Grattis till huset!
 
  • Gilla
order66
  • Laddar…
A
O order66 skrev:
Hej!

Vi har besiktigat ett hus och behöver göra lite åtgärder på tre punkter som vi anser rimliga att förhandla med säljaren kring.

Huset är byggt i början på 70-talet, 1,5 plans i lertegel varav ovanvåningen har gavlar i trä. De tre punkter som bör åtgärdas är att byta ut liggande träpanel och vindskivor på båda gavlarna, byta papptak och hängrännor på garage samt att installera ca 10 st tillufts-ventiler.

Det är såklart svårt att uppskatta pris på detta. Men har någon erfarenhet kring vad man grovt kan räkna på tar vi tacksamt emot det. Detta är dock inte min huvudsakliga fråga.

Min huvudsakliga fråga är hur man förhandlar på ett bra sätt? Vi har fått väldigt bra kontakt med säljaren och säljaren är mån om att det ska kännas väldigt bra för båda parter. Därför vill vi heller inte vara dumsnåla. Men de här tre posterna är något vi inte hade räknat med och är därför grunden till att vi skulle vilja ha ner priset lite.

Men att gå ner exempelvis 100 000 kr i slutpris gör, om vi förstår det rätt, "bara" att vi får 15 000 kr extra eftersom det dras bort från slutpriset och således blir kontantinsatsen 15 000 kr lägre. Finns det några andra sätt att förhandla eller hur ska man tänka utan att skrämma livet ur säljaren?
Rent underhåll.

Varför ens buda på huset om du ska pruta på sånt som du ser vid en visning.

Dessa punkter bör väl styra ditt bud som lägger som ditt högsta. Eller ?

Fräckt tycker jag. Hoppas inte säljaren ger med sig.
 
Släpp sargen HenrikNordlander, affären är redan i hamn ;)
 
  • Gilla
  • Haha
Staffans2000 och 6 till
  • Laddar…
A
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Släpp sargen HenrikNordlander, affären är redan i hamn ;)
Då är de bara å gratulera ;)
 
  • Gilla
order66
  • Laddar…
O
Henrik Nordlander skrev:
Rent underhåll.

Varför ens buda på huset om du ska pruta på sånt som du ser vid en visning.

Dessa punkter bör väl styra ditt bud som lägger som ditt högsta. Eller ?

Fräckt tycker jag. Hoppas inte säljaren ger med sig.
Det var ju just det jag skrev i ett svar att vi inte såg för det var övermålat och när besiktningsmannen hjälpte oss så upptäckte han det och lärde oss hur man ser just det här problemet i trä även om det är övermålat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.