wildeside wildeside skrev:
🤔😂😂😂😂😂🍺

Här! Men jag förutsätter att få betalt enligt avtal betalt.
Tror iof inte att jag vill bli involverad i ditt bygge det känns om en salig röra med en byggherre som inte svara på frågor, Ka som inte fåt betalt och kommun som stoppat bygget.
Nä hoppar nog över uppdraget.
KA fick betalt. Men var lite diskussion för andra uppdrag.
 
TS du skriver på ett otroligt provocerande sätt när du inte alls ger ut någon information mer än enskilda rader dragna ur sitt sammanhang. Vill du bli hjälpt måste du beskriva vad som har hänt, från början till slut. Man kan gärna sammanfatta lite men att bara säga att man bygger ett hus som nästan är färdigt, KA är dum, kommunen har stoppar bygget - är att sammanfatta lite för mycket.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 12 till
  • Laddar…
C cd12 skrev:
Vad vi önskar nu är en eller flera KA/ Konstruktör gör oberoende besiktning på plats utan att kolla på pekade felen.
Du vill att någon "ser mellan fingrarna" och låtsas att felen inte finns? 😮

Nej, jag säger som de andra, om du inte berättar vad det är för fel del hittat så kan du inte få hjälp av forumet.

Och som flera påpekat: Byggstopp betyder att du inte får jobba VIDARE. Du måste alltså rätta felen först (dvs bygga rätt) och få det godkänt. Sedan får du bygga vidare.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
C cd12 skrev:
Vad vi önskar nu är en eller flera KA/ Konstruktör gör oberoende besiktning på plats utan att kolla på pekade felen.
Det låter dyrt, och jag förstår inte vad det skulle tillföra. Varför betala för att besiktiga de delar som tydligen inte har några anmärkningar?

Du har ett antal anmärkningar, tydligen. Dels från KA, dels från kommunen. Du skriver att de vore lätta att åtgärda. Varför åtgärdar du då inte anmärkningarna? Och sedan kan du bygga klart.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Något säger mig dock att en del av felen rör sig om måttsättning…
 
  • Skärmdump av forumtråd om förkortningar i konstruktionsteckningar, användare diskuterar betydelser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Wow
Roger Fundin och 7 till
  • Laddar…
Fairlane
C cd12 skrev:
Vad vi önskar nu är en eller flera KA/ Konstruktör gör oberoende besiktning på plats utan att kolla på pekade felen.
Skulle det hjälpa er på något sätt i detta läge att besiktiga saker som ni inte fått klagomål på?
C cd12 skrev:
Vi välkomnar alla välvilliga och moraliska personers tips, råd och hjälp.
Du har fått ett tips många gånger nu, att tala om vad problemet är om du vill ha hjälp.

Nu känns det som att du fått underkänt på bilbesiktningen och ringer verkstaden och frågar hur man kan åtgärda problemen utan att säga bilmodell eller vad du fått anmärkning på. När verkstaden frågar om bilmodell och vad du fått anmärkning på så ignorerar du frågorna och återkommer till att du vill ha hjälp att lösa problemet med den dumma besiktningsfirman och Transportstyrelsen.

C cd12 skrev:
Vi är säkra att alla fel går att åtgärda.
Säkert, om man vet vad felen är.

Du har också efterfrågat tips om en ny KA. Där man man kanske tänka sig att det är intressant att säga var i landet man befinner sig. Risken är att du kommer bli irriterad om du får betala reskostnader och tid om KA befinner sig 100 mil bort.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
H
C cd12 skrev:
Kommunen har förbjudit att fortsätta med bygget pga felaktigheter i byggnationen efter KA rapport. Hur gör man, vilka rättigheter har man.
Tacksam för svaret.
Om många har skrivit, du måste precisera dig mer. Du har även fått erbjudande att skicka PM till en medlem. Så ta vara på den möjligheten om du vill ha hjälp.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Skulle det hjälpa er på något sätt i detta läge att besiktiga saker som ni inte fått klagomål på?

