Hej!
Vi köpte ett hus i september, den förra ägaren hade delat av ett stort rum och gjort ett sovrum, han har satt jordade uttag men dom är inte jordade, vilket han aldrig sagt till mig
när vi var och kollade på huset, jag vet att man inte får sätta jordade uttag om dom inte är jordade så jag känner mig lurad jag vill självklart ha jordade uttag, men är det jag som ska stå för den kostnanden att ta dit en elektriker så det blir riktigt gjort?
 
Om man ser det rent krasst så har han baradragit elen riktigt förutom jorden så tar den en elektriker typ max 2h att fixa problemet så det handlar om en tusenlapp typ.

Är det värt att ställa till med problem för den saken?
 
Ett annat krux är att en elbesiktning troligen/kanske hade hittat sådant.
Undersökningsplikten är som sagt långtgående och trots det är det ofta endast jag som går runt och lyfter lite på doslock för att få en hum om vad man har att vänta sig rörande elen.
Är det endast de uttagen som behöver fixas till så är det som Beppo sa inte lönt att bråka om.

/Kent
 
Det är troligen svårt / "inte lönt" att driva det som dolt fel. Men jag tycker absolut att du skall driva det, ev. i ganska tuffa ordalag mot säljaren.

Hota med polisanmälan, brott mot ellagen, allmänfarlig vårdlöshet, dråpförsök är tänkbara rubriceringar.

nu är det väl iofs så att risken är stor att han kommer att påstå att han inte alls gjort det själv, men att kvitto saknas. Det kan tom. vara sant, det finns gott om mindre "byggfirmor" ofta med utländsk arbetskraft som gör sådana här olagligheter. Inte självklart att en villaägare förstår att det med stor sannolikhet är olagligt när "snickaren" som just spikade ihop väggen drar elledningar.
 
Mikael_L
Nädå, i den ideala världen borde du inte behöva stå för det själv.
T.o.m om det inte går som dolt fel eller nåt annat som gör att du kan ställa krav på säljaren så ska det annars gå på elfirman som gjorde det, på deras 10 åriga garanti.
För detta får man ju inte göra själv, så det måste finnas en firma.
Ja, det var i den ideala världen, det ... :surprised:

Annars är det som de andra skrivit, din undersökningsplikt är väldigt långtgående, chansen för att få rätt efter processande är antagligen mycket liten.

Har du inget annat, eller mycket få andra okända fel i huset så tycker jag att du egentligen ska glädja dig. Jag tror inte att det existerar så många fastighetsöverlåtelser där köparna inte hittar något okänt fel efter tillträdet.

Det känns lite dumt att ge rådet att lägga ner, om man egentligen har rätt. Men vissa strider är inte värda att ta. Livet är för kort.
mindz skrev:
...jag vet att man inte får sätta jordade uttag om dom inte är jordade så jag känner mig lurad jag vill självklart ha jordade uttag...
Vad mer att tänka på, är att i ett och samma rum ska antingen inget eller alla uttag vara jordade, även till taklampa. Så är det blandat i rummen nu, blir det ytterligare lite jobb + material.

edit: Men att gå säljaren ungefär såpass hårt man känner för/orkar, som hempularen föreslår går alltid att prova. Räknar du dessutom inte med någon framgång så känns det säkert direkt bättre om han ersätter dig lite, om det så bara blir några hundringar.
Vem vet, han har kanske en elektriker bland sina vänner, som han kan övertala att fixa ert problem.
 
Redigerat:
Om det räcker med att komplettera med jord till några uttag och det stannar på några tusenlappar skulle jag tagit kostnaden utan driva frågan vidare, inte värt att bråka om man ser till den totala kostnadsbilden för ett husköp.
Tycker inte att du ska ge dig in i en situation med hot eller dyligt som hempularen beskriver. Är du dessutom inte påläst/kunning inom området och även saknar kunskap regelverk/juridik så finns risken att du hamnar i ett totalt underläge. Man vet ju inte om något mera kostsamt fel framöver uppdagas och det är kanske bättre att spara krutet tills det finns anledning att agera.
Men det är min åsikt.
 
