Nej, självklart inte vid en husvisning men när man besiktigar huset så kan man.
Däremot så kanske inte alla skall öpnna dosor men det finns annat man kan se.

Sitter precis och skissar lite på en checklista rörande el vid husköp som kanske kan bli nåt i elforumet. Givetvis med enkla kontroller som alla skall kunna göra, får se vad moderatorn där säger, det känns dock lite som att det hade behövts lite mer info i detta ämne för gemene man.

/Kent
 
snickarboden skrev:
Om du köper en cdskiva så går det under konsumentköplagen.
När man köper fastigheter är det något helt annat, dvs om vi jämför med cdskivan så skulle du både kollat att det var rätt cd i fodralet och provspelat den innan.

Återigen, undersökningsplikten är långtgående, mycket mer långtgående än vad de flesta ens kan föreställa sig och det är därför man i de flesta fall bör anlita någon som besiktigar fastigheten.



/Kent
Men det här känns mer som ett uppenbart bedrägeri. Det vore som att ställa en wc-stol i badrummet utan att ansluta den till något avlopp, eller att stoppa med ett avluftningsrör i marken för att få köparen att tro att det finns ett ordnat avlopp. Jordat eluttag som inte är kopplad till jordledning: livsfarligt bedrägeri.
 
Jag anser att det skulle kunna vara ren okunskap också. Vem som helst kan gå in på närmaste stormarknad och köpa sig en uppsättning uttag som ser bra ut. För att byta ut de "fula" som sitter där. Vart hittar man de ojordade uttagen? Inte är det längst fram i hyllan inte. De som ligger i främre ledet är de som är jordade eftersom det är de som går mest.

Nu var detta visserligen en hempulad utökning när ett rum delades av men principen är densamma. Hade förra ägaren valt rätt uttag från början så hade problemet inte funnits. Såvida de befintliga var ojordade uttag i rummet som delades av.

Vill man gå på säljaren om detta så tycker jag isåfall att det känns mer rätt att påtala det faktum att det är bevisat hempulat och anläggningens skick måste åtgärdas av behörig elektriker för att vara godkänd. Jordning kan ju göras i samband med detta.
 
Eller att säljaren inte hade mer kunskap om el, men visst jag håller med till viss del.
Kruxet är bara att fuljordade uttag också är vanligt och det om något är en veritabel dödsfälla om man har lite otur.

Med andra ord, spola alltid i toaletten och kolla lite på elen men kanske inte samtidigt *S'

/Kent
 
hempularen skrev:
Det är troligen svårt / "inte lönt" att driva det som dolt fel. Men jag tycker absolut att du skall driva det, ev. i ganska tuffa ordalag mot säljaren.

Hota med polisanmälan, brott mot ellagen, allmänfarlig vårdlöshet, dråpförsök är tänkbara rubriceringar.

nu är det väl iofs så att risken är stor att han kommer att påstå att han inte alls gjort det själv, men att kvitto saknas. Det kan tom. vara sant, det finns gott om mindre "byggfirmor" ofta med utländsk arbetskraft som gör sådana här olagligheter. Inte självklart att en villaägare förstår att det med stor sannolikhet är olagligt när "snickaren" som just spikade ihop väggen drar elledningar.
Att hota den förra ägaren med polisanmälan mm för att han eventuellt har dragit elen själv är väl att ta i...:confused: Varför inte bara ta kontakt med dem och fråga hur men ska lösa problemet? Oftast så kommer man fram till en lösning genom att prata inte hota.
 
Du vet ju att senaste ägaren gjorde ändringen i rummet som ledde till modifieringen av elen. Då var han också ansvarig för hur elen drogs. Han var ansvarig för att det skulle göras på ett riktigt och lagligt sätt.

Så du vet att han vet hur det gick till när just de kablarna drogs, om han gjorde det själv eller anlitade någon annan okunnig klåpare. Vad du inte vet är hur resten av elen ser ut. Det kan ju finnas mer sånt. Och du är ansvarig nu för att elen är riktigt gjord i ditt hus. Så du borde med rätta vara nervös.

Den nervositeten tycker jag att du ska uttrycka för förre ägaren. Säg att du hittat farligt och felaktigt dragna ledningar och undrar om det finns mer. Vänta sen och se hur han reagerar. Berätta här så får vi se vilka råd du får då.
 
tio_Pepe skrev:
Du vet ju att senaste ägaren gjorde ändringen i rummet som ledde till modifieringen av elen. Då var han också ansvarig för hur elen drogs. Han var ansvarig för att det skulle göras på ett riktigt och lagligt sätt.

Så du vet att han vet hur det gick till när just de kablarna drogs, om han gjorde det själv eller anlitade någon annan okunnig klåpare. Vad du inte vet är hur resten av elen ser ut. Det kan ju finnas mer sånt. Och du är ansvarig nu för att elen är riktigt gjord i ditt hus. Så du borde med rätta vara nervös.

