Har sett att många förespråkar en bra sågbänk till kap/gersåg. Jag har aldrig ägt någon då jag tyckt att det verkar bli så mycket onödigt arbete att lyfta upp varje planka på en bänk istället för att bara dra fram den till sågen på marken. Nu har jag dock främst använt kap i samband med altanbygge.
Ska nu inreda en övervåning (och bygga altan). Behöver jag ett sågbord? Vad är fördelarna?
 
Jag tycker det är trevligt att inte behöva ligga på knä. Sedan har du stöd i bänkarna för långa plank samt att du kan ställa in stopp och det är väldigt praktiskt tycker jag om man skall såga många och lika många brädor.

Det är kanske ett ålderstecken att man gillar bänk? ;)
 
Har sågbord och två rullbockar till min kap/gersåg. Med bara bordet klarar man drygt tre meter långa plankor.
 
Ska du kapa en längre bräda, vilket jag antar det kommer bli, när du bygger altan så kommer den hänga ner en hel del på ena eller andra eller båda sidorna. Har du ett sågbord får brädan stöd på båda sidorna om sågen.
Tar fram både såg och sågbord vid säkert 98% av sågningarna - de återstående% är när det ska kapas nå fort och som inte är längre än vad sågen är bred.

Sågbord rekommenderas! :)
 
Jag körde utan bord i början tyckte bara det var bökigt att palla upp och få till det vid kapningar. Lyftet när jag köpte bordet var för min del otroligt att som FredrikR säger kunna lägga upp en längre bit med stabilt stöd är trevligt och att kunna ställa in anhållet för att kapa lika långa bitar till staket och dyl. är kanon. Att det är smidigt att fälla upp/ner och lätt att bära är också en fördel

Jag röstar också för bord:)
 
Hm, ja det finns onekligen några fördelar med sågbord uppenbarligen.

Kan ni rekommendera något sågbord som inte kostar multum?
 
Vad är det för skillnad på Bosch gta 3800 och 2600? Såg några Bosch gta 2600 på ebay för runt 1000 lappen.
 
Anna1984 skrev:
Vad är det för skillnad på Bosch gta 3800 och 2600? Såg några Bosch gta 2600 på ebay för runt 1000 lappen.
Bredden mellan sidostöden - 3800mm mot 2600mm.
Och det mindre är lite klenare konstruerat.
 
FredrikR skrev:
Bredden mellan sidostöden - 3800mm mot 2600mm.
Och det mindre är lite klenare konstruerat.
Jag hade tittat på gta2500 istället om man vill komma lite billigare undan. Ser ut att ha samma konstruktion som gta3800 men smalare. Gta2600 har väl samma konstruktion som det gröna bosch-bordet. Sidostagen på det (det gröna) saggar en hel del i utdraget läge.
 
pyro skrev:
Jag hade tittat på gta2500 istället om man vill komma lite billigare undan. Ser ut att ha samma konstruktion som gta3800 men smalare. Gta2600 har väl samma konstruktion som det gröna bosch-bordet. Sidostagen på det (det gröna) saggar en hel del i utdraget läge.
Ja du har helt rätt, 2500 verkar både billigare och stabilare, men 1dm kortare - vilket jag gissar stabiliteten och snabbspännena till såghållarna väger upp.
 
Sågbord är ett måste, har min sitter monterad på jämt, även fastän den är ihopvikt, kan varmt rekommendera dewalts sågbord, den fick bäst i test i gds också
 
Annars får du väl bygga ett som Masse. :)
 
Kanske svårt att hitta billigt och bra. Vad rekommenderar ni att man bör ha för bredd på dem. Är det många fördelar med en som är 3,8m istället för tex 2,5m?

Kollat efter begagnat också, men det verkar svårt.
 
Redigerat:
Ska du såga långa regler och trallbrädor kommer ett brett väl till pass.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.