Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Inte ens säkert att det skickas ut en säljare, mest snack tror jag.
Företaget verkar vara aktiva ca 50 mil från mig, så jag tvekar också.
 
Fairlane
Jag brukar fråga om du känner till några seriösa företag i branschen. De brukar då påstå att de är seriösa, varpå jag svarar "seriösa företag hör inre av sig så här.". Då brukar det bli tyst.
 
  • Gilla
  • Haha
Anders.o93 och 24 till
  • Laddar…
Det är ju så det funkar nuförtiden tyvärr.. Större företag måste avisera i förväg så du är säker att det är deras försörjare som försöka blåsa dig och inte något annat importerat slödder.
 
  • Gilla
Berndtan och 1 till
  • Laddar…
D
Hade en som knackade på och undrade om jag kunde mura en spis förra året, det var det närmaste jag kommit dörrförsäljare=(
Och så när sotaren körde till fel adress, han släpade jag in och gick igenom hur jag tänkt mig min framtida kamin. Efter nån halvtimme blev han stressad och rymde.
Det är svårt att hitta kompisar…
 
  • Haha
  • Gilla
EllinorLag och 21 till
  • Laddar…
Unikt namn
Tele2 brukar dyka upp oaviserade.
Spenderade 5minutet att hyvla av den sista idioten som knackade dörr.
Det kändes lite trisst att man ska behöva vara otrevlig för att de ska fatta vinken och lämna tomten, men det är väl så de blir skolade så man får ju anpassa sig till dansen.
 
  • Gilla
  • Haha
Berndtan och 5 till
  • Laddar…
H
Visst har de lagligt rätt att fråga. Det är också vanligt att de kör med vi är här i området, vi har många kunder här osv. Vilket då inte stämmer utan en ren lögn. Vi brukar avfärda dem och ibland säger vi, vad bra då har ni mycket att göra men vi ska inte ha något, sen åker dörren igen.
Ringer de och de börjar med namn och så trevligt att prata…. Vi svarar att de ringt fel för man är så trött på dessa ”trevlig” försäljare, sen är det synd om dessa försäljare för att det kan inte vara roligt att de personer som svarar är trötta på försäljare. Tyvärr, går det inte att vara trevlig och säga nej vi är inte intresserade, för det är de lärda att då ska de prata på.
Köper aldrig från någon som knackar på dörren eller ringer.
 
Redigerat:
  • Gilla
MONTREAL och 3 till
  • Laddar…
H
D Drburr skrev:
Hade en som knackade på och undrade om jag kunde mura en spis förra året, det var det närmaste jag kommit dörrförsäljare=(
Och så när sotaren körde till fel adress, han släpade jag in och gick igenom hur jag tänkt mig min framtida kamin. Efter nån halvtimme blev han stressad och rymde.
Det är svårt att hitta kompisar…
😂👍
 
Det är klart att det är lagligt att ställa en fråga. Han undrar ju bara om han får komma förbi och visa dig en sak.
Jag tycker fruktansvärt illa om alls telefon-, och dörrförsäljare. Deras metoder är ofta väldigt respektlösa och gjorda för att lura folk. Som egenföretagare har jag varit kontaktad av sådana minst en gång per dag. Så jag tycket väldigt illa om dem, men jag har också lärt mig hantera dem.
Men trots allt måste man tänka på de gör i första hand. Samt vad man eventuellt kan förbjuda i andra. Det går ju inte att förbjuda folk att ringa och fråga saker
Det går inte heller att förbjuda att folk gör affärer via telefon.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Mina bästa tips:

Jag svarar aldrig, blockerar bara numret.

Har installerat en grind så de kommer inte ens in på tomten.

Tidigare när jag bodde så att de kom fram till ytterdörren och ringde på eller om man fick nån telefonförsäljare i örat var mitt standardsvar att jag själv säljer samma sak.

Alltså att om de säljer larm säger jag att jag är larminstallatör och har fixat det själv. Det har hittills fungerat varje gång.
 
  • Gilla
  • Haha
Mörner och 12 till
  • Laddar…
hsd
Solcellssäljare parabolkrängare och larmfirmor ringer dom oftast, då och då ringer tele2 och påstår att de tagit över fibern så ja måste teckna avtal med dem
Säkra larm eller vad de hette knackade på men drog snabbt när jag förklarade att jag har två Dobermann som vaktar
 
  • Gilla
  • Haha
Berndtan och 1 till
  • Laddar…
P
Hade detta hänt i Canada hade företaget blivit bötfällda med (CAD)$15000, ungefär 115000 SEK...
Så icke i Sverige. Dags att ändra lagstiftningen?
 
  • Gilla
MrX2 och 4 till
  • Laddar…
B
Eller gör som mig, skickar ut hunden då lämnar dom tomten snabbt, undrar varför jag inte har några besök numera :)
Pizza budet ringer innan han går in på tomten :)
 
  • Gilla
LURIGLANA och 1 till
  • Laddar…
Sms i marknadsföringsyfte kräver att du gett samtycke på förhand.

Det finns även så kallade soft opt-in vilket innebär att företag du är/nyligen varit kund hos, får skicka reklam (men ska erbjuda ett enkelt sätt att tacka nej)

Så nej, så får man inte gör om du inte är kund.

Däremot finns inte motsvarande regler för telemarketing ellet dörrförsäljning.
 
  • Gilla
Mörner och 1 till
  • Laddar…
Jag har också fått samma sms från Sam & Ton idag fast jag är med i nix. Är inte heller ett dugg intresserad.
 
C
J JA1334 skrev:
Vill bara visa två smarta lösningar, ska jag ringa innan eller passar det att jag dyker upp efter 17?
Svara -"Självklart, ta med en påse wienerbröd".

Det blir ju då lite awkward om han dyker upp utan wienerbröd.
Och om han har med sig wienerbröd kan du ju mumsa på dem medans du låtsas lyssna på vad han har att säga.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
Fartland och 8 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.