Tycker du ska göra som Sara gjort. Resultatet från det projektet blev riktigt bra. Huvudsaken är att det fastnar innan det ramlar ner... Om du förstår vad jag menar. Sitter det så sitter det kvar... och blir bra. Sen är det det mest självklara val du kunde gjort i byggnadsvårdens värld... Tror nog Sara känner så idag också... eller hur?
 
Kan mycket väl förstå att du känner dig tveksam aliback. Jag skulle inte sätta någon lerklining i mitt hus, eftersom att det aldrig funnits där. Att lägga någon slags stenimitation på timmerväggarna har aldrig varit någon tradition där jag bor, och därför vill jag inte ha det. Jag skulle inte kalla lerklining för det "mest självklara val du kunde gjort i byggnadsvårdens värld" om du tar ut huset ur dess geografiska sammanhang. En skånegård i norrbotten passar sig inte, likaväl som en norrbottens gård i skåne inte riktigt fungerar.
 
Ska höra med andra husägare "nere i byn" om det finns i deras hus, där är några av samma ålder.
Det måste väl finnas andra alternativ innom "byggnadsvård" om det nu inte har använts klining i denna byn som är kan tilläggas en bevarad gammal "bymiljö" innan utflyttning vid skiftet.
 
Att sätta lera på väggarna har ingenting med estetisk förändring att göra. Stenimitation var inte tanken när man gjorde det. Anledningen var helt enkelt att man ville få släta väggar. Dessutom för att få en form av isolering både för luft och ljud. Att det blev lera beror helt enkelt på att det var det som fanns tillgängligt och visade sig vara ett fantastiskt material som inte skadade trät eftersom leran kunde dra ut fukt ur trät istället för tvärtom. Självklart ska du inte lerklina dina väggar om du är osäker men tycker definetivt du ska överväga det ifall du planerar att måla eller tapetsera dina väggar.

Sen är jag väldigt tveksam om den här form av väggbehandling har någon skillnad rent geografiskt. Naturligtvis så kanske det va så att man inte vara lika noga med att isolera hus i söder på samma sätt som i norr men släta väggar ville många ha under en tid. Spännande och se hur du väljer att göra.
 
Björnhyttan, nu gjorde du det ännu svårare att välja med dessa argument:D
Det ska inte göras förrän till våren så jag har ju ett tag att fundera.
Jag har också tänkt att det kanske är bättre för trä än vad papp är.
En anledning till att jag är lite tveksam är att jag inbillar mig att en slät yta kommer att kännas lite "död" vet faktiskt inte varför jag tror det:surprised:
 
aliback skrev:
En anledning till att jag är lite tveksam är att jag inbillar mig att en slät yta kommer att kännas lite "död" vet faktiskt inte varför jag tror det:surprised:
:D SÅ slätt blir det absolut aldrig! Det följer väggarna i mjuka böjar och er absolut ett mjukt och levande intryck. Slätt är det sista ord jag kan komma och tänka på när jag ser våra väggar, tror jag. Jämnt, men inte alls slätt.
 
Ok, ni har snart övertalat mig;)
 
Okej, nu måste jag också lägga mig i det här med lerklining. ;) Hur funkar det eg att tapetsera på det? Gör man det direkt på och isåfall hur? Måste ju vara svårare att få det snyggt jämfört med ex gips som är väldigt slätt...eller? Fullkomligt ovetande..
 
Soldattorp skrev:
Okej, nu måste jag också lägga mig i det här med lerklining. ;) Hur funkar det eg att tapetsera på det? Gör man det direkt på och isåfall hur? Måste ju vara svårare att få det snyggt jämfört med ex gips som är väldigt slätt...eller? Fullkomligt ovetande..
Är det fråga om att tapetsera ett gammalt soldattorp så är en slät gipsskiva inte det rätta underlaget. Här har vi en som jobbar för att få sin vägg tillräckligt bucklig!
http://forum.byggahus.se/byggnadsva...g-hur-slipper-man-en-platt-livloes-vaegg.html

Har det varit tapeter tidigare i ditt soldattorp? Soldattorpet på Skansen har lerklinade timmerväggar, så om du har ett liknande hus, och om det finns tecken på tidigare lerklining, så kan det vara helt rätt. Sedan är det mycket möjligt att man moderniserade genom att tapetsera ovanpå....

Jag tänker nog spontant som Aliback , att man väljer den väggbeklädnad som huset tidigare har haft och sneglar först o främst på vad liknande gamla byggnader i trakten har för väggbeklädnader. Bevare mig för enhetlig 'Gysingemodell' av torprenoveringar i hela landet!;)
 
Jag har funderat färdigt, det blir pappersklistrade timmerväggar för mitt torp,ev med en schablonmålning.
Precis som väggen på stockholm museums sida.
http://www.lansmuseum.a.se/byggnadsvard/byggfarginne.cfm?in_idnr=123
Det känns mer rätt för huset och för mig också.
Men tack alla hjälpsamma människor som hjälpt mig att ta ett beslut;)
 
I ett av rummen är det lerklinat med ett stort antal tapeter över, sen har det tillkommit tretex skiva och mer tapet. Det är det enda rum i huset som har lerklining, i ett annat är det pärlspont. Flera rum har aldrig varit inredda, och en del är påbyggd så där har vi inte timmer.
Alltså, jag vill ha tapeter i vilket fall som helst - frågan är vad som är bäst att tapetsera på och det jag undrade var hur det funkar att tapetsera på lerklinade väggar och hur man då gör?
 
Soldattorp skrev:
I ett av rummen är det lerklinat med ett stort antal tapeter över ............och det jag undrade var hur det funkar att tapetsera på lerklinade väggar och hur man då gör?
Kanske någon annan här på forumet kan berätta om egna erfarenheterav att tapetsera på lerklining?

ATT det funkar kan du ju se i ditt eget hus. ;) Möjligtvis kan det vara bra att ha en slags undertapet av lumppapper. Går det att se i ditt hus hur den första tapetseringen är gjord? Hur ser det understa lagret ut?

Annars tycker jag vitmålad lerklining är jättesnyggt. Blir ljust o fint. Lätt att måla över när det blir solkigt .
 
Bra val aliback!

Det går galant att tapetsera på lerklining. Det är som vilket sugande underlag som helst. Men klart det inte är lika lätt som på gips, men gips ser inte bra ut, rakt och stelt. Lite fingerfärdig bör man nog vara kan jag tänka mig. Vi lejer bort all tapetsering, att stå och mönsterpassa i ett torp där hörnen är ömsom <90 grder och ömsom >90 grader är inte vad jag önskar mig... :)
 
Nu återgår jag till min ursprungliga fråga, det har fallit bort tätningsmaterial ska jag använda lindrev eller ut och plocka mossa?
 
köp lindrev på tex Gysinge det funkar kalasbra
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.