Banvaktarn Banvaktarn skrev:
Se det som ett utanpåliggande vägguttag, det går att flytta >10cm båda in ut och åt sidorna så länge man inte bryter fibersvetsningen, du lär ju ha ett par meter patchkabel i utomhusboxen, så vist går det.
Detta var bara ponerat i mina vilda fantasier:)

Se mitt svar nedan.
Nja, inte feltolkat. Om du ska flytta boxen in huset som var utgångsläget utifrån min tolkning så har du i den t.ex. blåsfiber (kan även vara microkabel) som är skalad med fixerad svetshylsa.
För att kunna flytta in boxen måste du frigöra hela fibern inklusive en troligtvis svetsad piggtail.
Du kommer då att hålla på att dra i helt oskyddadf fiber utan skyddshölje.
Den lösningen är inget jag skulle rekommendera en icke fibertekniker att pyssla med, men visst det står var och en att göra sin egen riskbedömning.;)
 
De kommer att ändra sig liksom Skanova gjort. Nu pågår bara en korkad argumentation om rigida tidsplaner osv som får kundtjänst att framstå som debila. Att ha boxen invändigt är ju för katten bara en kostnadsfråga. Har jag ett larm för 30 tusen så är jag väl beredd att lägga något på en optimal placering av boxen och ingående duct. Problemet ligger nog i IP Onlys ständigt skiftande och kaotiska organisation och hur de handlar upp arbeten från entreprenörer och sedan hur underentreprenader handlas upp.

"När en tidsplan tas fram för ett område är det ofta hundratals fastigheter som ska installeras, ska flertalet av dessa ha extrabesök kommer hela tidsplanen att bli förskjuten. Vi installerar samtliga i området under samma förutsättningar och då är det just en utomhusbox samt invändig fibermottagare som ingår.
  • Det är inte omöjligt att använda en befintlig kanalisation, förutsatt att den ligger i närheten av anslutningspunkten vid tomtgräns och går upp där vi kan sätta en utvändig fibermottagare."

Notera det förvirrade språket. IP Only refererar normalt till mediakonverter som fibermottagare, även kundplacerad utrustning. Här talas plötsligt om utvändig fibermottagare fast skribenten i föregående stycke nämnt utomhusbox och invändig fibermottagare.

Länken nedan visar att IP Only inte ens hade lås på sina kopplingsskåp förrän sabotage hade inträffat. Men låsen räcker inte för kopplingsskåpen är alldeles för lätta att bryta upp så det blev mer sabotage.

https://www.vf.se/uncategorized/mystiskt-fibersabotage-pagar-i-olmeskogen-2/

Skåpet på bilden står utsatt i en vägförgrening. Istället för ha en svartgul varningspinne hade det kanske varit bättre att ställa skåpet dolt en bit in i skogen. Och varför så tunn plåt?

Fibernät är samhällsviktig infrastruktur och det borde inte enbart vara upp till enskilda vinstmaximerande och prispressande privatkapitalister som EQT att besluta om säkerhetsnivån.

I slutänden förefaller det dock som att IP Only gör ett robust och tillförlitligt nät som fungerar bra. Det har jag flera nätverksproffs vitsord på. Under inverkan av intensiv och konstruktiv kritik kanske de också kan komma till rätta med de många svagheter i organisation, hantering av markavtal och upphandling som träder fram innan nätet är på plats. De kanske skulle fundera på kvalitetskontroll.
 
Redigerat:
G gråsten skrev:
Länken nedan visar att IP Only inte ens hade lås på sina kopplingsskåp förrän sabotage hade inträffat. Men låsen räcker inte för kopplingsskåpen är alldeles för lätta att bryta upp så det blev mer sabotage.

[länk]

Skåpet på bilden står utsatt i en vägförgrening. Istället för ha en svartgul varningspinne hade det kanske varit bättre att ställa skåpet dolt en bit in i skogen. Och varför så tunn plåt?
Det hjälper inte att det är tunga gjutgärnslock på markbrunnen, markbrunnen öppnas ändå av eventuella tjuvar och fibern huggs av.
Ja det har hänt i verkligheten, det tjuvarna ville komma åt var lite cigaretter å snus (inbrott i Nettobutik).
 
G gråsten skrev:
Länken nedan visar att IP Only inte ens hade lås på sina kopplingsskåp förrän sabotage hade inträffat. Men låsen räcker inte för kopplingsskåpen är alldeles för lätta att bryta upp så det blev mer sabotage.
De där "kalle anka" skåpen spelar det ingen roll om man har lås på, en fläskig flat skruvmejsel så är du inne på några sekunder..... finns ingen som har en säker lösning idag. Inte bara människor som förstör, mycket problem med gnagare som tuggar sönder kablar och det verkar öka.
 
  • Gilla
gråsten och 1 till
  • Laddar…
Finns många fina foton med små möss i fiberskåp. Se den mycket aktiva facebookgruppen Fiberfel där installatörer häcklar varandra för risiga installationer. Lärorikt.

De som designade fiberskåpen och bestämde kvalitetsnivån tänkte tydligen inte på möss.... Man får väl inte lära sig något om naturen på handelshögskolorna.
 
Ärendet nedlagt.

