Hej forumet,

Jag ska nästa vår/sommar ge mig på att bygga ett förråd för förvaring av lite allt-i-allo, bildäck, verktyg, gräsklippare, cykel osv. Tänker mig att runt 10kvm kan vara lagom.

Vi har nyligen byggt nytt hus (nyckelfärdigt) men det blev över en helsikes massa material i form av isolering, takpannor, reglar, läkt, OSB-skivor, spik, ja lite av varje helt enkelt.

Med två nykläckta barn, nytt hus, nyanlagd trädgård, en inkomst - osv så är det primära målet att hålla det till en så tight budget som bara går.

Jag "antar" att lösvirkesförråd är det mest ekonomiska alternativet om man jämför med tex färdiga byggsatser?

Sen står jag lite och väger om jag ska göra ett isolerat förråd eller inte. Hur mycket mer arbete/komplext det blir om jag väljer att göra isolerat, och vad som krävs för att hålla ett förråd på 10kvm på plusgrader (är osäker på vilken temp man ska lägga sig på, men jag antar man inte behöver ha det lika varmt som inne i huset?).

Tanken är att gräva ut 10-20cm matjord, lägga markduk, singel, och sedan ställa förrådet på marksten - denna appoachen gjorde jag med altanen och det fungerade mkt bra. Men, jag tänker att ett förråd har betydligt mer "vindfång" med tanke på höjd/tak och allt vad det innebär. Är jag helt ute och cyklar som avser göra samma grundkonstruktion?

Har googlat lite på isolerade förråd men hittar faktiskt mest information om hur man isolerar ett befintligt oisolerat förråd. Om jag från början bestämmer mig för att isolera så gör man väl det "under" byggtiden" och inte i efterhand?

Som ni märker är jag ganska novis, har lyckats bygga en altan men det här blir ju ett betydligt större projekt. Många begrepp jag ännu inte lärt mig och känner mig lite lätt förvirrad av att läsa om förrådsbyggen på nätet för närvarande.. :/

Vol
 
L
Du kan bygga golv isolerat redan från start. Det kan du ha även i ett oisolerat eller ouppvärmt hus.
Ska du ha isolerat så ska du nog tänka på det ändå från start, och göra grövre väggar osv, så det går att isolera bra. Annars kan man isolera i efterhand, om du bara har vindpapp monterat.
 
OK. Tack för respons, vet inte riktigt om det var svar på så mkt frågor.
Jag kanske dock var lite oprecis i mina frågor... Jag börjar med det jag funderar mest på nu;

* Eftersom jag är ganska långsam/novis kommer bygget troligen ta cirka en sommar - behöver jag väderskydda förrådet under byggtiden eller klarar obehandlat trä några skurar under en säsong?

* Kan man bygga ett isolerat förråd "oförankrat" i marken, dvs vilande på t.ex betongplattor?

* Förutsatt att ovan går, antar jag att det är rimligt att bygga golv-stommen i tryckt virke?

* Vilken dimension är det "minsta" jag kan köra som golvstomme? 45*145? Vill gärna inte att det blir för högt ovan mark. Det här blir ju utan bärlinor då alltså, golvstommen rakt på betongplattor.

* Jag har idag ett gäng kubik 8-16 liggandes på tomten, kan detta användas att grunda med efter jag plockat bort lite matjord och lagt markduk eller behöver man gå upp på t.ex 16-32 eller liknande?

Kan nämna att jag avser lägga betongpannor på taket (blev en hel pall över från husbygget). Förrådet kommer ha ett pulpettak - funkar 45x120 som takstolar?

Vol
 
Redigerat:
L
Då jag också är novis på bodar och liknande, samt håller på med ett liknande projekt kan jag bara svara vad jag tror och på det jag har någon teori om.
Antingen så slår man ner jordankare i marken, gräver ner plintar, eller så gjuter man betongplatta.
Jag vet ingen som ställer bodar löst på plattor. Endast större och tyngre hus, kan stå löst på stenar.
Och då har de ventilation under huset. Så nej, det vanligaste är att bygga ett golv som har luft mellan jord och golv.
Du kan köpa färdiga betongplintar att lägga allt på.
Annars kan du slå ner jordankare, samt lägga betongplattor inne i huset. Men det gör man bara till oisolerade enklare bodar. Ska du ha det isolerat, så är det isolerat golv eller isolerad gjuten platta alternativt kanske bara gjuten platta.
Tror det har att göra med fukten som blir från marken. Det funkar om det är oisolerat men är det isolerat så mångt det vara tätare, samt torrare och då funkar det inte med betongplattor på marken bara.

