OK ..Sorry.. Läser väll lite dåligt kanske, men då verkar det ganska Ok.
Du skriver att förra dygnet var det -4gr, hur ofta mäter du???
 
Mite, du funderade inte på bergvärme ska ju va ganska "billigt"?
 
MITE skrev:
OK ..Sorry.. Läser väll lite dåligt kanske, men då verkar det ganska Ok.
Du skriver att förra dygnet var det -4gr, hur ofta mäter du???
http://www.temperatur.nu/

Där kan man gå in på din ort och se medeltemp. Jättesmidigt.

/Niclas
 
Funderade gjorde jag men... installationen är inte billigare,bergvärmen kostar ju ävenden el ,sen vet jag inte om det är bidragberättigat som fjv.
30% av kostnaden kommer tillbaka av länstyrelsen.
 
niclasc skrev:
[länk]

Där kan man gå in på din ort och se medeltemp. Jättesmidigt.

/Niclas
Tack . det blir lite bättre när jag läser av min mätare som jag gör varje dag för att få lite översikt på förbrukningen. Nu skriver jag av tempen vid varje avläsning ,ser man en medeltemp stämmer dygnsförbrukningen bättre..
 
Här kostade fjv-installation 37.000 kr (om du hade vattenburet) bergvärme får man säkert lägga på hundratusen till skulle jag tro, men vad vet man om framtiden....? (47 öre/kwh)
 
Redigerat:
Hos oss kostade Fjv 54000:- totalt, bortforsling av beredare återställning av mark ,såd gräsmatta ingen plattläggning men asfaltering,
Sedan kostade en vattenkrets i huset 53800:- då är det 10 radiatorer och 2 fläktkonvektorer.
15000:- är inte bidragberättigat eftersom det är anslutningsavgiften, resten blir det 30% avdrag på.
Fastavgift 3500:- och för 2009 57,5 öre kWh.
 
Fasta avgiften (helårs) baseras på hur mycket man gör av med dec-jan-feb, men borde hamna kring 5-6 tusen, 47 öre/kwh låst i 2 år.. (from. okt-08)
 
Det man inte tänkte på va ju att "hushålls"-elen har ju fortfarande sin fasta del kvar, på det abonnemanget. (325:-/månad tror jag) 2 räkningar varje månad, trodde det slogs ihop till en =(
 
MITE skrev:
OPPSS!!! Gabbe..
Jag har i december gjort av med 3800 kWh..
Huset är byggt 1968 sutteräng med ca:145m2 i planet. totalt 240 m2 uppvärmt till 21-22 gr.
2 tonåringar i dusch drar ju en del...
Du har ju nästan dubbelt så stor uppvärmd yta som oss, sen har vi bara en grabb på 1 år som inte duschar så ofta/länge :)

Föregående ägare (med två barn) angav årsförbrukningen till 25000kWh fjärrvärme.
Efter ett halvår i huset kan jag konstatera att vi kommer att hamna långt under det, jag gissar på 15000 kWh.
Så om deras angivna årsförbrukning stämmer så innebär det att antalet pers i hushållet påverkar en del, dessutom körde de golvvärmen i källaren hårdare än vad vi gör, vi håller ca 19 grader i källaren.

Kan tillägga att vi ofta gör en brasa i braskaminen de kvällar det är kallt ute, men det gjorde å andra sidan föregående ägare oxå.
 
tittade på våra förbrukningar per år, resp. december :
2005 16 409 kWh , december 1636kWh
2006 10 951 kWh, december 814 kWh
2007 8 234 kWh, december 1294 kWh
2 vuxna + 2 barn, rumstemperatur 18C + på kalla kvällar kör vi en brasa,källare ungefär 13-14 grader (vinterförvaring för blommor)
hus från -54 med bra vindsisolering, boyta 106 m2, södra Hälsingland
 
Hej,

Jag har haft fjärrvärme i ett år nu. Vi bor i Uppsala trakten och huset är från 30-talet fast tilläggsisolerat. 2-glas fönstrer o källare med 2 radiatorer samt vidbyggt garage med 1 radiator. Boyta ca 135 kvm o källare på ca 70 + garage på 30 kvm.

Vi drog 23 MwH på ett år och då hade vi ca 20 grader inne, 7 i garaget o 15 i källaren. Förra ägaren drog ca 32 MwH och hade betydligt varmare.

Det är alltid svårt att jämföra hus och energiförbrukning. En granne till mig som har ett hus från 60-talet drog 12 MwH El med luftvärmepump under motsvarande period, men då hade han inte hela huset varmt.

Så allt hänger på hur varmt man vill ha det. Kyticka som har 18 grader tjänar mer på det än vad jag har som har 20.

Jag experimenterade en hel del med reglagen på värmeväxlaren, men insåg att det hjälpte väldigt lite. Detta år kör jag på samma värde o så får vi se vad det ger. Men min känsla är att jag kommer att hamna högre i år då det varit kallt nu i december o då drar det snabbt iväg...

Häls
j
 
OK, då kanske inte jag ligger så högt. Har ju trots allt ca 18grader i källaren. Dock har jag 3 rum som jag har 7grader i. Ska sätta in en innegivare till fjärrvärme snart. Då får man ner förbrukning när man eldar i kaminen.

/Niclas
 
Hej.
Nackdelen är att det kan vara lite svårt med placeringen av innegivare, man ska hitta ett läge som har lagom påverkan av värmekallan och solinstrållning mm.
Det kan bli kallt i rummen som är längst ifrån rummsgivaren.
 
Hej,
Jag har ett stenhus från 1920, oisolerade väggar och 2-glasfönster och på 525 m2 + källare. Anslöt mig till fjärrvärme i slutet av nov 2008. Jag kör rätt snålt med 18 gr i halva huset där jag och frun bor och 16 grader i resten. Min effektförbrukning nu vid -2 gr ligger på 22kW. Sedan november har min förbrukning legat på c:a 2600 kWh per vecka. I min kommun kostar fjärrvärmen 0,58 kr/kWh. För att komma ner i kostnad är nog mitt enda alternativ att investera i vedeldning och köpa gallringsved
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.