IP Only menade alltså att åverkan på en (obligatoriskt) utvändigt monterad kopplingsbox vore ett ärende för fastighetsförsäkringen. Försäkringsbolaget fick frågan om de instämmer. Frågan skickades uppåt för tio dagar sedan men de har inte återkommit med svar, kan väl vara känsligt med ett principuttalande. Nu är dock dukterna indragna under mark och upp i invändigt apparatrum. Kopplingsbox och mediaomvandlare även benämnd fibermottagare är på plats invändigt. Apparatrummet är tillgängligt utifrån och avskilt vad gäller lås och larm från resten av huset så att fiberblåsarna och sedan svetsaren kommer åt med nyckel om jag mot förmodan inte vore där. Jag struntar i att utreda frågan ytterligare eftersom jag nu fått en dold invändig montering så som jag vill ha. Duct är även indragen för larmslinga till kopplingsskåpet som står på min fastighets mark utanför tomtgränsen.

Scanova monterar redan fibermottagarna invändigt och utnyttjar förmodligen dold kanalisation om kunden förberett det. IP Only torde komma efter i de fall kunderna så önskar och är beredda att bereda tillträde de fyra gånger som krävs för installation, blåsning och svetsning.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Det hjälper inte att det är tunga gjutgärnslock på markbrunnen, markbrunnen öppnas ändå av eventuella tjuvar och fibern huggs av.
Ja det har hänt i verkligheten, det tjuvarna ville komma åt var lite cigaretter å snus (inbrott i Nettobutik).
De som grävde hos mig berättade att man nu börjar överväga att asfaltera över brunnarna i stadsmiljö för att göra dem svårare att komma åt vid inbrott
 
R
G gråsten skrev:
De som grävde hos mig berättade att man nu börjar överväga att asfaltera över brunnarna i stadsmiljö för att göra dem svårare att komma åt vid inbrott
Det där är skitsnack, ingen operatör är så korkad att man ens överväger att asfaltera över brunnar.. speciellt inte i stadsmiljö där det redan är svårigheter att få schak tillstånd.

Jag har planerat in och sett till att x antal brunnar satts åt skanova de senaste åren.
Och dessa är för fiber, det har aldrig varit på tal nånstans att de ska asfalteras över.

Vi får även uppdrag från skanova att höja/sänka befintliga brunnar för att undvika att de blir överasfalterade vid nyomläggning.
 
  • Gilla
ViktorHg och 2 till
  • Laddar…
Bra att det blir tillrättalagt
 
Tror man också blandar samman olika typer av brunnar. Brunnar där kunder inte kopplas in utan enbart är för att grena och skarvar fiberstammar kan många gånger grävas ned och bli asfalterade, däremot där kundanslutningar finns ska vara öppningsbara.
Sedan finns säkert olika avvikelser pga speciella omständigheter.
 
Nu har jag fått min invändiga installation enligt önskemål Allt osynligt utifrån. Montören som också svetsade fibern tycker att IP Onlys policy i det här området är konstig. Först ska en gubbe komma och montera fasadboxen, montera kabelskydd, borra hål i väggen och montera mediakonvertern på insidan och sätta i nätadaptern 1). Då måste kunden vara hemma. Nästa besök vid fastigheten är för tomtgrävningen - där de borde ha haft tillgång till tomtplaneringen som ska ha gjorts vid första besöket men oftast glömts bort. Tomtgrävarna lämnar ducten vid fasad, (2). Vid följande besök blåses fibern (3). Vid fjärde besöket svetsas fibern till patchen i kopplingsboxen (4).

Montören tyckte att hans vanliga rutin var bättre. Tomtgrävarna lämnar ducten vid fasad (1). Fibern blåses vid nästa besök på adressen genom ducten så att man får en fri ände (2). Sedan kommer två man och gör resten på mindre än en timme (3). De borrar hål i väggen och sätter en skarvbox på insidan. Ducten och fibern in genom väggen och i bakstycket av kopplingsboxen. Mediakonvertern monteras och patch leds till skarvboxen. En svetsar medan den andre ordnar kabelskydd utvändigt i den mån kunden inte har ordnat kanalisation in i byggnaden. Såvitt jag förstått jobbar Skanova så här. Nackdelen är att man behöver in i huset om fibern behöver blåsas om - men hur ofta sker det?

I vågskålen för valet mellan de två tillvägagångssätten ligger också att konsekvensen av IP Onlys nu tillämpade sekvens innebär att fibern måste svetsas till patchen i kopplingsboxen utomhus - detta även på vintern med mörker, blåst och regn eller snö. Eländiga omständigheter för ett precisionsjobb som blir svårt med kalla fingrar. Fibersvetsjobbet är ett rejält pillgöra med känslig apparatur. Mycket bättre om det kan göra inomhus med den förmodligen sällsynta konsekvensen att man behöver tillträde igen om ducten/fibern gått av mellan skåp och kund.

För övrigt tycker jag det är synd att man inte för upp metalltråden från det gröna varningsbandet så att fibern kan sökas även från kundens sida. Kabelsökare kommer att bli vanligare i framtiden. Ett gäng som lagade en avplöjd elkabel (EONs fel, den var inte dokumenterad) idag påpekade att de inte kommer in i fiberskåpen så att de kan lägga signal på söktråden för fiber.
 
Nu är fibern inkopplad och visst blev den flyttbar och det på ett säkert sätt :giggle:
 
  • Fiberanslutningsbox på vägg med flyttbar fiberkabel lindad och fastsatt säkert bredvid.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fiberkabel draget genom vägg med synlig skåra och spackelarbete.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fiberkabel inkopplad genom en öppning i en trävägg med flyttbart fäste.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Haha
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Var det där enligt ditt önskemål?
 
  • Haha
cpalm
  • Laddar…
G gråsten skrev:
Var det där enligt ditt önskemål?
Se det som en pågående renovering, så svaret är JA.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.