Eftersom det Àr en stor kÀllare Àr det ocksÄ ett rejÀlt stort hus. Man ska vara medveten om att det dÄ kostar en slant att hÄlla uppvÀrmt men med en ytterligare luftvÀrmepump i gillestugan borde det gÄ att spara en hel del el ytterligare. I förrÄden rÀcker det att hÄlla 10-15 grader om man tycker det Àr okej.

SÄg nu att jag missade en viktig sak. Det stÄr tomtrÀttsavgÀld 5436 kr/Är. Det Àr alltsÄ inte en friköpt tomt. DÄ behöver man noggrant undersöka om det Àr kommunen som Àger marken och hur lÀnge tomtrÀttsavtalet gÀller. Förr kunde det vara 50 Är och skulle alltsÄ löpa ut 2025. Det kan i sÄ fall medföra en kraftig ökning av tomtrÀttsavgÀlden beroende pÄ hur markvÀrdet har utvecklas och hur kommunen vill rÀkna. Detta Àr viktigt att du kollar upp vad det kan innebÀra för dig.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 10 till
  • Laddar…
I Inga786 skrev:
Jag har en extra budget pÄ 500 000 kronor och jag tÀnkte först fixa kÀllaren och resten gör jag lÄngsamt! Det verkar som att jag behöver hitta en byggkontrollant för att kontrollera om jag verkligen behöver drÀnering eller inte och sprickorna i grunden. FrÄgan Àr, Àven om jag fixar alla dessa saker, Àr det vÀrt det!? Om grunden redan Àr skadad, finns det nÄgon garanti för att den inte kommer att skadas igen i framtiden efter reparationen!?
Det lÄter bra. Om det varit en bra besiktningsman dÀr som skrivit protokollet sÄ betala för en genomgÄng pÄ plats i huset med denne. Be ocksÄ om att fÄ kompletterande undersökningar gjorda som det stÄr i protokollet Àven om det kostar dig nÄgra tusen extra. Det Àr vÀl vÀrda pengar för att reda ut vissa frÄgor och passa pÄ att frÄga allt du undrar om samtidigt.
 
  • Gilla
FreQa och 1 till
  • Laddar…
Jag vet att jag lÄter som en surtant nu, men hade jag varit förstagÄngsköpare hade jag inte köpt ett 70-talshus med fukt- och troligen mögelskadad kÀllare. Det tycker jag inte du ska göra heller!
Även ett bra hus kommer dĂ„ och dĂ„ överraska dig med smĂ„ eller stora fel, vilket kan vara tillrĂ€ckligt spĂ€nnande för de flesta. Att köpa ett hus som du redan frĂ„n början vet Ă€r galet konstruerat med en fuktskadad, inredd kĂ€llare som luktar skunk - Ă€r en alldeles för hög spĂ€nningsnivĂ„ för de flesta. Du behöver inte köpa problem, de kommer Ă€ndĂ„!

Det finns fler hus, och bÀttre hus! Speciellt nu, bostadssajterna har all time high för objekt till salu.
 
  • Gilla
Lynn Wigardt och 4 till
  • Laddar…
Bara det att man inte Àger marken huset stÄr pÄ (tomtrÀtt) gör att jag aldrig skulle köpt.
 
  • Gilla
Kardan79 och 9 till
  • Laddar…
Det hÀr med tomtrÀtt Àr som sagt en mycket viktig sak att klara ut. TomtrÀtten uppstod ju som ett sÀtt för kommunerna att upplÄta mark mot en Ärlig avgÀld sÄ att vanligt folk skulle ha möjlighet att bygga sig ett hus. Numera har det liten betydelse dÄ möjligheten att lÄna pengar i banken Àr oerhört mycket större. LÄngsiktigt Àr det en fördel att sjÀlv Àga marken som huset stÄr pÄ. De flesta kommuner erbjuder möjlighet att köpa marken för ett reducerat marknadspris varje gÄng avtalet löper ut. Men det innebÀr ju att man plötsligt mÄste fÄ fram ett betydande belopp. NÀr man har ett hus med tomtrÀtt kan ocksÄ bankerna vara mer restriktiva med att bevilja lÄn. De gillar bÀttre om man Àger hela fastigheten men man mÄste ju dÄ ocksÄ kunna bÀra ett sÄ stort lÄn enligt de normer som banken rÀknar ut.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
SÄgspÄnPappspikEternit SÄgspÄnPappspikEternit skrev:
Jag vet att jag lÄter som en surtant nu, men hade jag varit förstagÄngsköpare hade jag inte köpt ett 70-talshus med fukt- och troligen mögelskadad kÀllare. Det tycker jag inte du ska göra heller!
Även ett bra hus kommer dĂ„ och dĂ„ överraska dig med smĂ„ eller stora fel, vilket kan vara tillrĂ€ckligt spĂ€nnande för de flesta. Att köpa ett hus som du redan frĂ„n början vet Ă€r galet konstruerat med en fuktskadad, inredd kĂ€llare som luktar skunk - Ă€r en alldeles för hög spĂ€nningsnivĂ„ för de flesta. Du behöver inte köpa problem, de kommer Ă€ndĂ„!

