För en som inte fattar hur saker hänger ihop - måste jag fortfarande använda telldus molntjänst när jag vill ansluta en ny enhet eller går det att göra på annat sätt nu när jag är ansluten lokalt?
 
wildeside
M mnils skrev:
Och som av en händelse så har Shelly specialpris på 5 pluggar.
[länk]

Blir ca 150kr styck med moms och frakt och då får man pluggar som fungerar och har energimätning till skillnad från 433MHz junket som bara aktiveras ibland.

Har däremot inte hittat någon riktigt bra ersättare till Telldus termometrar, liten med två kanaler som man kan hänga på väggen och som har display så man kan läsa av den manuellt också och som inte kostar skjortan.
Skulle f**n o mej vara förbjudet att skriva om reor när det finns köpglada forumister som läser inläggen:crysmile:
1500 fattigare on en drös nya Shelly prylar att leka med:cool:
Så det blev ytterligare ett steg i att lämna Telldus.....
 
  • Gilla
mnils och 1 till
  • Laddar…
j.f.s
D Dublin skrev:
YES! Lyckades ansluta lokalt nu. Efter lite letande och sökande efter knep och knåp så löste det sig faktiskt med det som står i svaret från service desk. Jag testade helt enkelt att logga in i stickan från edge och det gick bra. Så när det funkade så loggade jag in i HA via edge också och tog bort integrationen mot telldus moln, startade om och fick frågan om hur jag ska ansluta, valde min IP-adress och vips nu funkar det. OBS! Först måste du konfat in IP adressen enligt instruktion i inlägg #130 (följ länken).
Nu är jag tillbaka i Chrome och allt funkar!! Detta är super.

En fråga dock till er som använt HA lite längre, varför finns fortfarande molnet kvar vid integrationen nu när jag är lokalt ansluten? Jag hade förväntat mig att den skulle försvinna nu när jag kör lokalt. Ser det likadant ut hos er exempelvis @pxp och @blackarrow ?
[bild]
Ser lika ut för mig. Oklart varför :)
 
  • Gilla
Dublin
  • Laddar…
K Knallskalle skrev:
Min telldus-scheman lade av idag och är inte glad när jag förstod anledningen.

Syftet är solklart från deras sida, då att de har många som använder gratisversionen av deras produkt, och vill få ett mer jämt kassaflöde när deras produkt inte är lika populär i nyförsäljning. Titta på adobes lönsamhet när de bytte affärsmodell från ägande av programvara till prenumeration, skillnaden var att de var marknadsledande. Det har inte telldus varit så tvivlar att de får samma resultat.

Jag hade hellre sett att man fick en produkt med minne som man kan köra lokalt utan internet och betala extrakostnader för serverlösningen om man önskar. Men har aldrig varit nöjd då det laggat en del, så ingen idé att nu börja betala för något som man inte varit helnöjd med.

Kommer börja läsa på efter alternativ nu.
En problematik kring agerandet tycker jag är att dom inte har någon produkt längre, som stödjer de vanliga protokollen.
Så just nu håller dom kvar det befintliga systemet, Tellstick, med en ny brygga, Flow, som i sig är ganska klen i sin specifikation.
Så några nya kunder blir ju svåra att värva.
Lite märkligt kan jag tycka?
 
Hannuse Hannuse skrev:
En problematik kring agerandet tycker jag är att dom inte har någon produkt längre, som stödjer de vanliga protokollen.
Så just nu håller dom kvar det befintliga systemet, Tellstick, med en ny brygga, Flow, som i sig är ganska klen i sin specifikation.
Så några nya kunder blir ju svåra att värva.
Lite märkligt kan jag tycka?
Deras (Telldus) strategi har haltat den senaste tiden. Nu säger dom att en ny Tellstick ska tas fram, som ska stödja Z-wave och Zigbee. Oklart när denna finns att tillgå.

Misstänker att det blev ett stort avbräck när grundarna och utvecklarna i Lund lämnade skutan.
 
E etompau skrev:
Deras (Telldus) strategi har haltat den senaste tiden. Nu säger dom att en ny Tellstick ska tas fram, som ska stödja Z-wave och Zigbee. Oklart när denna finns att tillgå.

Misstänker att det blev ett stort avbräck när grundarna och utvecklarna i Lund lämnade skutan.
Och som jag noterat tidigare, man har tagit ut alla egna medel ur bolaget genom ägarutdelning och saknar egen personal, samt en minimal omsättning med dåligt resultat. Kvar finns endast skuld.
 
A AndersS skrev:
Och som jag noterat tidigare, man har tagit ut alla egna medel ur bolaget genom ägarutdelning och saknar egen personal, samt en minimal omsättning med dåligt resultat. Kvar finns endast skuld.
Kan inte detta ha med att Telldus i Lund har upphört och nu enbart finns som ett varumärke hos Proove.
Tidigare fanns utvecklarna etc i Lund, men de har slutat och kontoret är stängt.
 
E etompau skrev:
Kan inte detta ha med att Telldus i Lund har upphört och nu enbart finns som ett varumärke hos Proove.
Tidigare fanns utvecklarna etc i Lund, men de har slutat och kontoret är stängt.
Enligt Telldus hemsida
"Telldus® är ett svenskt varumärke som ägs och marknadsförs av Telldus Technologies AB", längst ned på länken.
https://telldus.com/

Stämmer inte det så blir jag ännu mera tveksam till företagets överlevnad.
 
A AndersS skrev:
Enligt Telldus hemsida
"Telldus® är ett svenskt varumärke som ägs och marknadsförs av Telldus Technologies AB", längst ned på länken.
[länk]

Stämmer inte det så blir jag ännu mera tveksam till företagets överlevnad.
Här är en artikel om Proove, dock några år gammal, men där beskrivs de olika varumärken, inkl. Telldus.
https://www.mobil.se/nyheter/reportage/proove-ett-svenskt-doldisforetag

Enl. artikeln hade man då 90 000 telldus-system i drift.
 
