Ja, då fortsätter följetongen...

1.
Bilden visar befintliga grunden med hur övergången mellan huset (vänster) och garaget (höger) ser ut idag. Tanken är ju att lägga cellplast på garageplattan och sen gjuta ny överbetong på den.

Det jag nu funderar på är hur man hanterar tegelväggen. Väggen består av från vänster räknat lättbetong, 70mm isolering, 10mm luftspalt och sen tegelvägg.

Vad jag kan förstå så borde det inte bli något problem med fukt här egentligen utan mest en köldbrygga nerifrån husets underbetongplatta, genom tegelstenen och sen upp i väggen/överbetongen.
Kanske inte ett jätteproblem om det inte innebär fuktproblem?

Alternativet är ju att knacka ner tegelväggen och lägga cellplast ända upp mot lätbetongen? Det innebär ju dock en hel del jobb och en hel del åverkan på huset.

2. Bör man lägga plastfolie på befintliga garageplattan innan cellplast och överbetongen? Tänker att det är likt Figur 7 i nedanstående länk där plastfolien hjälper till att hålla RF nere.
Hur gör man i så fall mot tegelväggen i punkt 1 ovan?
 
  • Ritning av en byggnadsgrund som visar övergången mellan hus och garage, med dimensioner och lager av material.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
2.... och om man lägger plastfolie på betongen, ska den vikas upp innanför leca-blocken i så fall?
 
R
Det är betong i kantbalken , så om du borra i 45 graders vinkel och ca 30 cm in , varannan åt olika håll , och bockar dom så dom är i 90 grader ut kan dom aldrig gå ur där , gärna en 90 graders vinge på 20 cm ute i nya plattan och då har du erhållit 100 % ankare , räcker gått med 10 eller 12 järn .
 
1) Låt inte ny betong ligga direkt mot teglet.Isolera då med lite frigolit. 2) Använd inte plastfolie i en konstruktion som bara innehåller fukttåliga material.
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
1) Låt inte ny betong ligga direkt mot teglet.Isolera då med lite frigolit. 2) Använd inte plastfolie i en konstruktion som bara innehåller fukttåliga material.
Låter rimligt. angående 2, det kommer ju förmodligen ett golv av ekparkett på en del av ytan så småningom, spelar det någon roll för ditt svar med "bara fukttåliga material" eller eftersom det är överst på inomhus-sidan så kvittar det? Där bör man ju ha torrt och fint ändå?

Likaså, spelar det någon roll när det sen kommer möbler på golvet, exempelvis en stor garderob med sockel? Spontant bör det ju inte spela någon roll men nu när man är inne i fukt-tänket blir man helt paranoid!
 
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
eftersom det är överst på inomhus-sidan så kvittar det?
Ja.

Försök släppa det paranoida! Fukt (=kondens) inträffar bara när varm luft möter en kall yta.
 
  • Gilla
Tomtom79
  • Laddar…
Hur ska man fästa ner syllen förresten? Säg att jag lägger på 200mm lecablock på befintlig platta och ska montera syll på denna sen. Min tanke är ju att fästa rakt genom lecablocket och ner i underbetongen som ju är klart stabilast. Men en snabb titt på genomsticksexpander, (Sormat S-kak exempelvis)så finns det inte mycket som är så långa. Skulle ju i detta fallet behöva vara uppåt 350mm långa, 100mm i betong, 200 i leca, 45 i syll och sen lite att dra muttern i.

Några tips om detta? Fäster jag bara i Lecablocket ökar ju dessutom kravet på att dessa verkligen sitter kemiskt hårt fast i betongen under...
 
Normalt fäster man syll i lecablock med hjälp av lecaspik. Det är klart att du kan fästa lecablocken i betongen med expanderskruv, men kolla på Webers hemsida vilken lyftkraft vanligt bruk klarar.
 
Så, nu är det uträvt, packat, ny makadam påfylld, avvägt, lecablocken är ditmurade osv. Blir till att bygga gjutformarna klara i nästa steg, sen cellplast och armering i.

Har en fundering angående "Låt inte ny betong ligga direkt mot teglet.Isolera då med lite frigolit. " Behöver jag bry mig om att lägga något emellan lecablocken och nya betongen? Hade tänkt så först för att inte betongplattan ska "hänga" i lecablocken men tänker nu att det kanske kan kvitta? Kommer ha 300 extruderad cellplast som ju knappast kommer komprimeras vid normal belastning.
 
Här kommer en bild på hur det ser ut med asfaltpapp mellan cellplasten och lecablocken. Funderar nu på om den är onödig egentligen, på andra ställen hade det varit enklare att skippa den helt enkelt. Nyttan skulle kunna vara att fukt inte skulle kunna leta sig upp genom leca till den nya betongplattan men det kan fukten ju lika bra göra genom cellplasten så nyttan är kanske minimal?

Det kanske till och med är bättre att betongen gjuts direkt mot lecablocken?
 
  • Armeringsnät ovanpå asfaltpapp mellan lecablock och cellplast vid grundläggning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R
Ser bra ut , med den konstruktionen så kommer plattan att flyta fritt , när du gjutit och
betongen brunnit kommer det att vara ett micromellanrum betong och leca .
Betong krymper lite när vattnet går ur , för att inte få för stora sprickor ( som det alltid blir )
så lägg en gammal press över när plattan är gångbar , det gäller att vattnet inte går ur
för fort , går även att vattna under pressen , bara bra
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.