Nej, det var en kille som visade hur man gjorde med foton. Undrar om han inte höll på med det som yrkesman. Attan att jag inte kommer på hans nick :(
 
morsan skrev:
Nej, det var en kille som visade hur man gjorde med foton. Undrar om han inte höll på med det som yrkesman. Attan att jag inte kommer på hans nick :(
Men jag med, länken ligger här i tråden! :)
 
Torpsara, jag har tittat på dina bilder och det blir nog klining, men jag ska läsa allt jag hittar om ämnet innan jag sätter igång till våren. Bra litteratur eller sidor på nätet som någon kan tipsa om?
 
Nej, vi hittade väldigt lite faktiskt. Gysingekatalogen och en liten artikel om att klina såt som finns om du surfar lite. Men som sagt, det ÄR lätt. Inget att oroa sig för. Det har varit pyssligare att sätta upp skivor. Se till att ha nog med material bara, som alltid.
 
Det du bör tänka på är hur ni kommer att bo i de rummen du ev. lerklinar.

Min bror lerklinade ett gammalt gårdshus och ångrade sej ganska ordentligt (inte pga utseendet för det blev riktigt snyggt) för han fick ordentligt med problem med hur han skulle göra för att hänga upp hyllor, tavlor, platt tv osv osv.
Inte nog med det, ett av rummen blev sovrum för en 4 årig dotter, du kan tänka dej vad som hände med väggarna med tiden.

Tänk till lite vad du skall använda rummen till, skall du hänga upp hyllor, tavlor etc? Isåfall skulle jag ev. välja lumppapp, dubbelmasonit eller liknande.
 
lofjon skrev:
Det du bör tänka på är hur ni kommer att bo i de rummen du ev. lerklinar.

Min bror lerklinade ett gammalt gårdshus och ångrade sej ganska ordentligt (inte pga utseendet för det blev riktigt snyggt) för han fick ordentligt med problem med hur han skulle göra för att hänga upp hyllor, tavlor, platt tv osv osv.
Inte nog med det, ett av rummen blev sovrum för en 4 årig dotter, du kan tänka dej vad som hände med väggarna med tiden.

Tänk till lite vad du skall använda rummen till, skall du hänga upp hyllor, tavlor etc? Isåfall skulle jag ev. välja lumppapp, dubbelmasonit eller liknande.
Hmm, ja det var ju en intressant poäng. Min familj ägde tidigare ett gammalt hus där övervåningens vackra sal hade lerklinade väggar med ultramarinblå tapeter. Det fanns inte så mycket som en tavla uppspikad på väggen när huset köptes och vi satte aldrig dit något själva. Fanns kanske en anledning till det. Men i rätt rum så... Lerklining verkar ju väldigt intressant annars!

För övrigt funderar jag på varför pappspända väggar inte verkar vara ett alternativ i tidigare inlägg. Det borde väl vara relativt enkelt och billigt?
 
Varför skulle man inte kunna borra (försiktigt) hål så man kommer in och kan fästa eventuella upphängningsanordningar i timmerstocken? Nu har jag iofs inga planer på bokhyllor eller tv-apparater, möjligtvis någon liten hylla och nägon bonad.
 
aliback skrev:
Varför skulle man inte kunna borra (försiktigt) hål så man kommer in och kan fästa eventuella upphängningsanordningar i timmerstocken? Nu har jag iofs inga planer på bokhyllor eller tv-apparater, möjligtvis någon liten hylla och nägon bonad.
Det går finfint om du förborrar som sagt, iaf där jag har sett det.
 
Vi har rätt tunga hyllor och en hel del tavlor hos oss. Det blir inte så skitsnyggt just runt borrhålet, men visst går det utmärkt att borra i lerklining, man får vara lite varsam bara. Den dagen vi eventuellt vill flytta en hylla så får vi plutta i lite lera i hålet och måla över. Det går också jättebra att spika med smidd spik eller klippspik.

Vissa tavlor har vi hängt i fiskelina från taket, som alternativ.
 
Som Sara skriver så är det nog fisklinor från taket man får använda sej av för att hänga upp tavlor o dylikt.
Min bror har ju som sagt var 10 års erfarenhet av att bo i ett hus med lerklinade väggar och jag tror på honom när han berättar "problemen" som uppstått när man vill leva modernt i huset. Skall huset endast användas som ex. feriebostad så ser jag inga hinder till lerklining, men har man familj med barn bör man tänka till en och två gånger hur man vill leva i huset.

Vad gäller att förborra så går det absolut att göra, men skall du omplacera så blir det inget vidare att "pula i lite lera" och sedan måla över. Det gäller även att träffa åsen på timmerstocken, inte mit i lindrevet mellan stockarna.

Ville bara berätta egna erfarenheter och ge tips, inte alls kasta någon skugga över lerklining som alternativ, passar säkert många byggnadsvårdare som handen i handsken men personligen är jag inget fan av att hänga saker i fisklinor samt hålla koll på barnens framfart i huset just pga väggarnas kvalitet och stryktålighet.
 
Det är inte ett året runt boende utan ska användas när man behöver en stund i paradiset. Det är omodernt förutom att el finns.
Inte några småbarn längre utan tonåringar som nog inte bli så flitiga besökare p g a bristen av moderniteter som toa och dusch;)
Leran skulle ha ganska lång hållbarhet i mitt fall. Det är ju bra att få lite sådan info innan om baksidan av medaljen.:)
 
Lite intressant att läsa i trådar som denna om "Byggnadsvård" och det kulturella värdet med klining eller inte. Många olika förslag på vad som är rätt och fel.

Det jag reagerar mot är att mer eller mindre alla accepterar att det är dyrt med lera...köpt på Gysinge osv.

Jag går en kurs just nu i byggnadsvård och flera av oss deltagare hyser stor respekt för Gysinge och liknande men frågan är om vi håller på att förstöra kulturarvet genom att Gysingerenovera? Allt såg inte likadant ut i landet.

Åter till årendet, hur kan lera vara dyrt? Byggnadsvård kan inte bara handla om att beställa saker och betala dyrt för det. Garanterat så tog den torpare som byggde stugan det som fanns omkring honom och använde i bygget, träd fr skogen, mossa fr skogen och lera från backen. Inte sjutton beställde han lera från Gysinge.....

www.viksbergsgard.se
 
  • Gilla
Brotorpet
  • Laddar…
Antagligen därför det inte finns lera i detta hus, det finns ingen i närheten kanske;) har inte hunnit gräva så mycket i marken än men jag inbillar mig att småländska höglandet inte har så mycket lera?
Angående mossa har jag redan snackat om att ta den i skogen.
 
Jag kan mycket väl tänka mig anledningen till att Gysinge kan sälja dyr lera (o frakta över hela landet) är att vi moderna människor inte längre har den materialkunskap som tidigare generationer hade. Jag har hus i den skånska leran, men inte skulle jag våga mig på att gräva upp vilken lera som helst o använda till renoveringsarbete! Man vet ju inte hur den ska vara, om den ska behandlas på något sätt.......... Färdigköpt verkar liksom tryggare.......:rolleyes:

Cheesus, kan du inte komplettera denna tråd med info om hur man går tillväga om man själv vill gräva lera till lerklining?
 
Jag ska gå en kurs så snart den sätter igång (om jag får en plats) och väntar då med att göra något åt väggarna till efter kursen.
Under tiden har jag bl a tak och fönster att pyssla med, Skulle iofs behöva en kurs först även där:D
Man får väl försöka hitta denna bortglömda kunskap där man kan, i böcker, på nätet osv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.