Du har fått ett tips många gånger nu, att tala om vad problemet är om du vill ha hjälp.

Nu känns det som att du fått underkänt på bilbesiktningen och ringer verkstaden och frågar hur man kan åtgärda problemen utan att säga bilmodell eller vad du fått anmärkning på. När verkstaden frågar om bilmodell och vad du fått anmärkning på så ignorerar du frågorna och återkommer till att du vill ha hjälp att lösa problemet med den dumma besiktningsfirman och Transportstyrelsen.


Säkert, om man vet vad felen är.

Du har också efterfrågat tips om en ny KA. Där man man kanske tänka sig att det är intressant att säga var i landet man befinner sig. Risken är att du kommer bli irriterad om du får betala reskostnader och tid om KA befinner sig 100 mil bort.
H HEM2121 skrev:
Om många har skrivit, du måste precisera dig mer. Du har även fått erbjudande att skicka PM till en medlem. Så ta vara på den möjligheten om du vill ha hjälp.
Tack. Vi förbereder oss för delning.
 
  • Gilla
HEM2121
  • Laddar…
wildeside
H HEM2121 skrev:
Om många har skrivit, du måste precisera dig mer. Du har även fått erbjudande att skicka PM till en medlem. Så ta vara på den möjligheten om du vill ha hjälp.
Sorry för TS, men det erbjudandet har brunnit inne.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Jag misstänker att TS anlitat KA med standardkontrakt där KA's uppgift har varit att fylla i nödvändiga dokument, kolla att alla dokument är korrekta och göra ett par besök på byggsiten. Allt utöver detta förmodas kosta extra.

Om man är osäker på byggprocessen är det vettigt att anlita KA med utökad kontroll. Så gjorde jag då jag byggde. KA bodde, i mitt fall, ett par kvarter bort. Jag anlitade honom med regelbundna byggbesök under hela byggnationen (5 månader). Betalade dubbelt KA-arvode vilket var mycket värdefullt och han förklarade allt jag inte förstod.

TS ska förmodligen bo i huset själv när det är färdigt. Då är det mycket värdefullt att som byggherre följa bygget och sätta sig in i alla detaljer. Nu vet jag inte om TS köper någon form av totalentreprenad och är begränsad avs tillgång till bygget. Jag höll själv i korta veckoliga enkla byggmöten som jag dokumenterade och som byggledaren fick tillgång till. Det minimerade misstag och jag lärde känna hantverkarna och huset. (Att jag då dessutom bjöd på mackor gjorde mötena trevliga.)
 
  • Gilla
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
C cd12 skrev:
Tack. Vi förbereder oss för delning.
Vi finns mellan Falkenberg och Kungsbacka.
 
Alltså då Varberg, lägg upp dokumenten nu.
 
J Johan Ask1 skrev:
Alltså då Varberg, lägg upp dokumenten nu.
Vi kan skicka via PM till den som är sakkunniga i relevanta ämnen.
 
H hempularen skrev:
Det låter dyrt, och jag förstår inte vad det skulle tillföra. Varför betala för att besiktiga de delar som tydligen inte har några anmärkningar?

Du har ett antal anmärkningar, tydligen. Dels från KA, dels från kommunen. Du skriver att de vore lätta att åtgärda. Varför åtgärdar du då inte anmärkningarna? Och sedan kan du bygga klart.
Vi får inte fortsätta alls. Väntar på KA förslag.
 
En annan KA kan ju inte hjälpa till med nånting, utan ni måste ju ordna det som kommunen anser saknas/inte uppfylls.
Det är ju på det tekniska samrådet med kommunen innan bygget påbörjas som det bestäms vad som ska finnas i kontrollplanen, det kan inte ändras i efterhand. KA ska därefter bara se till att dessa punkter faktiskt blivit uppfyllda (och kommunens byggnadsinspektör ska dessutom kontrollera att det blir så innan den utfärdar slutbeskedet)
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.