Den nervositeten tycker jag att du ska uttrycka för förre ägaren. Säg att du hittat farligt och felaktigt dragna ledningar och undrar om det finns mer. Vänta sen och se hur han reagerar. Berätta här så får vi se vilka råd du får då.
Just så, minsta lilla förändring som görs medför också en ny ansvarig. Så fort man går in och ändrar i en installation "fritar" man föregående installatör (som annars egentligen har ett livslångt ansvar) under förutsättning att ändringen är felaktigt utförd, bryter mot bestämmelserna. Men om du, mindz, inte har gjort gjort nåt själv ännu så har du väl inget eget ansvar?

Kjell G
 
nä jag har inte rört installatioen alls, har bara lossat uttaget och tagit mig en titt, och beslutade mig för att skruva ur proppen till dessa uttag ....i väntan på att det ska ordnas.Ska prata med ägaren snart igen om detta ...tycker inte jag ska stå för det.
 
Leffe skrev:
Men det här känns mer som ett uppenbart bedrägeri. Det vore som att ställa en wc-stol i badrummet utan att ansluta den till något avlopp, eller att stoppa med ett avluftningsrör i marken för att få köparen att tro att det finns ett ordnat avlopp. Jordat eluttag som inte är kopplad till jordledning: livsfarligt bedrägeri.
Just den där är också intressant.

Är det inte så att om man nu skulle göra ovan och sen bara blunda under kontraktskrivning så hamnar detta under undersökningsplikten som du har som köpare också?

Kan vara värt att spola lite alltså ;)
 
mindz skrev:
nä jag har inte rört installatioen alls, har bara lossat uttaget och tagit mig en titt, och beslutade mig för att skruva ur proppen till dessa uttag ....i väntan på att det ska ordnas.Ska prata med ägaren snart igen om detta ...tycker inte jag ska stå för det.
Kanske lite petig nu och även resonerar fel i kommande text, men;
Du skriver att du ska prata med ägaren, har du inte köpt huset?
Om du köpt huset är du ägaren och också ansvarig för huset vilket även måste inkludera elsystem.
Här kan jag vara helt ute och "cykla" angående ansvarsfrågan för fastigheten, så kunning på denna juridik får rätta mig.

Sedan finns en annan frågeställning det är huruvida det finns dolda felaktigheter eller inte, men det blir då en frågaställning som du tar med säljaren. Däremot så kan en felaktighet innebära att det är ett dolt fel och säljaren bedömmer detsamma och väljer att åtgärda eller kan bli "ålagd" om köparen väljer att dra det i en rättslig process, men ansvaret ser jag finns hos dig som husägare/köpare tills den frågan är utredd.
 
Mikael_L
Nu vet jag inte om du är ironisk eller inte, men det är ändå på plats att påpeka hur det egentligen är...
Kjell_G skrev:
Just så, minsta lilla förändring som görs medför också en ny ansvarig. Så fort man går in och ändrar i en installation "fritar" man föregående installatör (som annars egentligen har ett livslångt ansvar) under förutsättning att ändringen är felaktigt utförd, bryter mot bestämmelserna. Men om du, mindz, inte har gjort gjort nåt själv ännu så har du väl inget eget ansvar?

Kjell G
Nu ska jag dra hur jag uppfattat hur det här fungerar.

Ansvar för elinstallationerna har fastighetsägaren, och ingen annan. Ansvaret ligger aldrig av någon sorts automatik på en elinstallatör.
Har mindz köpt huset så är ansvaret hans nu.

Om felaktigheter i elsystemet upptäcks eller en olycka sker, så kan däremot fastighetsägaren, genom att visa t.ex. kvitton från elfirma på utförda arbeten eller liknande, göra gällande att han har gjort det som står i hans makt och därigenom slippa åtal för vårdslöshet eller nåt sånt.

Vill man sen gå vidare, kan olika former av ersättningskrav riktas mot den som utfört installationen, om det går att utreda vem som gjort det.

Men även om den fina elfirman varit hem hos dig och gjort en fullständig vansinnig elinstallation i ditt hus så är det fortfarande du som husägare som har ansvaret. Får du inte firman att komma och fixa felet så står du fortfarande kvar med ansvaret och måste fixa det på något annat vis.
Och känner man till ett allvarligt fel, så tror jag inte att man längre kan gömma sig bakom skyddet att man gjort vad som står i ens makt med påståendet: "ja jag vet ju inte nåt om detta, men det är iaf en riktig elektriker/elfirma som jag anlitat, och kvitton finns".
 
jag menade såklart den förra ägaren, vi har köpt huset.
ja jag tycker då bara det känns väldigt dumt att jag ska måsta betala
för att åtgärda detta då man enligt lag inte får göa som det är gjort.
 
mindz; du måste dela det i två delar som beskrivs ovanför;
Ditt nuvarande ansvar som fastighetsägare när du upptäckt att det finns en felaktighet, vilket du gjort och hur allvarlig den är, dvs hur snabb den måste åtgärdas alternativt inte användas. Alternativt om en olycka händer pga av felet.

