Då kommer nästa knäckfråga! Hur ansluter man denna till den nya plattan som man gör med kantelement. Har gjort en skiss på även det nu som jag bifogar.
Vad jag kan läsa mig till ska man sällan gjuta samman en ny platta mot en befintlig. Här kommer jag dock att gjuta en 80mm tjock ny platta ovanpå en befintlig. Och man blir ju onekligen sugen på att fråga om man i denna ritning kan gjuta 14 och 20 i ett sammanhängande lager med armering och allt till att binda samman dem.

Problemet blir ju att få ihop armeringen av kantbalken som ju förstås inte fårs ihop med den gamla så lätt, den kommer delvis hamna mot gammal betong och delvis mot lecablocken 2. Går förstås att borra sig in i dessa och förankra armeringen men är det en god idé?

Så det kanske bara är att glömma den idén?

(på ritningen är tillbyggnaden bara 1200 bred, i verkligheten blir det 3000 men då hade ritningen blivit så otydlig)

Lasten kan jag ju förstås påpeka blir en våning enbart, trästomme med papp-tak med ca 400mm isolering. Så det är ju inget höghus som ska ställas ovanpå.
 
Det är inte fel att koppla ihop rutarmeringen i plattan med kantbalkens armering om det går, även om det kanske inte är nödvändigt i ditt fall. Jag ser heller inget skäl till att inte gjuta de nya överplattorna i ett svep med sammanhållen armering. Det är ju bara en grundarmering för att motverka sprickbildning. Ytan är begränsad.
 
Det låter lovande! Golvet ovanpå är ju tänkt att sitta ihop mellan de två olika plattorna så då förenklar det enormt.

Man ska kanske låta bli att lägga golvvärme som passerar gränsen dock, hellre lägga en slinga i nya plattan och en ovanpå den gamla för att vara säker. Om det nu blir golvvärme vill säga...

En spricka kan man ju alltid leva med att det blir men om värmetråden dras itu, eller om vi förbereder för vattenburen så är det surt!
 
Hur binder jag på bästa sätt samman gamla kantbalken med nya kantbalkens armering? Borrar man in 4 300mm hål och limmar i armeringen i den gamla och fortsätter sen runt den nya? Sen binder samman överplattornas armeringsnät i denna kantarmering om det går?
 
Att borra hål i en gammal gjutning är nog tämligen meningslöst. Helst ska plattans armering med hjälp av en "krok" ta tag i kantbalkens längsgående armering. Det är svårt att åstadkomma i efterhand.
 
Nu tänkte jag alltså att få samman nya kantbalkens längsgående armering med den gamla. Men det är kanske meningslöst att försöka sig på en sån manöver. Dessutom kommer ju bara den understa decimetern vara mot gamla betongen, resten blir mot nya kanten som ju är leca.

Men det kanske är en god idé att binda samman dem så gott man kan åtminstone om man nu gjuter topp-plattan som en sammanhängande.
 
Har nu kommit en bit på vägen och börjar planera själva bygget i detalj. Kommer till armeringen av plattan nu och överväger om man ska köra på standard 6150 armeringsnät eller om det finns någon anledning att köra 8150. Lasterna kommer bli maximalt 3,5 ton för en personbil alternativt om jag kör någon tung pall med handdragen palltruck genom verkstadsdelen. Antar nästan att det inte är någon mening med 8150 men vill dubbelkolla, det skiljer ju en del i pris och framförallt tillgänglighet. I stort sett alla butiker har 6150 men knappt någon (online åtminstone så man kan jämföra priser enkelt) har 8150 i närområdet. Det är väl Beijer då, som verkar väldigt dyra å andra sidan...
 
Om du inte ska ha exceptionellt tunga maskiner stående längre tider, bör det räcka med 6150. Fördelen med Beijers är att de brukar kunna skaffa hem det mesta.
 
J justusandersson skrev:
Om du inte ska ha exceptionellt tunga maskiner stående längre tider, bör det räcka med 6150. Fördelen med Beijers är att de brukar kunna skaffa hem det mesta.
Ja, det verkar så hos Beijers. Nästa fråga är ju vilken tup av betong man ska använda sig av. Självkompakterande har jag läst en hel del både bra och dåligt om, dåligt mest att det gärna spricker. Kan man undvika denna risk med grövre armering kanske det kan vara värt det...

Vilken hållfasthet bör man sikta på förresten? C25/30 verkar vara standard i hus men ska man upp i 30/37 eller liknande om man vill ha det så det tål bil och garagedomkraft osv? Även här får man väl gå upp i armering ju bättre betong man använder?

Ballast antar jag man kör 16 eller något större för en 100mm platta?
 
Betongtekniken har utvecklats ganska rejält de senaste decennierna. Jag skulle starta med att fråga den betongleverantör som ligger närmast. Mycket beror ju på vad de kan leverera. Självkompakterande är i mitt tycke överlägset jämfört med äldre teknik. Ballastsammansättningen tycker jag inte du ska fundera över. Den blir en automatisk funktion av hållfasthetsklassen. Det är klart att du får ett starkare golv med 8150 och C30/37.
 
  • Gilla
Tomtom79 och 1 till
  • Laddar…
Gott, då satsar jag på SKB med 8150 och lite högre hållfasthet så får vi se om leverantören har andra åsikter!
 
Satt och funderade en vänta igen nu på cellplast. Hur fäster man den lämpligast när jag ska gjuta överbetong? Under är ju den gamla plattan, sen ett lager cellplast och sen gjuts överbetongen. Behöver man ens fästa cellplasten och i så fall hur? Fästa med plugg och skruv rakt genom känns ju enklast? kanske "försänka" skruven en bit i cellplasten då?
 
Om cellplasten ligger plant finns det ingen anledning att fästa den. Se till att skivorna inte har några onödiga mellanrum.
 
R
SE bara till att det finns tyngd ovanför cellplasten så den inte kan flyta upp vid gjutningen , armeringen har tyngd , men om betongen börjar trycka ner i skarvarna så kan den tryckas upp
 
Finfint, då siktar jag på att den tyngre armeringen håller ner cellplasten ordentligt. Plant ska det ju vara och försöka se till så att det inte finns några springor alls gör man ju ändå.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.