C cpalm skrev:
Precis. Problemet är nog i första hand klåfingriga hantverkare som håller på att skruva på injusteringsventiler, strypningar och förinställningar, tömma ur vatten ur systemet m.m. utan att bry sig om konsekvenserna. Vår BRF har fått lägga massvis med pengar på injusteringar genom åren pga detta. Gör man det rätt är det inget problem.
Varför lägger ni inte då lite resurser på att få systemet någorlunda resistent mot den typen med- eller omedvetna felgrepp? Samma dyker kanske upp i annan skepnad och mjölkar genom senare injustering. Frågan är om det görs vettigt om det kostar nämnvärda summor. Nog mer likt att nalla godis från barn i någon form.

Läge för att med nutida jargong inrätta Injustering as a service det måste ju smaka fågel.
 
C
GK100 GK100 skrev:
Varför lägger ni inte då lite resurser på att få systemet någorlunda resistent mot den typen med- eller omedvetna felgrepp?
Svårt att hindra det tekniskt och samtidigt vara öppen för medlemmarnas renoveringsprojekt.

I praktiken får man nog angripa det med "ordningsregler". Antingen som TS förening helt enkelt säga nej, eller att föreningen tar in någon pålitlig entreprenör som efterbesiktigar varje gång någon gör en ändring.
 
C cpalm skrev:
Svårt att hindra det tekniskt och samtidigt vara öppen för medlemmarnas renoveringsprojekt.

I praktiken får man nog angripa det med "ordningsregler". Antingen som TS förening helt enkelt säga nej, eller att föreningen tar in någon pålitlig entreprenör som efterbesiktigar varje gång någon gör en ändring.
Stadgarna finns av en anledning. Därtill kommer gränsdragningslistan att eätta sig efter. Inte svårt alls.
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Varför lägger ni inte då lite resurser på att få systemet någorlunda resistent mot den typen med- eller omedvetna felgrepp? Samma dyker kanske upp i annan skepnad och mjölkar genom senare injustering. Frågan är om det görs vettigt om det kostar nämnvärda summor. Nog mer likt att nalla godis från barn i någon form.

Läge för att med nutida jargong inrätta Injustering as a service det måste ju smaka fågel.
Stadgar och gränsdragningslista finns av en anledning i en brf.
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Svårt att hindra det tekniskt och samtidigt vara öppen för medlemmarnas renoveringsprojekt.

I praktiken får man nog angripa det med "ordningsregler". Antingen som TS förening helt enkelt säga nej, eller att föreningen tar in någon pålitlig entreprenör som efterbesiktigar varje gång någon gör en ändring.
Ordningsreglerna är ju ok men det bör ju i dessa anges att på förhand riktiga uppgifter på vad och hur något kommer utföras bedöms och utmynnar då i ja/nej för arbetet. Finns inte mycket att dividera om då och vill man som innehavare av lägenheten göra det jobbet ta omaket att presentera underlag kan man räkna med framgång i normalfallen.

Det undvikande sättet som förespråkas, beskrivs osv som man rätt ofta ser i denna typen trådar gör åtminstone som jag ser det ont värre. Finns inte mycket som kan reta en någorlunda sund och kapabel individ mer än en upphöjd tystnad eller fånigt paragrafryttande utan reella grunder.
 
M Miro63 skrev:
Stadgar och gränsdragningslista finns av en anledning i en brf.
Givetvis men de bör ju inte vara onödigt eller i värsta fall felaktigt rigida. Jag förstår självklart båda sidor i det tråden behandlar men önskar i fall där jag själv deltar eller drabbas att en saklig korrekt argumentation, redovisning ska kunna ge någon öppning trots allt.

Jag antar också att i många kanske majoriteten fall är det helt ok och rätt att köra styrelselinjen. Som nämnts är det ju så klart inga proffs på dessa områden som har de tjänsterna oftast men en rimlig mognad att kunna hantera det utan huvudet i sanden är ju bra.
 
C
GK100 GK100 skrev:
Det undvikande sättet som förespråkas, beskrivs osv som man rätt ofta ser i denna typen trådar gör åtminstone som jag ser det ont värre.
Håller med, men konsekvensen av en "öppen" hållning blir ju tyvärr att föreningen får städa efter medlemmarnas hantverkare (både bokstavligen och på andra sätt). Vår BRF har valt att acceptera den konsekvensen, men man har ju ändå viss förståelse för att allt fler styrelser tänker att det är dags att sätta ner foten, på mer eller mindre lyckade sätt. Renovering och underhåll i BRF-lägenhet är ju något helt annat idag än det var för 50 år sedan.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Givetvis men de bör ju inte vara onödigt eller i värsta fall felaktigt rigida. Jag förstår självklart båda sidor i det tråden behandlar men önskar i fall där jag själv deltar eller drabbas att en saklig korrekt argumentation, redovisning ska kunna ge någon öppning trots allt.

Jag antar också att i många kanske majoriteten fall är det helt ok och rätt att köra styrelselinjen. Som nämnts är det ju så klart inga proffs på dessa områden som har de tjänsterna oftast men en rimlig mognad att kunna hantera det utan huvudet i sanden är ju bra.
Undantag som är mot gränsdragningslistan får inte ske. Då sätter sryrelsen en ny praxis. Bättre att motionera om ändring/ lättnad från gränsdragningslistan till årsmötet.
 
