A AndersS skrev:
Fler paus och längre tid kan slå åt andra hållet också, speciellt de som kör i arbetet. Mera av att vi tolkar in saker utifrån vår eget troende, eller vad vi önskar vilket inte behöver vara det faktiska resultatet.
För mig är systemet för "själstyrande/körande" mycket viktigare än att behöva planera extra stopp beroende av drivmedel.;) Tyvärr kopplas det bort när jag kopplar in släpvagn, kanske med all rätt.
Om det är en Tesla du har så går det att stänga av släpvagnsläget efter att det aktiverats, så det går att köra även släp med styrhjälp! :cool: Ett bra life hack.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Mikael_L
Niclas Gustafsson Niclas Gustafsson skrev:
Såg på youtube igår när de reparerade en Tesla. I förbigående kommenterade dom ungefär såhär ”nu har vi bytt säkringen. Original. Det är ovanligt. Bilen är från 2012 och man ser inte många som är i original fortfarande. Det börjar bli dags att byta batteriet också…”

what?! Min dieselbil är från 2012. Den är ju som ny fortfarande i motor osv.

googlade lite snabbt. Ett batteri till en tesla kostar 130000-200000 beroende på modell. Jag tankar i dagsläget för 1000kr per månad med lilla pendlarbilen. det är 130000 på 11 år (2012-2023)
Så… där åts ”förtjänsten” att köra på el upp fullständigt?!?
Såg nånstans att det tar 20 år för en elbil att bli klimatneutral. Det går ju inte ihop om de redan börjar byta batterier efter 10-11 år?!

klimatnyttan undantaget. Hur går er ekvation ihop ni som köpt? Inköp högre än en bensin/dieselbil, batteribyte + elen. Det blir ju hur jag än vrider och vänder på det mycket dyrare i längden även om priset här och nu, månad för månad, blir billigare.

Eller har jag fått allt om bakfoten?

(ursäkta att jag inte kunnat läsa igenom alla inlägg. Detta kanske har behandlats innan?)
Jag räknar bara kronor och ören.
Nu har jag haft bilen i 21 månader, och jag behöver bara klara mig i 4 år till så kan jag skrota den om jag vill och ändå inte gå back jämfört med den äldre, mindre och mer opraktiska bensinaren jag ägde innan.

Så jag hoppas hinna klara detta innan den blir obrukbar.
Om fyra år kommer bilmarknaden, både nytt och begagnat, se helt annorlunda ut.
Min uträkning gäller bara för mig, kanske inte alls för dig.
Men själv är jag ganska nöjd precis varenda dag.
 
  • Gilla
djac och 2 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Frågan blir då utifrån trådens rubrik, är poolbilar/hyrbilar ett moget alternativ idag? För de som har möjligheten och det passar, alldeles perfekt.
Men ur ett större perspektiv är min åsikt, Nej, och det som passar mig kan vara fel ur grannens synsätt.:cool:
Det är ju bra för många, men kan med lite justeringar bli många fler.
Tesla Model Y känns som den kan vara en bra poolbil, ingen service och med elbil som har plug & charge försvinner tankmomentet. Det kommer nog sakta men säkert.

Alla har vi våra specialfall.. för övrigt är min diesel på verkstan
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Jag kan även tänka mig att det blir mindre stress i trafiken och säkrare förare om det tas fler pauser vid långkörning.
Eller så blir föraren mer stressad av att tvingas ta pauser vid tillfällen som inte är självvalda.
 
  • Gilla
  • Haha
MultiMan och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
M Markarbetaren skrev:
I boden på jobbet funderade gubbarna på hur länge det dröjer innan det bli km-skatt på elbilar. Det är ju definitivt en reell fråga. En elbil väger ju typ 4-500kg mer än motsvarande fossilbil, och slitaget som det innebär på våran infrastruktur dit fordonsskatten ska gå så räcker inte 360kr/fordon så långt.
Ja det där var en av anledningarna till att jag slog till på elbil lite tidigare än jag egentligen trott.
För att få chansen att vara skattefrälse innan km-skatt slår till.