Det finns de som säger att du inte behöver ha stommen torr. Jag är inte en av dem. Använd presenningar.
 
Gjuta platta för en redskapsbod känns väl kanske inte riktigt ekonomiskt försvarbart?

Hur skulle det bli mindre luft under golvet om den står på plattor respektive plintar?
 
Redigerat:
Jag ser inget problem med att ställa ett vanligt trädgårdsförråd direkt på trädgårdsplattor. Lägg en ram av tryckt virke längst ner mot marken. Är man rädd att det ska flytta sig kan man fästa det med några vinkeljärn.

Ska man hålla nere kostnad är det en fördel att skippa isolering och golv. Man behöver sällan ha ett trädgårdsförråd uppvärmt. Ska man ha färg eller liknande där så bygg ett frostfritt skåp i förrådet. Utan golv vinner man dessutom takhöjd och cyklar/gräsklippare blir lättare att rulla in.
 
Ja, det är sant. Men sen ska högtryckstvätt in, några dynor.. Osv, det är väl mest därför jag tänker isolerat.

Men blir det verkligen så mkt dyrare att isolera golvet? Jag (förmodar) att man petar in isolering mellan golvbjälklaget som blir 45*145. Varför blir det högre då?

Vol
 
Först, jag är amatör så ta detta som ett inlägg i debatten ;)

Volatyle skrev:
* Eftersom jag är ganska långsam/novis kommer bygget troligen ta cirka en sommar - behöver jag väderskydda förrådet under byggtiden eller klarar obehandlat trä några skurar under en säsong?
Vol
det skulle jag säga, problemet uppstår om du bygger in fukten, dvs om du väljer att inte isolera så är det ok med nån regnsskur, gör ju inget att täcka men...

Volatyle skrev:
* Kan man bygga ett isolerat förråd "oförankrat" i marken, dvs vilande på t.ex betongplattor?
Vol
Kan man nog, får blåsa bra kraftigt för att det skall blåsa bort speciellt om du har en pall tegel på taket

Volatyle skrev:
* Förutsatt att ovan går, antar jag att det är rimligt att bygga golv-stommen i tryckt virke?
Vol
Är nog att rekommendera

Volatyle skrev:
* Vilken dimension är det "minsta" jag kan köra som golvstomme? 45*145? Vill gärna inte att det blir för högt ovan mark. Det här blir ju utan bärlinor då alltså, golvstommen rakt på betongplattor.
Vol
beror på hur långt dom skall bära, dvs hur mycket plattor har du under? Personligen så tycket jag inte att det är så bra att ha ett förråd till gräsklippare etc som man måste ha ramp för att komma in i. Jag valde att gjuta en platta på mark, behöver ju inte vara så märkvärdig.

Volatyle skrev:
* Jag har idag ett gäng kubik 8-16 liggandes på tomten, kan detta användas att grunda med efter jag plockat bort lite matjord och lagt markduk eller behöver man gå upp på t.ex 16-32 eller liknande?
Vol
8-16 bär bra
Volatyle skrev:
Kan nämna att jag avser lägga betongpannor på taket (blev en hel pall över från husbygget). Förrådet kommer ha ett pulpettak - funkar 45x120 som takstolar?

Vol
ska du verkligen ha tegel på ett pulpettak? hur stor lutning hade du tänkt?
 
Ännu en glad amatör här, men jag försöker mig ändå på att kommentera.
Jag tror det finns massor av bodar i vårt avlånga land som står löst utan problem, även om jag själv tyckte det kändes bra att förankra vår bod lite när vi byggde den...
Jag tror absolut du tjänar på att bygga själv, eller i alla fall får ett mer rejält bygge till samma pris om man jämför med byggsatser.
Vilka dimensioner du behöver på virket är så klart beroende på vilka spännvidder etc du har. När det gäller takreglarna så körde vi med 45x120 på 2,5 m spännvidd och det verkar ha funkat bra i några år nu. Vi har visserligen plåttak.
Håller med föregående om att man nog får ha koll på taklutningen om man ska ha betongtak.
Stommen klarar definitivt några skurar under byggtiden däremot brukar man väl säga att man inte ska lämna råspont oskyddad innan man fått takpapp på.

