BirgitS
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Vad händer om TS tar bort elementet och sedan säljer lägenheten. Köparen tycker det är kallt och kräver att föreningen installerar ett element, eftersom alla grannar har ett element?
 
  • Gilla
Appendix och 6 till
  • Laddar…
Fruktsallad
J J0n4s skrev:
Hej,
Jag håller på med en renovering av ett badrum i lägenhet.

Så nu är jag rådvill. Svårt att kringgå fastighetsförvaltarens krav. Men ska man behöva köpa och sätta in ett element i onödan.

Någon som har koll? Vem har rätt? Vad att göra?
Gör som jag gjort två badrumsrenoveringar. Sätt in en vattenburen handdukstork istället för elementet och torka alla era badlakan där. =) Perfekt och billigt med varma handdukar. Det är ju ett "element" men med bättre funktion och utseende. :D
 
  • Gilla
Markus__ och 1 till
  • Laddar…
Byt element mot vattenburen handdukstork, case closed.
 
BirgitS
Fruktsallad Fruktsallad skrev:
Gör som jag gjort två badrumsrenoveringar. Sätt in en vattenburen handdukstork istället för elementet och torka alla era badlakan där. =) Perfekt och billigt med varma handdukar. Det är ju ett "element" men med bättre funktion och utseende. :D
Och vad händer den dag som föreningen är ute och kontrollerar/injusterar alla radiatorers ventiler därför att vissa lägenheter inte får det tillräckligt varmt?
 
  • Gilla
NoiseMaker och 3 till
  • Laddar…
  • Gilla
Sanun och 1 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
@Fruktsallad @Jonatan79 enligt TS så får han inte installera vattenburen handdukstork istället för radiatorn, se inlägg 8 och inlägg 11.
Såg det, men inte källan, står det i stadgarna eller är det fastighetsskötaren som skjuter från höften?
 
  • Gilla
Stenko
  • Laddar…
J J0n4s skrev:
Hej,
Jag håller på med en renovering av ett badrum i lägenhet. Huset är från 94 och badrummet var från byggnadsåret. I gamla badrummet satt då ett vattenburet element. Vår plan var att ta bort det (och ersätta uppvärmningsbehovet med golvvärme).

Men det sa föreningens fastighetsförvaltare nej till med motivering att elementen måste sitta kvar "annars kan det bli problem centralt med elementen i huset". Kan inget om sånt här själv och tänkte då att man kanske får ha ett litet element då. Jag frågade fastighetsförvaltaren om man kan ha ett mindre element eftersom vi adderar ny värmekälla, men att vi då inte skulle påverka det centrala i huset. Det blev också nej. Värmeeffekten skulle vara exakt samma.

Då pratade jag med Epecon vars element det var som satt i badrummet tidigare. För att få hjälp att beräkna värmeeffekten i det gamla och köpa ett nytt med motsvarande effekt. Men deras teknisk säljchef tyckte det var vansinne att jag skulle behöva sitta in ett element om jag ändå ska ha golvvärme. Jag frågade om grejen med påverkan på det centrala systemet, men det sa han med 100% bestämdhet att det inte ska påverka. Och att förvaltaren helt enkelt har fel.

Så nu är jag rådvill. Svårt att kringgå fastighetsförvaltarens krav. Men ska man behöva köpa och sätta in ett element i onödan.

Någon som har koll? Vem har rätt? Vad att göra?
Gör som vi, vi kopplade elementet till handdukstorken och lade in golvvärme.
 
Klä in elementet med någon praktisk förvaring.
Ska du byta det så antar jag att de kommer att kräva att det nya har samma effekt och är av samma kvalitet/erkänd tillverkare.
 
  • Gilla
Stenko
  • Laddar…
Anledningar att inte tillåta att ta bort radiatorn:
Om huset har ett 1-rörssystem går värmerören i en slinga för ett antal radiatorer, och då blir det inget flöde för de radiatorer som är efter ditt på slingan, om du pluggar rören.
Om huset har ett 2-rörssystem förändras flödena i huset utan din radiator (en radiator borta = lättare flöde) och injusteringen mellan de olika värmestammarna kan behöva göras om för att hela huset ska få rätt framledningstemp. Kanske inte ett reellt problem med en enstaka radiator som är borta, men om fler gör samma manöver påverkas systemet.
 
  • Gilla
skogaliten och 4 till
  • Laddar…
Wigert Wigert skrev:
Om huset har ett 1-rörssystem går värmerören i en slinga för ett antal radiatorer, och då blir det inget flöde för de radiatorer som är efter ditt på slingan, om du pluggar rören.
Det kan jag till större delen hålla med om, men det gäller inte bara de radiatorer som är efter pluggningen, utan det gäller alla på aktuell ettrörs-slinga. Men det är mindre troligt att det är ettrörsystem när huset är byggt 1994.

Wigert Wigert skrev:
Om huset har ett 2-rörssystem förändras flödena i huset utan din radiator (en radiator borta = lättare flöde) och injusteringen mellan de olika värmestammarna kan behöva göras om för att hela huset ska få rätt framledningstemp. Kanske inte ett reellt problem med en enstaka radiator som är borta, men om fler gör samma manöver påverkas systemet.
Nja, men att strypa termostaten till noll har samma effekt som att ta bort radiatorn när det gäller flödet genom stammarna, etc.
Om TS vill ha igång både golvvärmen och handdukstorken så är TS tvungen att ha termostaten på radiatorn på noll för att det inte ska bli väldigt varmt i badrummet och även indirekt för att kunna få värme på golvvärmen.


Vissa golvvärmeshuntar jobbar efter principen on/off. Alltså när golvvärmen vill ha värmetillförsel så öppnar ventilen max, när golvvärmen inte vill ha någon värmetillförsel så stänger ventilen helt. Å det finns ingen förinställning i golvvärmeshunten/ventilen.
 
  • Gilla
Villa Spinell
  • Laddar…
Är det enrörs går det ju att sätta en rörstump mellan in o ut. Flödet löst...
 
F
D Dilato skrev:
Med termostaten kan man strypa elementet helt, påverkas inte husets centrala system då?
Enligt TS vaktmästare MÅSTE man ha ett element av en viss storlek (man får inte ta bort det), men uppenbarligen spelar det ingen roll om det är helt öppet, halvöppet eller avstängt bara det fysiskt finns där, annars ballar hela systemet ur.
Det är det jag reagerar på.
Termostaten stänger inte flödet i kretsen som elementet är kopplad till utan shuntar bara in elementet mer eller mindre beroende på inställningen. Därför måste elementet sitta där för att inte störa balansen i slingan med övriga element som sitter i samma krets. I vissa fall delar man kretsen med grannlägenhet på samma plan.
 
A andersda skrev:
Är det enrörs går det ju att sätta en rörstump mellan in o ut. Flödet löst...
Tills fler gör likadant… Risken stor att Brf får problem med systemet och klagomål från andra.
 
  • Gilla
Miro63
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.