Fast inte behöver väl de bakre väggreglarna vara så höga i en bod? Tror vi gjorde våra 200 + syll och hammarband så vi fick ca 210 höjd i bakkant. Det funkar tycker jag. Man står ju heller aldrig längst intill väggen.
 
Redigerat:
Menade 265 från bakrevägg till framkanten av takutskjutet... 220 på den låga väggen skulle nog jag vilja ha men då är jag ganska lång iof...
 
leby skrev:
typ så, behövs lite fel marginal
Nej man skippar 3mm från standardmåttet så att det enkelt går att montera dom med 3mm mellanrum vilket man enligt konstens regler bör göra för att undvika väggar som bågnar.
 
@leby: menade att ts nämnde 240 som regelhöjd.
Själv är jag 190... :p
 
jonne72 skrev:
@leby: menade att ts nämnde 240 som regelhöjd.
Själv är jag 190... :p
ahh, ok då förstår jag vad du syftade på. tar du på dig plattåskorna så är vi i jämnhöjd :)
 
Får skissa lite. Skönt med ordentlig takhöjd... Det här är ju utanför detaljplanerat område så även om regeln säger 3m är frågan om det har ngn större betydelse om det blir några cm för högt...
 
Stod just inför samma dilemma och bestämde mig för att hålla mig till 3m. Om det är någon jäkel som vill bråka så böir ju friggan en attefallare istället om den är högre än tre meter, och en sådan kanske man har andra planer för....

För att kunna hålla 215 invändigt skippade jag också tegelpannor och kör med klickplåt istället (plannnja trend).
 
Om friggeboden blir för hög så är den ett svartbygge. Ett attefallshus kräver en bygganmälan.
 
Just det. Och det svartbygget lär sluta som en attefallare efter diverse byråkrati och straffavgifter.
 
Anledningen till att jag vill ha takpannor är i allmänhet för att det är snyggt - men i synnerhet för att jag har nästan 200 nya takpannor som blev över från husbygget. Personligen tycker jag det är tillfredställande både för själ och plånbok att använda saker man redan har :)

Nu behöver jag lite matematisk hjälp här - om jag låter mina takreglar bli 3m (boden blir 2,40 i bredd) men vi säger 3m med utstick på båda sidor. Lutning 14 grader - hur räknar jag ut höjdskillnaden på den lägsta punkten av takregeln respektive den den högsta?

Inser att det här är grundskolans matematik... Skulle kanske varit närvarande istället för att hångla i skogen med nån flamma.. ;-)

Vol
 
Det du behöver är tangens. I ditt fall blir det höjden = tan(14)xlängden
Tangens kan man räkna ut med en räknedosa eller något onlineverktyg. Tan(14) = 0,249.
 
jonne72 skrev:
Det du behöver är tangens. I ditt fall blir det höjden = tan(14)xlängden
Tangens kan man räkna ut med en räknedosa eller något onlineverktyg. Tan(14) = 0,249.
Ah, tack! Då blir det alltså en höjdskillnad på ~75cm från takfot till nock... Fan, lite mer än jag trodde... Det blir nog till att börja på lägre höjd än 2,40 iaf - den saken är säker..
 
Kanske är bra. Men det bakre utskicket behöver du väl inte räkna med?
 
jonne72 skrev:
Kanske är bra. Men det bakre utskicket behöver du väl inte räkna med?
Det är sant, jag börjar ju från väggen - då blir det alltså 0,249*2,70. Dvs höjdskillnad på 67cm.
 
En annan fråga, eller snarare - bara bekräftelse på att jag tänker rätt;
Om jag sätter de vertikala reglarna med CC60 enligt konstens regler, så bör väl syllen samt överliggaren vertikalt på väggen vara 4800+45, dvs 4845 och inte 4800 som jag tänkte först, för då kommer väl "sista" vertikala regeln hamna på mindre än cc60?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.