Det finns fler hus, och bÀttre hus! Speciellt nu, bostadssajterna har all time high för objekt till salu.
Det hÀr Àr hemmet jag hittade frÄn 1975. Andra hem jag har besökt Àr mycket gamla, frÄn 1925, 1909 och 1935. Nya hem Àr utanför rÀckhÄll, och jag tror inte att det Àr en bra idé att köpa ett hus för 3 till 4 miljoner i en liten stad.
 
Om jag nu ska fortsÀtta prata om mig sjÀlv, sÄ var mitt första hus frÄn 1920-talet, och ett bra hus överlag.
Ett hus som Àr byggt under 1900-talets början Àr ofta en rejÀl, vÀlkonstruerad och hÄllbar byggnad, om huset inte utsatts för en/flera klantiga renoverare.
Huset du lÀnkar till Àr visserligen nyare, men ett general-fuskbygge i 70-talets tekniköveroptimistiska stil, som dÀrmed blivit fuktskadat.
 
  • Gilla
Kardan79 och 4 till
  • Laddar…
UppvÀrmningstypen hade jag iaf funderat över. Direktverkande elradiatorer Àr ju inte billiga i drift. Att konvertera kÄken kostar ju ca 350-400k.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
SÄgspÄnPappspikEternit SÄgspÄnPappspikEternit skrev:
I know I sound like a curmudgeon now, but if I were a first-time buyer, I wouldn't have bought a 70s house with a damp and possibly mold-damaged basement. I don't think you should either!
Even a good house will occasionally surprise you with small or large errors, which can be exciting enough for most people. Buying a house that you know from the start is insanely constructed with a moisture-damaged, decorated basement that smells like skunk - is far too high a level of excitement for most people. You don't have to buy problems, they will come anyway!

There are more houses, and better houses! Especially now, the housing sites are at an all time high for properties for sale.
https://www.fastighetsbyran.com/sv/...0510&utm_source=hemnet.se&utm_medium=referral 1972 med kÀllare
 
I Inga786 skrev:
[lÀnk] 1972 med kÀllare
SÄgspÄnPappspikEternit SÄgspÄnPappspikEternit skrev:
Jag vet att jag lÄter som en surtant nu, men hade jag varit förstagÄngsköpare hade jag inte köpt ett 70-talshus med fukt- och troligen mögelskadad kÀllare. Det tycker jag inte du ska göra heller!
Även ett bra hus kommer dĂ„ och dĂ„ överraska dig med smĂ„ eller stora fel, vilket kan vara tillrĂ€ckligt spĂ€nnande för de flesta. Att köpa ett hus som du redan frĂ„n början vet Ă€r galet konstruerat med en fuktskadad, inredd kĂ€llare som luktar skunk - Ă€r en alldeles för hög spĂ€nningsnivĂ„ för de flesta. Du behöver inte köpa problem, de kommer Ă€ndĂ„!

Det finns fler hus, och bÀttre hus! Speciellt nu, bostadssajterna har all time high för objekt till salu.
Kanske borde jag undvika hem med kÀllare eftersom de alltid kommer att orsaka problem?
D docboy skrev:
UppvÀrmningstypen hade jag iaf funderat över. Direktverkande elradiatorer Àr ju inte billiga i drift. Att konvertera kÄken kostar ju ca 350-400k.
 