Redigerat:
jamen det handlar inte bara om detta fel, det är mycket annat som är oklart oxå.
och så var jag nog lite otydlig oxå, det är i flera av rummen i huset det är bytt till jordade uttag men dom är inte jordade.
Jag har haft dit en elektriker fär att kolla på det, och han räknade på att det skulle kosta ca 10-15k inklusive material för allt.
 
Men ta den andra lösningen då, byt tillbaka till ojordat, det får du dessutom göra själv.
I detta resonemang utgår jag från att uttag i t ex kök är korrekt jordade.

Då kan du lägga pengar på en jfb istället om en sådan saknas.

Vad är det mer som är oklart rörande elanläggningen?

/Kent
 
Säljaren kan ju också se "felet" från andra hållet. Dvs, att det enda som är fel är att uttagen som har monterats är jordade när det inte finns jord i rummet. Alltså skulle åtgärden från säljaren kunna bli att byta ut alla uttag mot ojordade och därmed finns inte felet. Skulle du bli nöjd över den åtgärden?

Om det från hade varit ojordade uttag i rummen när du tittade på huset, hade du inte köpt huset då? Ska säljaren bekosta din vilja att det ska vara jordat?

Det är ju bara att inse att i äldre hus är många rum ojordade.
 
Mikael_L
Vad är det mer för slags fel då?
Annat än elfel?
Har du låtit göra någon överlåtelsebesiktning?

Självklart övergår det hela till "värt att strida för" om beloppen blir tillräckligt stora och det finns rimlig chans att vinna.
 
Har du köpte ett hus med jordade uttag ska du givetvis inte ge dig och byta till ojordat utan 'strid'.

Kräv säljaren på pengarna det kostar att åtgärda! Det har du inget att förlora på och jag ser inga moraliska/etiska hinder i det!

En vän till mig köpte ett hus med precis samma 'fel'. Fick pengar för att få det fixat; mer än i ditt fall har jag för mig.

Sen att säljaren kan vägra och att det DÅ kanske inte är lönt att gå vidare är en helt annan sak!
 
jamen om det sitter jordade uttag ska jag väl inte behöva byta till ojordade uttag för att han är så idiotiskt och sätter dit jordade uttag...om jag köper en cd skiva så tar jag ju för givet att det är rätt skiva i fodralet? det är klart att jag hade köpt huset ändå, men nu satt det ju jordade uttag vilket jag tyckte var bra så jag skulle slippa bekosta det.
 
Om du köper en cdskiva så går det under konsumentköplagen.
När man köper fastigheter är det något helt annat, dvs om vi jämför med cdskivan så skulle du både kollat att det var rätt cd i fodralet och provspelat den innan.

Återigen, undersökningsplikten är långtgående, mycket mer långtgående än vad de flesta ens kan föreställa sig och det är därför man i de flesta fall bör anlita någon som besiktigar fastigheten.

Tyvärr lär du inte komma någon vart med enbart eluttagen, möjligen eventuellt om där är andra grova fel som inte kan härledas till husets ålder och som inte hade upptäckts vid en besiktning av t ex en elfirma.

Visst förstår jag din irritation men tyvärr så är det i praktiken inte så mycket du kan göra mer än att gilla läget och fixa till uttagen på ena eller andra sättet. Visst är det för jäkligt att säljaren gjort som han gjort men att få ut pengar för det kan bli svårt.

Eftersom det kanske kan vara fler dumma saker i den installationen så kanske du borde låta en elfirma göra ett EIO-eltest, det kostar inte så mycket och ger en hyfsad bild av anläggningens status.

/Kent
 
it-snubben skrev:
Säljaren kan ju också se "felet" från andra hållet. Dvs, att det enda som är fel är att uttagen som har monterats är jordade när det inte finns jord i rummet. Alltså skulle åtgärden från säljaren kunna bli att byta ut alla uttag mot ojordade och därmed finns inte felet.
Nuförtiden sätter man inte in ojordade uttag i nyinstallationer. Jag vet inte om det gäller hela hus eller hela rum eller om man kan tumma på det när det gäller delar av rum.
 
Jag undrar om vid en husvsining kan vara så fräck att man tar och skruvar bort vägguttag och doslock? Det hade ju varit ett snabbt sätt att göra lite stickprov och se hur det ser. Man ser ju ganska mycket om det till exempel är konstiga färger på ledningar, märkliga kopplingar, nytt eller gammalt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.