aje99 skrev:
TS 55:an är som en genväg in i Festoolträsket, känner flera som börjat med den och aldrig riktigt tagit sig ur det grönsvarta beroendet. Tyvärr (för pensionssparandet) är jag själv en av dessa...:)
Aj aj aj, vad har jag gjort, även jag är nybliven överlycklig ägare till en TS-55 EBQ-Plus med två 1400-skenor, systeiner, originalklinga plus laminatklinga ( heter den så, klingan, dyr som fan iaf !!! ). Blir nog lite skillnad mot Skilen. :)

Har mest kört blå Bosch samt lite Makita å Hitachi tidigare ( plus några Skil, faktiskt ) men är det så "illa" som det påstås här får jag väl sälja tanten's bil och investera i säkra kapitalvaror......som tex ...... Festoolverktyg. Och så kanske jag köper en cykel också så hon slipper gå, man vill ju inte riskera bli kallad okänslig.
 
Redigerat:
Nu vet jag inte om nån bryr sig men vi köper in en massa saker från wurth på jobbet, bussverkstad. Främst skruv, brickor etc. men även en del verktyg. Det är bra grejer jag skulle säga bosch-klass inom sitt gebit som främst vänder sig till mekaniska verkstäder Jag visste dock inte att dom har elverktyg.
 
Nu är det fredag och fest.
Jag skall hem of fräsa hela kvällen med min OF 1010 EBQ-Plus medans min fru får hitta på någonting annat! Lycka!
 
Din fuling, min 1010:a kommer inte förrän nästa vecka ;(
 
Mikael_L
Ojoj, ajaj då, det här står på vardagsrumsgolvet nu:



Herregud, jag borde väl veta bättre. Skulle aldrig reggat mig på forumet.
Varför förstod jag inte att det skulle bli så dyrt....
Regga dig kostnadsfritt, stod det ... fnys ... ... som alltid, det smyger sig på efteråt.

Jaja, jag tröstar mig med att om jag inte går in på systembolaget på två eller så, så har den ju inte kostat nåt alls. :)

Fy, fy fy, fy på er alla som skrivit så mycket lyriskt om TS55'an, skäms på er ! :D
 
Min TS55a sågar inte exakt 90grader om jag ställer den i "bottenläget", snarare 89,5 eller kanske 90,5 beroende på hur man räknar...
Någon annan som har samma problem?

Och nej, jag har inte tappat den etc.
 
Ja, stackars dig Mikael_L... 5000+ inlägg och detta är första gången du inte lyckats motstå en frestelse som uppstått i en forumtråd. Grattis till ett bra köp, det är en fin maskin.
 
CCPusher skrev:
Min TS55a sågar inte exakt 90grader om jag ställer den i "bottenläget", snarare 89,5 eller kanske 90,5 beroende på hur man räknar...
Någon annan som har samma problem?

Och nej, jag har inte tappat den etc.
Nej, min sågar rakt.

För att justera vinkeln, se sidan 11 i denna manual: http://www.waterfront-woods.com/festool/TS_55_EQ_US.pdf
 
Ingen som tänkte på att det var en 1 år gammal tråd? :D

Kentagent- Vet mycket väl att de har sina låtsat splitterskydd (nu dock).

Till Boschen kan jag bara säga att den e bra, driver bra som fan, dock lite tung så den blir ju till lite större borrningar, till mindre finns deras compact som borrar upp till 12 mm utan nåt problem och väger 1/3 mindre.

Enda battermaskinen inom slag är milwauken som är bättre, hiltis nya sen 1-2 år tillbaka kommer efter dessa maskiner.
 
Mikael_L
phl skrev:
Ja, stackars dig Mikael_L... 5000+ inlägg och detta är första gången du inte lyckats motstå en frestelse som uppstått i en forumtråd. Grattis till ett bra köp, det är en fin maskin.
Nejdå, så enkelt är det inte.
I förrådet samsas det en fin (läs dyr) maskin bredvid en likadan (likadan i funktion då) men billig, av snart sagt alla maskiner jag har.
Förutom detta har jag börjat kolla lite på handhyvlar, bättre stämjärn, strykmått, vinkelmätare, coola snickarhammare, osv osv.

Jag får alldeles för många tips om verktyg som jag inte tidigare visste att jag inte kunde vara utan. Men just sänksågen här, grävde ett osedvanligt stort hål i plånboken, sånt som inte märks lika tydligt som att inhandla ett Hultafors bräckjärn istället för det kinesiska, osv.
 
Redigerat:
Fantastiskt!
Tack för den länken Daniel!!
 
--Mikael_L:
Det hålet kommer vara ifyllt så snart du sågat lite med maskinen... tro mig, jag tog samma smäll för någon månad sedan. Två veckor senare var jag bara tvungen att ha en OF1010:a oxo. Vad är det de säger? Cry once...
 
davva skrev:
Ang Bosch 135 har även jag den, dock i Wurths tappning, (Ett tips! Det är Bosch maskin som säljs under wurth märket, dessutom i bättre koffert, Orsy20 samt man får med 2 paket olika blad och detta till ett bra mycket bättre pris än järnhandlaren på hörnet. Tror jag betalde cirka 1200-1300:- + moms för denna maskin.)
Låter billigt. Har just köpt en Festool 300, men blev sugen på att lömna tillbaks den och ta den här när jag läste priset du sa, så jag kollade med Wurth. Den ligger tydligen med ett fast oprutbart pris på 2350+moms, dvs 2937:-.
Då är ju Bosch GST135 hos Drift&Underhållsteknik i Mönsterås ett klart billigare alt. Just nu får man med 100st Bosch sågblad för 2200kr ink moms.
Men jag behåller nog Festoolen som jag gav 2800 ink moms för. Med den ökar ju antalet Systainrar ;)
 
Mikael_L
Nåja, nu har jag kommit på lösningen.

Om inte nu TS55'an sågar spikrakt, laserskuret, dammfritt, ljudlöst och talar om för mig när jag håller på och göra fel, så får ni, som lovprisat den, pynta....

Jag räknar samman antalet lovprisningar från var och en, så får vi andelen av skyldighetsgrad, sen är det bara lite division. :D


Men mest av allt hoppas jag givetvis att jag också börjar tungotala snart. ;) :D

Hade tänkt en mycket simpel uppgift idag, om jag bara får lite tid. :cool:
 
Mikael_L skrev:
Nåja, nu har jag kommit på lösningen.

Om inte nu TS55'an sågar spikrakt, laserskuret, dammfritt, ljudlöst och talar om för mig när jag håller på och göra fel, så får ni, som lovprisat den, pynta....

Jag räknar samman antalet lovprisningar från var och en, så får vi andelen av skyldighetsgrad, sen är det bara lite division. :D


Men mest av allt hoppas jag givetvis att jag också börjar tungotala snart. ;) :D

Hade tänkt en mycket simpel uppgift idag, om jag bara får lite tid. :cool:
Klart du kommer börja tungotala. Alternativet är att erkänna att du lagt 6000 spänn på något som du kunde fått för 500 med annan färg. Första träningen blir att övertyga din fru om varför det är så viktigt och imponerande att det bortsågade avfallet är så slätt och fint och jämntjockt. ;)

--- Mats ---
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.