I Inga786 skrev:
[lÀnk] 1972 med kÀllare
Jag hade varit tveksam till det dÀr huset med, och uppenbarligen Àr andra spekulanter det ocksÄ, eftersom bilderna Àr tagna pÄ sensommaren/hösten. Har huset varit nÀstan till salu, "PÄ gÄng", sÄ lÀnge verkar inte resten av husköparna i Köping tycka att det Àr prisvÀrt.
Återigen ett 70-talshus med inredd kĂ€llare (riskfaktor), som inte stĂ„r pĂ„ friköpt tomt (ekonomisk osĂ€kerhetsfaktor).
KÀllare Àr praktiskt, jag har det pÄ bÄda mina hus, men jag har potatis och dahliaknölar dÀr, inte mina familjemedlemmar. Familjen bor bÀst ovan jord, i de flesta fall.

Leta efter hus pÄ friköpt tomt, sÄ du blir Àgare Àven till marken som huset stÄr pÄ!
 
  • Gilla
TRJBerg och 5 till
  • Laddar…
Är det vanligt att husen i Köping stĂ„r med tomtrĂ€tt istĂ€llet för Ă€r friköpta? Jag tycker man först ska ta reda pĂ„ detaljer i tomtrĂ€ttsavtalet och vad kommunen erbjuder en att köpa loss marken för pris. Först efter det har man ju möjlighet att jĂ€mföra med hus pĂ„ friköpta tomter.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
SÄgspÄnPappspikEternit SÄgspÄnPappspikEternit skrev:
Jag hade varit tveksam till det dÀr huset med, och uppenbarligen Àr andra spekulanter det ocksÄ, eftersom bilderna Àr tagna pÄ sensommaren/hösten. Har huset varit nÀstan till salu, "PÄ gÄng", sÄ lÀnge verkar inte resten av husköparna i Köping tycka att det Àr prisvÀrt.
Återigen ett 70-talshus med inredd kĂ€llare (riskfaktor), som inte stĂ„r pĂ„ friköpt tomt (ekonomisk osĂ€kerhetsfaktor).
KÀllare Àr praktiskt, jag har det pÄ bÄda mina hus, men jag har potatis och dahliaknölar dÀr, inte mina familjemedlemmar. Familjen bor bÀst ovan jord, i de flesta fall.

Leta efter hus pÄ friköpt tomt, sÄ du blir Àgare Àven till marken som huset stÄr pÄ!
Jag tror inte att jag kommer att lÀgga ett bud pÄ det huset för mer Àn 1,4 miljoner kronor, eftersom tomten inte tillhör Àgaren kommer jag inte att gÄ för det. Inte bara det hÀr huset, problemet Àr att mÄnga hem har varit till salu i mÄnader, men ingen vill köpa dem.
 
Jag kollade nu med LantmÀteriet och det Àr Köpings kommun som Àger marken pÄ Sadelgatan 3. Huset sÀljs av ett dödsbo. Viktigt att som sagt ta reda pÄ detaljerna kring tomtrÀtten först, annars Àr det svÄrt att sÀga nÄgot överhuvudtaget.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
K Kardan79 skrev:
Jag instÀmmer helt och fullt!
Som Josth skriver springer det ivÀg OTROLIGT fort om man mÄste leja bort allt arbete.

250 000kr för ett helkaklat normalstort badrum skulle jag sÀga Àr lÄgt rÀknat idag.
Gissningsvis >200kkr bara för drÀneringen.
KÀllaren bör rimligen rivas ut, som Josth skriver. Inte helt lyckat med ingjutna blöta tryckta reglar frÄn -75 i vÀggarna. Kan lukta en hel del.
Vill man göra nÄgot Ät elen, dÄ blir Àven det dyrt. Att byta till en modern elcentral och installera jordfelsbrytare kostar vÀl bara det runt 10kkr, tror jag.
Bra att takplÄten Àr bytt, dÄ det kostar en slant.

Jag hade utgÄtt frÄn att drÀnering och kÀllare skulle kosta >300kkr.
Hellre bli överraskad över att nÄgonting blir billigare Àn vad man trott (men det blir det aldrig).
SĂ„ Ă€r det. Som första hus Ă€r det hĂ€r ol’mpligt. Speciellt om dina siffror kĂ€nns som dyra

 
Vi vill skicka notiser för Àmnen du bevakar och hÀndelser som berör dig.