58 032 läst · 256 svar
58k läst
256 svar
Företag påstår att de inte kunde göra annorlunda
Under "Dokument" - "Industrivägg produktblad" finns en bild på en "naturfärgad" vägg men SVARTA lister. Dvs överallt är det svarta lister. Förvisso nästan bara svarta fönster under den fliken. Men under "Illustrerad info" är det vit vägg, men trots det, fortfarande SVARTA lister. Här någonstans börjar kundens ansvar på allvar. -"Om jag bara ser svarta lister, kanske även "min" vita vägg har svarta lister. Bäst att fråga igen...".
Staffan
Staffan
Huvudet på spiken.S Stadsfiskalen skrev:
Om TS. är far (mor) till ändringen, har de sannolikt inte råkat ut för några listfärgsrelaterade klagomål tidigare. För vi får inte glömma att det inte är något tekniskt fel på fönstret, utan att det "bara" är TS ögon som ogillar de svarta listerna. Såväl maken som jag och en drös andra tycker att svarta lister är snyggare. Medans andra tycker det motsatta. Här finns alltså inget rätt eller fel, då skönheten bor i betraktarens ögon.
SÅ TS.
Nu i efterhand. Tycker du inte att lite ansvar även tynger dina skuldror. Eller är allt firmans fel?
Staffan
Frågan jag ställer mig är om det är en industrivägg/fönster eller en designprodukt som beställts.Staffan2000 skrev:Huvudet på spiken.
Om TS. är far (mor) till ändringen, har de sannolikt inte råkat ut för några listfärgsrelaterade klagomål tidigare. För vi får inte glömma att det inte är något tekniskt fel på fönstret, utan att det "bara" är TS ögon som ogillar de svarta listerna. Såväl maken som jag och en drös andra tycker att svarta lister är snyggare. Medans andra tycker det motsatta. Här finns alltså inget rätt eller fel, då skönheten bor i betraktarens ögon.
SÅ TS.
Nu i efterhand. Tycker du inte att lite ansvar även tynger dina skuldror. Eller är allt firmans fel?
Staffan
Om jag som konsument googlar vit industrivägg och hittar en massa bilder på detta som är entydiga och dessutom får en skiss som överensstämmer med min bild. Hur ska jag då veta att jag måste speca olika saker vid beställning?
Det måste väl ändå vara leverantörens ansvar att ha koll på detta.
Staffan2000 skrev:Huvudet på spiken.
Om TS. är far (mor) till ändringen, har de sannolikt inte råkat ut för några listfärgsrelaterade klagomål tidigare. För vi får inte glömma att det inte är något tekniskt fel på fönstret, utan att det "bara" är TS ögon som ogillar de svarta listerna. Såväl maken som jag och en drös andra tycker att svarta lister är snyggare. Medans andra tycker det motsatta. Här finns alltså inget rätt eller fel, då skönheten bor i betraktarens ögon.
SÅ TS.
Nu i efterhand. Tycker du inte att lite ansvar även tynger dina skuldror. Eller är allt firmans fel?
Staffan
Min man hade bara sett bilden på industriväggen jag skickade till honom efter att väggen levererats. DÅ tyckte han att den var snygg med svarta lister.S Stadsfiskalen skrev:
I verkligheten är industriväggens svarta lister mycket synligare och "klumpiga" än bilden jag lagt upp här. Så nej, han ändrade uppfattningen när han såg den.
Som sagt, om företaget hade skriftligen informerat mig om listerna hade det varit MITT fel. Eftersom att jag inte fått någon info ang detta så, nej, jag känner inte att jag har något ansvar. Om jag hade varit insatt och vetat om listerna, hade jag självklart påpekat att jag INTE vill ha svarta lister. Hade alltså reagerat på offerten direkt. Gick inte i detta fall.
Men att referera till foton från hemsidan och dessutom på en annan produkt blir konstigt, speciellt då beställning gjorts via mail.Staffan2000 skrev:
Den svarta industriväggen som det refererats till är just helsvart och inte svart med vita lister.
För mig borde det se ut såhär.
Konsument: Såg att ni har svarta industriväggar. Jag vill ha en vit, kan ni leverera det?
Leverantör: Ja det kan vi ordna, men listerna kommer inte vara vita, utan svarta.
Men istället svarar leverantören: Ja, det kan vi ordna.
För mig är det ett solklart fall, med den info jag lyckats utläsa.
Jag håller delvis med dig. Firman kunde varit tydligare. Framförallt när de säljer varor som kittlar fåfängan.S sblixten skrev:Men att referera till foton från hemsidan och dessutom på en annan produkt blir konstigt, speciellt då beställning gjorts via mail.
Den svarta industriväggen som det refererats till är just helsvart och inte svart med vita lister.
För mig borde det se ut såhär.
Konsument: Såg att ni har svarta industriväggar. Jag vill ha en vit, kan ni leverera det?
Leverantör: Ja det kan vi ordna, men listerna kommer inte vara vita, utan svarta.
Men istället svarar leverantören: Ja, det kan vi ordna.