GK100 GK100 skrev:
Förstår du hur självmotsägande ditt inlägg är med sina skilda korrekt där det sistnämnda du som olymp sätter inom "..".
Nej det förstår jag inte. Även om modifieringen görs tekniskt korrekt i den mening att funktionen inte försämras eller förändras är den inte korrekt då den gör att värmesystemet kommer att avvika från de egenskaper det ska ha enligt exempelvis dokumentation och ritningar. @BSOD gav en bra beskrivning på hur ohållbart det blir om man släpper sånt här fritt hur som helst.

Och vad du menar med "du som olymp" begriper jag absolut inte heller.
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det hjälper ju inte när problemet är att det upptäcks att lägenhetsinnehavaren har gjort något med föreningens egendom som denne inte hade lov att göra.
Det har du rätt i, min poäng var bara att det går utmärkt att injustera en handdukstork på kretsen också. Dessutom är en injustering inget någon guvernör ifrån föreningen stolpar runt och gör själv, när andan faller på.
 
F
GK100 GK100 skrev:
Varför lägger ni inte då lite resurser på att få systemet någorlunda resistent mot den typen med- eller omedvetna felgrepp? Samma dyker kanske upp i annan skepnad och mjölkar genom senare injustering. Frågan är om det görs vettigt om det kostar nämnvärda summor. Nog mer likt att nalla godis från barn i någon form.

Läge för att med nutida jargong inrätta Injustering as a service det måste ju smaka fågel.
Frågan är också tycker jag varför det överhuvudtaget ska vara tillåtet att t.ex.mickla med originalutrustningen och ersätta ett element med golvvärme i ett våtutrymme. Det kan i förlängningen innebära risk för mögel som drabbar föreningen.
 
  • Gilla
Fanta
  • Laddar…
A
GK100 GK100 skrev:
Vi kan ta några exempel som går på tvärs mot det du glidande försöker få till något i vanlig ordning för denna typ trådar dvs att allt är omöjligt och skälen är bla, bla, bla.

Stamrenoveringar badrum sker där vatten, avlopp ordnat byts. De som innehar lägenheterna kan göra diverse val typiskt lite armaturer, tvättmaskin anslutningar, ytskikt osv Här ingår då också val att radiator ersätts med golvvärme både vattenburen och elvärmekabel finns att kryssa i eller befintlig lösning blir kvar.

Detta är inget ovanligt fall tom jag känner till såna och inte direkt få heller trots att jag inte är styrelseproffs. Nu byter lägenheterna över tid innehavare. När, hur ska då dessa enligt vad som nämnts några gånger tidigare lyckas få det till original eller likt grannarnas i sig motstridigt olika lösningar?

Är dessa BRF felaktiga på olika sätt och omöjliga att hantera? Knappast skulle jag tro och trådens tema ligger mer åt valhänthet, okunskap som ska döljas, lättja i stället för svar oavsett om de blir bra eller dåliga. Bättre att ha konkreta faktabaserade argument att delge det kan nog många eller de flesta ta till sig och acceptera diametralt till diverse flum och goddag yxskaft.

Detta är inte direkt riktat till dig hempularen, det dräller ju in en del här med lite bröder till hjälp förklaringar om hur svårt allt är.

Har en bostadsrätt som byggdes 2008. 4 elementer hittade vi I förrådet som aldrig installerades och ingen talade om det vid besiktningen. Efter ett tag upptäckte vi att balkongdörr + fönstren var helt i glass. Där skulle ha hängt två av elementer . Men det gick inte att göra det. Mot väggen finns förberet 2 rör som skulle kopplas till 2 element. Vi mister värme. Har gjort en anmälan att elemeter ska kopplas in. Har aldrig fått hjälp för det.
Ett tag sedan upptäckte hantverkaren att det saknas tätskikt I Wc/Dusch. Har tagit en expertis att titta på den och skriva en protokoll. Visade den till ordföranden men svaret blev " Vad fann tror du att föreningen ska bekosta en ny WC/Dusch till dig " Det är bara att köpa en kakel och sätta dit den med mycket spackel. Sagt och gjort.
Varje gång en hantverkare kommer hit så blir dom tillfrågade vad gör dom hos mig.
Skriver och ringer till ordförande - han svarar inte.
En av ledamoten har tagit över och hans sätt tillhör gamla DDR.
Om man inte har plats att hänga upp elementer kan man ersätta det vattenburen golvvärme?
 
Det mesta brukar ju gå att lösa. I ditt fall kanske ersätta genom golvvärme eller lågbyggda konvektorer som inte hänger på vägg utan står på golvet och är 20-30 cm höga.

Tekniskt är det ofta relativt enkelt men som du ser i tråden är det ju mer som kan ligga i vägen.
 
A
GK100 GK100 skrev:
Det mesta brukar ju gå att lösa. I ditt fall kanske ersätta genom golvvärme eller lågbyggda konvektorer som inte hänger på vägg utan står på golvet och är 20-30 cm höga.

Tekniskt är det ofta relativt enkelt men som du ser i tråden är det ju mer som kan ligga i vägen.
Tolkar jag rätt, är du från Jönköpings ?
Den förening som jag tillhör är mycket komplicerad.
Ingen kompromiss. Kommer hantverkare till oss så går en ledamot och trakasserar honom. Det har gått så långt att han ringer hantverkaren hem och hotar att utföra arbetet. Mannen är sjuk.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.