E etompau skrev:
Här är en artikel om Proove, dock några år gammal, men där beskrivs de olika varumärken, inkl. Telldus.
[länk]

Enl. artikeln hade man då 90 000 telldus-system i drift.
Då väcker det ännu flera frågetecken utifrån Telldus hemsida och artikeln från 2019! Vem tar hand om pengarna för abonnemang?
 
D Dublin skrev:
YES! Lyckades ansluta lokalt nu. Efter lite letande och sökande efter knep och knåp så löste det sig faktiskt med det som står i svaret från service desk. Jag testade helt enkelt att logga in i stickan från edge och det gick bra. Så när det funkade så loggade jag in i HA via edge också och tog bort integrationen mot telldus moln, startade om och fick frågan om hur jag ska ansluta, valde min IP-adress och vips nu funkar det. OBS! Först måste du konfat in IP adressen enligt instruktion i inlägg #130 (följ länken).
Nu är jag tillbaka i Chrome och allt funkar!! Detta är super.

En fråga dock till er som använt HA lite längre, varför finns fortfarande molnet kvar vid integrationen nu när jag är lokalt ansluten? Jag hade förväntat mig att den skulle försvinna nu när jag kör lokalt. Ser det likadant ut hos er exempelvis @pxp och @blackarrow ?
[bild]
D Dublin skrev:
Jag försökte med detta, att ta bort befintlig Telldus integration och ändra i configuration.yaml var inga problem. Sen när man startar om HA så får man en fråga om man vill ansluta till lokalt API men där tog det stopp - man blir ombedd att godkänna anslutningen på Telldus webb men där får jag "The path '/tellduslive/authorize' was not found.". Jag har mailat supporten om det, jag har för mig att jag läst nånstans att stickan måste konfas om!? Nån som vet får gärna fylla i med info.
Dock var det inga problem att backa tillbaka - starta om HA och välja cloud-anslutning istället, återigen blir man slussad till Telldus men nu utan felmeddelanden.
Har tyvärr lyckats tjorva bort lokal styrning, ska försöka fixa det till helgen med stöd av din beskrivning här (y)
Vill minnas att molnsymbolen fanns kvar även med lokal styrning.
 
  • Gilla
Dublin
  • Laddar…
E etompau skrev:
Deras (Telldus) strategi har haltat den senaste tiden. Nu säger dom att en ny Tellstick ska tas fram, som ska stödja Z-wave och Zigbee. Oklart när denna finns att tillgå.

Misstänker att det blev ett stort avbräck när grundarna och utvecklarna i Lund lämnade skutan.
Precis, och i och med att allting är höljt i dunkel så värvar man inga nya kunder, och får någon problem med hårdvaran, då tappar man även den kunden.
Ska man vara med som en spelare på den här teknikintensiva spelplanen så måste man vara aktiv och utåtriktad.
Tyvärr hade dom enligt min mening ett lovande system, med många bra funktioner.
Och det var inte så dyrt att ta steget in om man ville prova hur ett smart hem kan upplevas.
Men det har ju hänt tidigare att aktörer har tynat bort, vi hade ju Animus Heart, en svensk uppstickare som inte syns mer.
Som tur är så finns det ju ersättare så länge det är öppna och välkända protokoll, så det är ju ingen stor grej att byta system/hub.
Det tog en helg för mig, med ca 100 enheter, och sedan var det lite optimering på det.
Vi får väl se var Telldus är om ett halvår?
 
D Dublin skrev:
För en som inte fattar hur saker hänger ihop - måste jag fortfarande använda telldus molntjänst när jag vill ansluta en ny enhet eller går det att göra på annat sätt nu när jag är ansluten lokalt?
Jag bumpar min fråga från igår - ingen som vet hur man kan ansluta (eller ta bort) en enhet med hjälp av det lokala APIt? Jag tänker att det är bra att vara förberedd ifall Telldus en dag skulle lägga ner.
 
B Bråkis skrev:
Hej! Jag skickade detta mail till Telldus.
--------------
Hej,
jag har köpt ett antal Telldus-produkter genom Kjell & Company, för mindre än tre år sedan.
Enligt information ni publicerat, [länk] - kommer funktionen inte att vara enligt den beskrivning som gällde när jag köpte produkterna. Då beskrevs nämligen att produkten kan användas för schemaläggning m.m. även utan eventuellt betalmedlemskap.

Kommer jag kunna hantera detta gentemot er återförsäljare som ett garantiärende?
Produkterna som jag köpt kommer ju inte leverera enligt specifikation längre.

Tacksam för ert resonemang kring varför detta inte skulle kunna utgöra ett reklamations/garantiärende - dvs falla inom ramarna för konsumentköplagen.

[länk]
Att reklamera innebär att du klagar på fel. I Sverige har du reklamationsrätt i tre år. Du kan till exempel reklamera en vara som fungerar dåligt eller är trasig. Men du kan också göra en reklamation om varan inte stämmer överens med informationen du fått eller inte är anpassad efter ändamålet.

Vad räknas som fel?
Du kan klaga på fel i följande fall:

Om varan är trasig, bristfällig eller fungerar dåligt. Varan kanske har synliga fel, till exempel transportskador. Det kan också handla om fel inuti varan som gör att den fungerar dåligt eller inte alls.
Om varan inte stämmer överens med informationen. Till exempel om varan levereras i en annan färg eller storlek eller saknar en funktion som fanns med i beskrivningen.


Tack på förhand
-------------------------


Vi får se vad de svarar.
Inget svar ännu?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.