Vi gjorde en tråd av vårt bodbygge med lite beskrivning av hur vi gjorde och kostnadsuppskattningar. Tyvärr lyckas jag inte klistra in länken i appen. Googla "från gammal bod till ny " om du är intresserad och vill ta en titt.
 
Vet inte lutning, men jag kände väl att det skulle bli både enkelt och snyggt med samma tegel som jag har på huset - framförallt med tanke på att jag har ca 200 grå pannor över som bara ligger och tar plats. Med pulpettak menar jag alltså ett enda lutande tak - typ funkis-förråd. Är osäker på om det är det korrekta begreppet.

Vad är nackdelen med pannor på taket? Ett plåttak skulle inte direkt smälta med övriga huset...

Vol
 
  • Gilla
Jääns
  • Laddar…
Jag bygger något liknande, fast lite större, 15kvm. Jag velade också länge huruvida jag skulle isolera eller ej, men jag landade till slut i att köra helt oisolerat. Mitt förråd är enbart till vinterförvaring av utemöbler/gräsklippare och dylikt och sannolikheten är försvinnande liten att jag kommer vilja ha det isolerat i framtiden, speciellt eftersom jag tänkte bygga garage i framtiden.

Om du är osäker kan du ju isolera golvet, för det är besvärligast att göra i efterhand.
 
Min fråga om tegel och pulpettak kom från att det brukar krävas en viss lutning. olika för olika tegel, jag har sett 15grader men också 22,5 som minsta, du kan säkert leta upp det för ditt tegel.

Pulpet o tegel är ju inget problem om höjden inte är begränsad så det är flera faktorer att ta hänsyn till. En frigga får väl vara max 3meter tror jag och då beror det lite på hur brett tak du tänkt och vad teglet kräver.. var nog lite slarvig i mitt första inlägg (sorry).
Kan du inte göra en skiss och lägga upp så får du mer råd gissar jag.

Om du bestämmer dig för att bygga på betongplattor, tänk på att fasaden bör göras så inte gräset växer mot den, blir fasligt blött och den tar stryk fort... det är bla därför jag tycker man ska ha plintar eller om man har gjuten platta murar ett varv med sten längst ned, men bara en åsikt bland många
 
Hemmakatten
Ska du inte bygga lite större friggebod nu när du ändå bygger. 10kvm kommer du märka är försvinnande lite när du börjar fylla det med allehanda saker.

Har för mig att betongpannor kräver åtminstone 14 graders lutning och med en sån liten lutning och pulpettak tvivlar jag på att det blir snyggt.
 
Jag byggde nyss friggebod och jag valde helt oisolerat. Jag såg inget som helst behov av att ha trädgårdsförrådet uppvärmt. Ska man förbereda för isolering så drar det upp komplexitet och kostnad på bygget en hel del.

Min flexibilitet består i att jag skruvade fasadpanelen. Vill jag bygga om boden på något sätt kan jag återanvända panelen.
 
Det är så otroligt skönt att få input! Jag är tacksam för detta forumet.

Har faktiskt gått och tänkt att 10kvm kanske är på gränsen, jag skulle helst vilja hålla mig till ett mått där jag slipper regelkapning på golvet (planerade så med altanen, och det var grymt skönt att bara pussla ihop färdiga reglar).

Så, om jag tänker 3*4,5 för att hålla mig till regellängderna så blir det 13,5kvm - kanske en bättre storlek. Anledningen att jag ville hålla ner storleken var främst för att det skulle bli enklare att hålla "plusgrader" mha oljeelement och temp-vakt om förrådet var mindre. Och sen vill jag inte hålla på med monsterdimensioner på takstolar och sånt heller, helst...

Jo just det, det här är utomplansområde (utanför detaljplanerat område), så jag tror jag får göra lite som jag vill med höjd/storlek. (om jag inte är helt fel ute..)

Vol
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.