För mig är det ett solklart fall, med den info jag lyckats utläsa.
Ts. Kunde dragit öronen åt sig, när det inte fanns en enda bild med vita lister. Inte en enda!
Nej precis, det var så jag uppfattade det.R roserz skrev:
Problemet för mig i den här diskussionen är att jag kan lika gärna tänka mig motsatt scenario. Någon får en vit vägg enligt beställning men med vita lister och startar sedan en tråd om att "Hur fasen kan man sätta vita gummilister? Det ser ju helt tacky ut! Tror de att det är Michael Jackson som beställt den här väggen? Det fattar väl alla att gummilister ska vara svarta? Och nu säger man att man satt vita lister i 35 år utan att någon klagat".
Man gör sin egen estetiska uppfattning till någon form av norm och som jag påpekade tidigare så är tankeläsning en väldigt dålig kommunikationsform. Att sedan bolaget tydligen uppdaterat sin sida behöver du inte ta som någon fulgrej. Det tror jag snarare i så fall beror på att de uppfattat kritiken som att de behöver vara tydligare. Det som är självklart för dem är tydligen inte lika självklart för alla andra.
Vad det gäller förslaget om omröstning så kan jag tycka att frågan är på lite fel nivå. Jag tycker att båda har ett ansvar i det här. Leverantören ska naturligtvis vara mån om att kunden får vad den vill ha, samtidigt som du som beställare har ett ansvar i att ha lite koll på vad det är du beställer. Men att båda har ett ansvar måste ju inte innebära att det är någons "fel". Det har brustit i kommunikationen helt enkelt. Och det här forumet är ju fullt med trådar på samma tema.
Vill du ha facit så ska du naturligtvis driva ärendet. Jag är personligen tämligen övertygad om att du kommer förlora. Du har beställt en vit väg och du har fått en vit vägg. Färg på lister har aldrig diskuterats.
Redigerat:
Jag håller med. En tråkig historia där det enligt mig inte finns någon solklar vinnare och inte heller någon skurk. Jag tycker egentligen att företaget kan ta detta ärende på goodwillkontot och ta in väggen för listbyte, men jag kan förstå om den hiskeliga fraktkostnaden avskräcker dem.Guzzi skrev:Vad det gäller förslaget om omröstning så kan jag tycka att frågan är på lite fel nivå. Jag tycker att båda har ett ansvar i det här. Leverantören ska naturligtvis vara mån om att kunden får vad den vill ha, samtidigt som du som beställare har ett ansvar i att ha lite koll på vad det är du beställer. Men att båda har ett ansvar måste ju inte innebära att det är någons "fel". Det har brustit i kommunikationen helt enkelt. Och det här forumet är ju fullt med trådar på samma tema.
Jag håller inte med. Köper man en ny bil är de gaska tydliga att vissa delar är i svart plast, inte i bilens färg. De antar inte bara att kunden vet, det står tydligt i offerten.Guzzi skrev:Nej precis, det var så jag uppfattade det.
Problemet för mig i den här diskussionen är att jag kan lika gärna tänka mig motsatt scenario. Någon får en vit vägg enligt beställning men med vita lister och startar sedan en tråd om att "Hur fasen kan man sätta vita gummilister? Det ser ju helt tacky ut! Tror det att det är Michael Jackson som beställt den här väggen? Det fattar väl alla att gummilister ska vara svarta? Och nu säger man att man satt vita lister i 35 år utan att någon klagat".
Man gör sin egen estetiska uppfattning till någon form av norm och som jag påpekade tidigare så är tankeläsning en väldigt dålig kommunikationsform. Att sedan bolaget tydligen uppdaterat sin sida behöver du inte ta som någon fulgrej. Det tror jag snarare i så fall beror på att de uppfattat kritiken som att de behöver vara tydligare. Det som är självklart för dem är tydligen inte lika självklart för alla andra.
Vad det gäller förslaget om omröstning så kan jag tycka att frågan är på lite fel nivå. Jag tycker att båda har ett ansvar i det här. Leverantören ska naturligtvis vara mån om att kunden får vad den vill ha, samtidigt som du som beställare har ett ansvar i att ha lite koll på vad det är du beställer. Men att båda har ett ansvar måste ju inte innebära att det är någons "fel". Det har brustit i kommunikationen helt enkelt. Och det här forumet är ju fullt med trådar på samma tema.
Vill du ha facit så ska du naturligtvis driva ärendet. Jag är personligen tämligen övertygad om att du kommer förlora. Du har beställt en vit väg och du har fått en vit vägg. Färg på lister har aldrig diskuterats.
nw
Det stämmer. Här är en tvetydighet och det är då som konsumentköplagen ställer sig på den okunnige konsumentens sida.Staffan2000 skrev:
Sen är det inte ett standardfönster som inhandlats utan en "vit industrivägg" och då verkar google tycka att standard är helvit, även lister och det tycker jag även leverantörens bild visade.
Rätt intressant att jag tycker att google får bestämma normen. Känner att jag är ute på tunn is där. Undrar om det finns något fall i domstol där googlesökning är en faktor?