Erik Lundin
Tjena!

Går det att förgrena en guidekabel enligt röda ringen i senan skiss? Alltså koppla ihop den med en annan för att ha guidekabel även inne i den mindre rutan som har en övergång över en stengång.

Tack på förhand!
 
  • Skiss av trädgård med gräsklipparens begränsnings- och guidekablar, röd ring markerar föreslagen förgrening.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kort svar nej.
 
Nu vet jag inte om det är lika lätt att korsa gången överallt, men vad sägs om en dragning enligt svart linje sista biten istället?
Ritning av en trädgård med markerade begränsnings- och guidekablar samt en förslagen svart linje för dragning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tror inte man kan korsa gången heller utan att det ställer till bekymmer, du kommer "kortsluta" begränsningskabeln.

Men själv kör jag över stenläggningarna, det funkar bra.
 
Erik Lundin
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Nu vet jag inte om det är lika lätt att korsa gången överallt, men vad sägs om en dragning enligt svart linje sista biten istället?
[bild]
nja det är krängligare där du har ritat med lutning osv men kanske...

hur stort problem är det om jag helt enkelt inte har nån guidekabel i den mindre delen?

Kan jag annars dra kabeln separat hela vägen till laddstationen? Det skulle ju innebär tre st guidekablar?
 
Vad är det för klippare du tänkt dig? Man behöver ju upp rätt rejält i modell för att få tre guider, och även två kräver väl en AM 420, vilket även det ser överdimensionerat ut.

Har du två guider och vill dra som du ritat skulle jag dra båda guiderna uppåt, den ena kanske med en liten krok ner först. För är det någon guide du inte behöver är det nog den nedre.

Planritning över en trädgård med markerade begränsnings- och guidekablar för en robotgräsklippare, inklusive laddstation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Man vill ju slippa långa smala korridorer. Rituellt plan av en trädgård med markerad gräsklipparguide och begränsningskabel, och laddstationen flyttad för att undvika smala passager.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Absolut bästa är ju som sagt om den kan gå fritt över gången om den är i samma nivå. Ett annat alternativ är ju att flytta öppningen enligt min bild och dra guiden som gul linje. Vad har du för klippare.
 
Nötegårdsgubben har ju en tänkvärd variant med bägge guiderna uppåt. Kolla bara upp hur nära varandra guiderna går ligga utan att störa varandra. Till ytan neråt kan man styra klipparen genom att programmera utkörningsvinkel för klipparen oberoende av guide. Går på min aotomower 315
 
Guiden nedåt i bild är ganska onödig, det går att styra start ditåt genom att backa ut och vrida vänster, Ange lämplig procent.
Till laddningen hittar den alltid.

Om stenläggningen ligger i nivå med gräset, låt klipparen bara kör över, den kommer aldrig att starta en fyrkant/spiralklippning där.

Protte
 
  • Gilla
tensiden
  • Laddar…
C
Gå in med guiden på första ytan, gör en svängom där och ut igen och vidare till den andra ytan. Sen lägger man två släpp-punkter på samma guide. Så är det gjort hos oss, men det bygger så klart på att passagen till första ytan är tillräckligt bred för att få plats med både inkommande och utgående guide mellan begränsningsslingorna.
 
Tänkte skriva samma som prototypen. Dra ingen guide neråt, för där behövs den inte lika mycket som uppåt.
 
T
Framgick inte om du har en klippare eller ska köpa en men ifall du ska köpa en så köp en Robomow så slipper du guidekabeln helt. Den använder inte detta utan går hem med begränsningskabeln.
 
Erik Lundin
Har ingen klippare ännu men kommer bli en ny mellanmodell från Husqvarna.

Min tanke med att gränsa av gången är dels att anläggning av stengången ligger närmare hösten (alltså inte samma nivå och okörbar för klippare) samt att det ser snyggare ut om den kör bredvid och har hört att det kan vara ett störande ljud när det kör på stengångar. Tycker ni att det inte motiverar mitt beslut nog bra? :)
 
Vi kör vår HQ 330X (uppgraderad till 430X) utan guidekabel.
Har funkat bra i tre år tills dess att jag gjorde en ny ö och den fick svårt att hitta hem.

Skulle säga som några andra, lägg bägge guidekablarna upp till respektive tarm.
 
T Thörre skrev:
Framgick inte om du har en klippare eller ska köpa en men ifall du ska köpa en så köp en Robomow så slipper du guidekabeln helt. Den använder inte detta utan går hem med begränsningskabeln.
Det är inget tvång att guidekabeln på en HQ-klippare. Den kan också följa beg.kabeln in och ut om man väljer det i menyn.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.