Och sedan har du frågan vem som ska bekosta åtgärdande av felet, vilket ännu inte är klarlagt. Du har din bild av situationen, men ännu inte informerat tidgare ägare och vet hur han/hon ställer sig i frågan.
Däremot nu när du känner till felet men inte vill åtgärda det förrän du vet vem ska bekosta åtgärden, vem är då ansvarig om det händer en olycka med elen pga fel inkoppling?
 
Mikael_L
mindz skrev:
nä jag har inte rört installatioen alls, har bara lossat uttaget och tagit mig en titt, och beslutade mig för att skruva ur proppen till dessa uttag ....i väntan på att det ska ordnas.Ska prata med ägaren snart igen om detta ...tycker inte jag ska stå för det.
Säkerhetsmässigt är detta inte så väldigt allvarligt, framförallt om alla uttag i rummet är "ojordade" på detta vis. För i praktiken blir det ingen skillnad mot att det endast sitter gamla ojordade uttag, vilket är fullt möjligt och tillåtet i äldre hus.
Det finns en liten skillnad, gamla ojordade stickkontakter går inte in i uttaget.

Däremot är det helt klart felaktigt, uttag får inte se jordade ut om dom inte är det. Men jag tycker inte du behöver vara så drastisk att du tar ur säkringen pga detta.
 
Nu tycker jag debatten har spårat ut litegrann i vissa inlägg ?
Som Mikael_L påpekar behöver inte uttagen vara "livsfarliga" bara för att dom är ojordade (fast ser jordade ut).

Är det "bara" det felet så är det ett ganska litet fel, men ändock ett fel och något som inte är som det skall vara enligt regelverket.

Det finns ju en liten risk att det är helt felkopplat dock - dvs att tex fas och nolla är ansluten till jord + fas eller ngt sånt - då kan utrustningen må sämre (och även en ev användare om man har otur) :(
För det mesta brukar väl tom en dålig hempulare, eller halvkunnig yrkesslarvare (alltså inte en certifierad elektriker) göra såpass rätt att man bara skippar jorden i sånna fall iof

OM du skulle dra i "dolda fel" tråden, vilket du mycket väl kan göra gentemot köparen först och främst - så borde du säga att de jordade uttagen inte är jordade och att du vill ha xxx tusen kr (3-6 tkr eller vad det nu kan kosta) för att låta en elektriker fixa dessa.

Dessförinnan kanske du vill göra en elbesiktning (som du självklart måste betala själv) för att upptäcka ev. andra fel som du kan påpeka ?

Går säljaren INTE med på ngn ersättning så är det däremot troligen inte värt att dra bara denna sak vidare (både pga risken att det inte döms som dolt fel, och pga summan). Möjligen om du har andra saker som du också i samråd med en jurist kan anse bedömmas som dolda fel så kan du gå vidare. Men du bör nog landa i hundratusenkronorsklassen iaf med dina anspråk för att det skall vara värt risken, tiden och mödan ?!

Och skulle det bli så att det döma som ett dolt fel - så skall den förre ägaren betala så att felet fixas: dvs så att ojordade kontakter inte sitter på ojordad elledning. Detta kan tex göras genom att byta uttagen till ojordade, det är inte säkert, men det skulle kunna bli så (det finns ju förstås frågan om värdet i att köpa ett hus som till synes hade jordat i dessa rum jmf med ojordat - men hur rätten ser på saken är ju inte självklart)

Ang ansvar: Mikael_L skrev:
"Om felaktigheter i elsystemet upptäcks eller en olycka sker, så kan däremot fastighetsägaren, genom att visa t.ex. kvitton från elfirma på utförda arbeten eller liknande, göra gällande att han har gjort det som står i hans makt och därigenom slippa åtal för vårdslöshet eller nåt sånt."

- Problemet uppstår väl om det, som i många fall, saknas dokumentation. Som jag har förstått det så gör man en utredning vid misstanke om elfel. Och sen beror det på vad den utredningen visar.
Det är ju aldrig fel med papper från en certifierad elektriker förstås, men bara för att man har ett papper så bevisar det ju inte vad som orsakade ett ev elfel (med efterföljande brand eller vad som nu hände). Var det den ursprungliga (kanse 30,40,50 år gamla) elinstalltionen. Var det ett nyare tillägg (gjort av yrkesman enligt alla regler) som inte funkade trots allt. Eller var det ett klåparjobb, gjort med eller utan nuvarande ägares vetskap?
Det är orimligt att i tveksamma fall alltid lasta nuvarande ägare, och detta görs, vad jag har läst mig till, inte heller. Om man kan bevisa att ägaren har agerat försumligt; kanske känt till men inte åtgärdat fel. Hempulat osv - då är det en annan sak. Men man kan inte fälla någon på negativ bevisföring: dvs "vi hittade inget fel, men eftersom vi inte kunde säga att allt funkade så åker du dit", typ ...

Och äldre anläggningar är mig veterligen inte olagliga, även om det är asfalt, guttaperkarör eller rena ledningar som finns. Det som regleras är nyinstallationer...

/K
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.