Fast det spelar kanske ingen roll inser jag nu... Så länge jag börjar sätta t.ex OSB från "rätt ände" så kommer jag förvisso få kapa sista skivan.

Vill mest försöka hålla mig till enkla längder som underlättar (tex bygga golvbjälklaget i färdiga 4,80 respektive längder (med viss kapning då för att få fram 2,40-reglarna). Men det minimerar ju spill tänkte jag..
 
Fasen också, jag har verkligen svårt att bestämma storlek på förrådet. Sitter här och skissar...

"Om man nu ändå bygger, så 15kvm". Det låter ju som ett rätt rimligt resonemang, och jag är benägen att hålla med... MEN.. Ett förråd på 15kvm kommer bli 4,8*3m, vilket innebär att takreglarna blir "relativt" långa - plötsligt kanske jag ändå då måste göra ordentliga takstolar istället för att bara regla? Med tanke på att ja ska ha betongpannor på taket. Dessutom blir det svårare och svårare att klara höjden med 3m i bredd, dels hinner vinkeln "stiga" desto mer, och sen får jag ha ännu större dimensioner för att klara längden vilket bygger ytterligare höjd.

Så nu är jag tillbaka på 2,4*3,9 istället, för att dra ner längden på takreglarna och således slippa bygga takstolar.... Och då oroar man sig för att man bygger för litet..

Så, då började jag fundera från andra hållet - vad är det jag ska ha i mitt förråd? Ptja, några cyklar, eventuellt en åkgräsklippare (men den är inget måste, kan bygga en "carport" till den). Lite verktyg, och annat krams.. Men jag äger ju inte direkt några större prylar...

Så, vad skulle jag då utöver det jag vill förvara kunna förvara i en 15kvm bod? Jag skulle ju förvisso gärna haft ett ställe för lounge-gruppen (rund grupp, 6 sittplatser) samt matbordet och stolarna (8 platser ganska stort matbord).

Men, undrar om ens 15kvm räcker för det? Isåfall blir det ju om än mer meningslöst att bygga ett förråd som är "större" men ändå inte tillräckligt stort för att ta t.ex utemöbler, och då ser jag inte hur jag behöver 15kvm öht...

Får ni andra in loungegrupper och matgrupper osv i era förråd på 15kvm?

Edit: är det ens lämpligt att förvara utemöbler i ett kallförråd?
 
Redigerat:
Bygg så stort du kan. Du behöver garanterat platsen.

Titta på konstruktionen på byggsatserna som säljs. 45x145 på takreglarna över 3m spännvidd. Gå upp en dimension för att orka pannor också.....eller:

...du kommer få svårt att få in lämplig taklutning under 3m. Det verkar oklokt att bygga ett för litet förråd bara för att återanvända takpannor som skräpar på tomten. Minska takvinkelt, lägg plåt och/eller papp och gå på 3m bredd och 15kvm.
 
Du behöver ju bara gå upp i dimension på takreglarna med ökad spännvidd, hur mkt kan du beräkna här:
http://www.byggbeskrivningar.se/dimensionering

Jag får då in bord och stolar, hammock, åkgräsklippare, gräsklippare, jordfräs, 2 skottkärror, kanot etc i mitt förråd. Varför skulle de inte kunna förvaras i ett kallförråd?
 
MathiasS skrev:
Bygg så stort du kan. Du behöver garanterat platsen.

Titta på konstruktionen på byggsatserna som säljs. 45x145 på takreglarna över 3m spännvidd. Gå upp en dimension för att orka pannor också.....eller:

...du kommer få svårt att få in lämplig taklutning under 3m. Det verkar oklokt att bygga ett för litet förråd bara för att återanvända takpannor som skräpar på tomten. Minska takvinkelt, lägg plåt och/eller papp och gå på 3m bredd och 15kvm.
Men byggsatserna som säljs med takreglar på 45*145 är väl inte avsedda att lägga betongpannor på?

Aha, gå upp en storlek säger du ser jag nu... Vet du om dom brukar köra CC 1200 eller CC 600 på takreglarna i byggsatserna?

Vol
 
Redigerat:
När jag tittar igen blir jag faktisk lite osäker på dimensioneringen, hittar flera olika dimensioner på takstolarna. De flesta verkar ligga på 1200 men dimensionen på virket verkar variera. 145 är nog snålt på 3m. Du får googla mer på detta.

Edit: 170 verkar vanligast, på 1200 cc
 
Redigerat:
Så 170 utan takpannor CC1200 - om jag kör 195 då så borde den rimligen klara betongpannona.

Med andra ord, golvbjäkllaget kommer bygga 120, sen tar vi "lägsta" punkten på huset, väggreglarna som vi säger blir 2000, och sen har vi 3,3m takreglar (3m + 0,3m utstick nock). På 14 grader har vi tangens 0,249 har jag fått lära mig.... dvs 3300*0,249 i höjdskillnad = 750mm

Så, alltså - högsta punkten = 120+2000+750, och sen slänger vi på takreglar på det som är 195 och slutar på 3065mm.

Sen sticker det väl ytterligare någon cm eller två med papp/läkt/pannor.

Det blir ytterst svårt att få den under 3m på högsta punkten, om jag nu tänker rätt? Frågan är dock, har det någon praktiskt betydelse om den blir säg 10cm för hög när jag bygger utanför detaljplanerat område (detta är alltså ute på landet - och närmaste grannar består av åkrar...

Vol
 
Du kanske skall sätta "takstolen" tätare och nöja dig med 170? säg att du går ner på cc90 så minskar du vikten med ca 25% om jag inte tänker fel mot om du har dem på cc120...
 
Jag tror det får bli såhär;

Jag får minska boden något - istället för 4,8*3 så får det bli 4,5*2,7 (brukar 2,7 finnas som färdiga längder eller är det svårhittat?)

Då kan jag köra med 145 som takreglar, och sätta dom CC60... Jag kommer fortfarande hamna över 3m, men det rör sig om centimeter - kan inte tänka mig att det är SÅÅÅ jäkla viktigt mitt på landet utanför detaljplanerat område. Om en kommunnisse kommer ut med tumstock och klagar på att min bod är 8cm för hög så måste det ju vara nåt form av rekord i nitpicking.

Då blir boden istället runt 12kvm... Såklart lite störande att inte gå "hela" vägen..

Vol
 
Redigerat:
Mikael_L
leby skrev:
blir inte mycket att bära teglet om du nu fortfarande tänkt dig tegel, tar du ex papp eller plåt räcker nog 45x70
Nejdå.
45x70 räcker gott hållfasthetsmässigt för en friggebod med tungt tak.
Jag har 45x70, betongpannor, snözon 2,5.
 
Mikael_L skrev:
Nejdå.
45x70 räcker gott hållfasthetsmässigt för en friggebod med tungt tak.
Jag har 45x70, betongpannor, snözon 2,5.
Är ju upp till var o en hur man bedömer risken, jag skulle inte välja så klent som 45x70 men som sagt, det är jag det..
Om du verkligen vill veta så anlitar du en konstruktör för att räkna men det lär kosta mer än att ta i lite extra, klart om det är höjden som skall optimeras kanske det är värt det men gissar att så inte var fallet..

Men sant är nog att 170 är onödigt, men som sagts tidigare använd någon byggsats som riktmärke
 
Redigerat:
45x70 räcker om dom monteras på ett vettigt sätt..... Jag valde dock bort 70 regeln eftersom merkostnaden upp till 95 är synnerligen blygsam.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.