För en gångs skull lyckades jag pricka rätt i livet, jag har missat bitcoin-rejset, bostadspris-racet, jag har missat hur många aktier som helst som jag borde slagit till på, jag körde inte etanolbil den (korta?) tid det var lönsamt osv.
Men elbilen råkade jag köpa just innan det blev galna priser, och kör just nu runt nästan helt skattefritt ..
(Nåja, energiskatten på elen blir väl ca 1 kr/ mil för min bil och körning)
 
  • Gilla
Anderscurl
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Hur kan ett lugnare tempo och mer vila vara negativt för trafiken?
Mer vila kan ju "tvinga" fram ett högre körtempo för att hinna med samma sak som man hinner med mindre vila.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Jag förstår inte vad du menar med första meningen?! Hur kan ett lugnare tempo och mer vila vara negativt för trafiken?
När man kör i arbetet har man oftast tider att passa och arbetsuppgifter att utföra, åtminstone var det så för mig;)
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
W witten skrev:
Om det är en Tesla du har så går det att stänga av släpvagnsläget efter att det aktiverats, så det går att köra även släp med styrhjälp! :cool: Ett bra life hack.
Det skulle jag vilja ha och att kunna välja, tom vanlig liten släpa -avstängt, med lastat hästsläp bortkopplat (y)
 
  • Gilla
witten
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja det där var en av anledningarna till att jag slog till på elbil lite tidigare än jag egentligen trott.
För att få chansen att vara skattefrälse innan km-skatt slår till.

För en gångs skull lyckades jag pricka rätt i livet, jag har missat bitcoin-rejset, bostadspris-racet, jag har missat hur många aktier som helst som jag borde slagit till på, jag körde inte etanolbil den (korta?) tid det var lönsamt osv.
Men elbilen råkade jag köpa just innan det blev galna priser, och kör just nu runt nästan helt skattefritt ..
(Nåja, energiskatten på elen blir väl ca 1 kr/ mil för min bil och körning)
Du missade tjänste/förmånsbil under 80-90tal med drivmedelskort och det mesta "allt inklusive" :cool:
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Fler paus och längre tid kan slå åt andra hållet också, speciellt de som kör i arbetet.
Jämför man med den tunga trafiken (45 min paus/4,5 h körning) är ju förhållandet 30 min/3 h samma. Med lite större batterier än idag (eller lägre snitthastighet än jag brukar räkna på är vi där även i sammanhängande körtid med nya bilar.

Har svårt att se att det här är ett problem dör särskilt många.
 
  • Gilla
djac och 2 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jämför man med den tunga trafiken (45 min paus/4,5 h körning) är ju förhållandet 30 min/3 h samma. Med lite större batterier än idag (eller lägre snitthastighet än jag brukar räkna på är vi där även i sammanhängande körtid med nya bilar.

Har svårt att se att det här är ett problem dör särskilt många.
Nej, men visar bara på mitt eget beteende när jag körde i arbetet. En sträcka på 45-50 mil var standard utan stopp, så även idag privat vid långkörning.:cool:
Vi är olika beteendemössigt och därför ganska bra med olika synsätt. Är vi 10-15 som skriver i tråden och kanske en majoritet av elbilsägare.
Det är lätt att tro att alla är och tänker som mig,;)
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Eller så blir föraren mer stressad av att tvingas ta pauser vid tillfällen som inte är självvalda.
Tvärtom, pauser kan man oftast planera. Finns väldigt många laddmöjlighter längs våra större vägar och blir vara flera med tiden. Jag tycker vi stressar mer och mer i samhället, hoppas elbilar leder till motsats effekt.
 
  • Gilla
Dilato och 4 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
När man kör i arbetet har man oftast tider att passa och arbetsuppgifter att utföra, åtminstone var det så för mig;)
Det är nog inga större problem att hitta elfordon även för arbetsbilar i framtiden när utbudet ökar och priserna sjunker.
 
Personligen tror jag att vi snart kommer se delvis självkörande lastbilar. En första variant kör själv på motorvägen med föraren i bilen, för att sedan omlokalisera föraren till fjärrstyrning.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det är nog inga större problem att hitta elfordon även för arbetsbilar i framtiden när utbudet ökar och priserna sjunker.
Tror jag också, men idag saknas det utifrån vårt behov. Det är nog därför vi är några, kanske 40% som idag inte tycker att elbil är tillräckligt bra, är inte det bra utifrån trådens fråga att vi också skriver eller bör det bara vara förbehållet de som redan valt elbil?;)
Har exkluderat de som inte har ekonomi att göra bytet utifrån tillgång till elbilar men annars skulle elbil vara perfekt.
 
  • Gilla
witten och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.