och trÄdar om olika sorters renoveringar. DÄ samlar du pÄ dig lite mer kunskap och Àr bÀttre förberedd nÀr du sedan köper ditt första hus.

Om du ÀndÄ vill ha en uppfattning om vad du kan bjuda för just detta hus kan du börja med att ta reda pÄ vad hus med liknande storlek och lÀge men i nyrenoverat skick i samma eller likvÀrdigt omrÄde har kostat den senaste tiden. Ta den summan, dra av minst en miljon (gÀrna 1,5 sÄ har du marginaler) sÄ fÄr du en liten uppfattning om vad du kan betala för huset.
Prata INTE med mÀklare om tekniska frÄgor gÀllande hus. De har mycket sÀllan rÀtt kunskap att kunna ge svar.
BÀttre att ta med nÄgon som har byggt hus eller liknande om det finns i din bekantskapskrets.

Lycka till!
 
  • Gilla
SÄgspÄnPappspikEternit
  • Laddar…
J Josth skrev:
Jag kollade nu med LantmÀteriet och det Àr Köpings kommun som Àger marken pÄ Sadelgatan 3. Huset sÀljs av ett dödsbo. Viktigt att som sagt ta reda pÄ detaljerna kring tomtrÀtten först, annars Àr det svÄrt att sÀga nÄgot överhuvudtaget.
Jag har kontrollerat de andra husen pÄ gatan och det verkar som att hela gatan Àgs av kommunen.
 
  • Översikt över ett hushĂ„lls Ă„rliga ekonomi med poster som driftskostnad, elkostnad och försĂ€kring i svenska kronor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J Josth skrev:
I just checked with the Land Survey and it is the municipality of Köping that owns the land at Sadelgatan 3. The house is being sold by an estate. As I said, it is important to find out the details of the land right first, otherwise it is difficult to say anything at all.
I have checked the other houses on the street and it seems that the whole street is owned by the municipality. Sadelgatan 63
 
  • SkĂ€rmdump som visar information om tomtrĂ€tt och tomtrĂ€ttsavgĂ€ld pĂ„ 3188 kr/Ă„r med slutdatum 2035-10-01.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J Josth skrev:
Jag kollade nu med LantmÀteriet och det Àr Köpings kommun som Àger marken pÄ Sadelgatan 3. Huset sÀljs av ett dödsbo. Viktigt att som sagt ta reda pÄ detaljerna kring tomtrÀtten först, annars Àr det svÄrt att sÀga nÄgot överhuvudtaget.
Det verkar som att det Àr vanligt förekommande i Köping.
 
  • SkĂ€rmbild av en textnotering med detaljer om husrelaterade specifikationer som uppvĂ€rmning och kommunala tjĂ€nster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja dÀr ser man. VÀldigt blygsamma marktaxeringsvÀrden i jÀmförelse med storstÀderna sÄ dÄ blir ju Àven nya omlagda tomtrÀttsavgÀlder ganska smÄ. Mycket att rÀkna pÄ om man vill jÀmföra med att friköpa tomten och ta banklÄn istÀllet. SÄg att man bara behöver betala 80 % av marktaxeringsvÀrdet, dvs det blir 60% av det tÀnkta marknadsvÀrdet för tomten. Sedan tillkommer lagfart och pantbrevskostnader.
 
  • Gilla
Inga786
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för Àmnen du bevakar och hÀndelser som berör dig.