Bo B skrev:
Hej,
Jag har ett stenhus från 1920, oisolerade väggar och 2-glasfönster och på 525 m2 + källare.
Är huset verkligen på 525m2. Det är ju ganska stort. Behöver ni verkligen värma upp allt?

/Niclas
 
Ganska stort? måste nästan gå under Slott...:rolleyes:
 
Möjligen jag som missförstår vissa trådinlägg, men tycker det verkar som en del har en föreställning om att energiförbrukningen är annorlunda om man har fjärrvärme.

Man betalar ju för den energin som man förbrukar.
Skillnaden på inkommande temperatur på primärkretsen samt retur i förhållande till volym.

En normal dush kräver en effekt på ca 30 kW.. sedan är det ju bara att bestämma själv hur länge man vill stå där inne... ;)
 
Jo, jag förstår att det går åt lika mycke oavsett om man har el, vel eller värmepump. Men med fjärrvärme är det ganska lätt att se hur mycket det går åt per dag.

/Niclas
 
Grejen är väl att det bor en ekonom/latjävel i oss alla :D man vill inte betala så mycket samtidigt som det ska va lindrigt & förhoppningsvis effektivt...:cool:
 
Magneten skrev:
En normal dush kräver en effekt på ca 30 kW.. sedan är det ju bara att bestämma själv hur länge man vill stå där inne... ;)
Vi har ingen snålspolande dusch och när den är på så indikerar fjärrvärmecentralen att ca. 15kW förbrukas så 30kW kanske är i överkant?
 
Luleå, 300m2 från -58, 2 plan sutterräng, dåligt isolerat. Runt 20 grader på öv, ca 18 i källare/garage (tot 110m2 inbyggda garage på nedervåningen)

Har en årsförbrukning på 35000kWh fjärrv. och 3500 kWh el. De 4 garageportarna har slagit sig och glipar här och där så det är inte det bästa ur energisynpunkt :)
Som tur är så har Luleå landets billigaste fjärrvärme. Det blir typ 14000kr/år för fjärrvärmen och det tycker inte jag är farligt.

Nu drar renoveringen igång och det ska bli spännande att se hur man kan påverka förbrukningen.
 
Jag ligger på 16000kWh /år i värme och 4000 kWh på varmvatten
Huset är i östergötland, byggt -31 på 130m2 uppvärmd yta, det ger ca 115-120kWh/m2 och år för uppvärmning.

Ditt hus drar ca 25000-29000kWh/ år (värme+tappvatten) på en 235 m2 uppvärmd yta, vilket ger ca 105-110 kWh/m2 och år ....det är nog ett ganska hyffsat bra värde för en kåk från 40-talet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.