Jag är ganska ny som husägare och försöker komma fram till på ett ungefär vad en normal förbrukning är.

Mitt hus är på 270kvm och just nu på kvällen en sensommardag så ligger jag runt 450w

Är det normal? Högt? Lågt?

Nu bryr jag mig inte om solceller batterier och annat utan bara vad huset drar på ett ungefär utan värme igång. Så kyl frys några lampor tv osv igång. Kanske en avfuktare osv men inte ac och större energislukande saker.
 
  • Skärmavbild av elanvändning i realtid med effekttoppar, spotpris och tidsangivelse från energiapp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
450 W i nuvarande effekt?

Läste fel först, men vad menar du med 450 kWh?
 
Haha ja det blev lite snabbt och fel så ändrade det
 
D Dan_karlsson skrev:
Haha ja det blev lite snabbt och fel så ändrade det
Menar du 450kwh på hela månaden, dvs från 1/8 fram till nu?
 
J Jogöwa skrev:
Menar du 450kwh på hela månaden, dvs från 1/8 fram till nu?
Nej jag rörde till det. Sorry för det. 450w drar mitt hus just nu. Det så så jag menade. Vad drar era hus/timme
 
D Dan_karlsson skrev:
Nej jag rörde till det. Sorry för det. 450w drar mitt hus just nu. Det så så jag menade. Vad drar era hus/timme
Helt normala siffror!
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
D Dan_karlsson skrev:
Nej jag rörde till det. Sorry för det. 450w drar mitt hus just nu. Det så så jag menade. Vad drar era hus/timme
Just nu 762w, satte precis på 16grader på llvp.
 
  • Gilla
Dan_karlsson
  • Laddar…
G
Antar att du har minst ett kylskåp? Frys? Dessa drar intermittent, kanske respektive kompressor går fem minuter tre gånger i timmen. Varmatten beredare? Samma där, kan dra flera tusen kilowatt men inte så ofta. Oftare desto mer du använder varmvatten osv.

Mitt drar just nu ca 110W, väldigt lite är igång.
 
Absolut så är det. Jag ville se värdigt generella siffror. I normalläge utan att större saker går igång och drar el liksom.
 
F
Är väl högst normalt att ligga under 500w i "standby".

Vi ligger dock ca 100-200w.😅 En vanlig sommardag gör vi av med ca 5kwh totalt.
 
Oj 100-200 är riktigt snygga siffror 😁

Men ok under 500w är ändå helt ok. Vet att mina vitvaror inte är 2023 modeller direkt utan ett antal år på nacken osv så det finns utrymme för förbättring när dom lägger av
 
Normalt. Men skulle säga lågt om du kan snitta 450W ett helt dygn beroende på vilka vanor ni har med disk/tvätt/tv/dator/varmvatten mm. Jag ligger på 15-20 kWh/dygn utan värmebehov på sommaren.
 
F Fideliox skrev:
Är väl högst normalt att ligga under 500w i "standby".

Vi ligger dock ca 100-200w.😅 En vanlig sommardag gör vi av med ca 5kwh totalt.
Hur kommer ni ner till så låga?
 
optimizer optimizer skrev:
Normalt. Men skulle säga lågt om du kan snitta 450W ett helt dygn beroende på vilka vanor ni har med disk/tvätt/tv/dator/varmvatten mm. Jag ligger på 15-20 kWh/dygn utan värmebehov på sommaren.
Ja på dygnet ligger jag runt 15 ungefär innan jag skaffade solceller. Nu är det ju helt annat, men tänkte att inte ta med sådant utan bara normal "standby" förbrukning typ
 
Du nämnde tv och avfuktare, dom ensamt är nog bra över hälften av dina 450 W :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.