Alfredo Alfredo skrev:
Fast här handlade det väl om att bli stående med tomt batteri "i en snödriva" efter vägkanten, långt från något eluttag? Alltså en motsvarande situation som "soppatorsk" i en traditionell bil, vilket en reservdunk lätt och snabbt löser.
Nä det handlade om att bli stående i timtal i kyla och blåst. Jag tror inte att någon av de som stod i drivorna åkt hemifrån oladdade. De flesta vurmarna här inne hävdar ju förträffligheten med att bilen är fulladdad på morgonen. Dock framgick inte hur länge dom kört innan dom snöade in så att säga.
 
Mikael_L
G Guzzen1 skrev:
Det är väl lika illa som med biogasen vilket är lite tragiskt. Men i Sverige gör vi som vi brukar, alla ägg in en korg. Den som var med på 70 talet minns väl oljeransoneringen som renderade i att man tvingade över folk i nybyggda hus till elvärme. Sedan kom elransoneringen och då var det värmepumpar och andra återvinningssystem som gällde. Direktverkande el motverkades.
Ska man tro elbilsfanstikerna så drar en elbil knappt något alls. Folk verkar tro att man kan ladda gratis vilket de senaste två vintrarna brutalt slagit till marken. Så frågan är ju om vi ska snöa in på en enda lösning där åtminstone batteritekniken är i början av sin utveckling. På detta ska lastbilar börja gå på el.
Jo mors. Jo men nu ska det ju byggas två vindkraftparker på västkusten. Det löser alla problem.
Förra året släppte Sverige ut ca 47 miljoner ton växthusgas och globalt släpptes det ut 35 miljarder ton. Dividera 52 miljoner med 35 miljarder och begrunda sedan resultatet och om Sverige mot bakgrund av det behöver rusa som en blind idiot och satsa på osäkra lösningar som vindkraft och total elektrifiering istället för att i lugn och ro ta fram fler miljövänliga alternativ och inte bara hänga upp sig på en lösning. Biogas, metanol, bränsleceller är bra lösningar och skapar alternativ för den enskilde.
De flesta nyare vanliga bensindrivna bilarna fungerar bra på metanoltill betydligt lägre utsläpp än etanolen som måste importeras. Metanol kan göras på skogsavfall som vi har så det räcke här i landet. Elbilar i stan med omnejd och övriga alternativ gör sig bättre på böggda om man ser till att fixa infrastrukturen för detta. Att bygga ut elen för laddstationer kommer att kosta bra mycket mer.
Att förlita sig på ett enda energislag som vi i princip är självförsörjande på men som vi låtit EU diktera priset på borde ju redan nu med tanke på vinterpriserna och mana till eftertanke. Finns det någon som tror att elen kommer att bli billigare på den sk fria marknaden när efterfrågan stiger långt över tillgången så är det nog dags att tänka om.
Åket med en eltaxi i Sthlm i helgen och föraren klagade på att det var svårt att hitta laddställen.
Om det är illa här så hur är det inte på böggda?
Och vad händer när ryssen saboterat alla vindkraftparker till havs? Det har ju dokumenterats hur ryska fartyg sniffat runt överallt från Englands parker till våra och troligen kartlagt dessa för framtida äventyr. Dessutom är det lättare att sabotera havsbaserade oupptäckt än land dito.
Det vore roligt att höra våra politiker förklara hur nödlösningen ser ut om det värsta skulle hända att dessa anläggningar saboteras, troligen alla samtidigt så att det får effekt, när vi har en fordonsflotta helt beroende av el vilket är det som eftersträvas från politiskt håll. Tänk på alla " precis i tid" leveranser av gods om lastbilar ska gå på el. Jag hoppas man hinner lämna jordelivet på naturlig väg för att slippa se eländet och konstatera att man hade rätt.....igen.
Ojoj, långt inlägg.

Men observera att det står vem som helst fritt att bygga tankställen för vätgas, biogas, etanol, torr ved till gengasbilar, eller laddstationer för elbilar.

Det står en även fritt att köpa ett fordon som går på det bränsle man gillar mest.

Vidare är det ganska fritt att bygga ny kraftproduktion av alla de slag, man kan få bygga kärnkraft (inkl breeders eller smr), ny kolkraft, ny vindkraft, ny gaskraft, ny vattenkraft.
Alla dessa har självklart olika begränsningar som att hitta en lämplig plats, miljötillstånd och finna finansiärer. Men inget av kraftslagen är fritt från begränsningar och etableringssvårigheter.

Ditt enda problem är att du inte har tillräckligt med pengar för att bygga detta själv, så du får hitta finansiärer, och är det så som du menar så borde det vara lätt.
Alla som har löjligt mycket pengar är alltid intresserade av goda investeringar.
 
  • Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
observera att det står vem som helst fritt att bygga tankställen för vätgas, biogas, etanol, torr ved till gengasbilar, eller laddstationer för elbilar.
Är du säker? Jag gissar att det finns så mycket regler kring detta att 90 procent avskräcks redan innan de kommer på tanken att bygga något... :(
 
  • Gilla
gone_fishing
  • Laddar…
D
G Guzzen1 skrev:
Nä det handlade om att bli stående i timtal i kyla och blåst. Jag tror inte att någon av de som stod i drivorna åkt hemifrån oladdade. De flesta vurmarna här inne hävdar ju förträffligheten med att bilen är fulladdad på morgonen. Dock framgick inte hur länge dom kört innan dom snöade in så att säga.
Samma diskussion som med bränslebilarna, i dåligt väder kör man ju inte ner till sista droppen, så svaret är att det spelar ingen roll, i svåra förhållande ser man till att ha bränslemarginal, oavsett vilket det råkar vara i den bilen man kör.
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
D
Alfredo Alfredo skrev:
Är du säker? Jag gissar att det finns så mycket regler kring detta att 90 procent avskräcks redan innan de kommer på tanken att bygga något... :(
De flesta som känner så lider också av pengabrist, de har ändå inte kapitalet att bygga något meningsfullt, de med kapital har också folk som kan både kan läsa och följa regler, samt lämna in relevanta ansökningar.
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Med några ölflak är det ett rejält kraftprov! :surprised:
Här nere så köper vi den mesta ölen när vi passerar för Skandinavien Park på gränsen till Danmark. Nu har det varit pandemi, så det var julen 2019 som vi var senast där.
 
G Guzzen1 skrev:
Det är väl lika illa som med biogasen vilket är lite tragiskt. Men i Sverige gör vi som vi brukar, alla ägg in en korg. Den som var med på 70 talet minns väl oljeransoneringen som renderade i att man tvingade över folk i nybyggda hus till elvärme. Sedan kom elransoneringen och då var det värmepumpar och andra återvinningssystem som gällde. Direktverkande el motverkades.
Ska man tro elbilsfanstikerna så drar en elbil knappt något alls. Folk verkar tro att man kan ladda gratis vilket de senaste två vintrarna brutalt slagit till marken. Så frågan är ju om vi ska snöa in på en enda lösning där åtminstone batteritekniken är i början av sin utveckling. På detta ska lastbilar börja gå på el.
Jo mors. Jo men nu ska det ju byggas två vindkraftparker på västkusten. Det löser alla problem.
Förra året släppte Sverige ut ca 47 miljoner ton växthusgas och globalt släpptes det ut 35 miljarder ton. Dividera 52 miljoner med 35 miljarder och begrunda sedan resultatet och om Sverige mot bakgrund av det behöver rusa som en blind idiot och satsa på osäkra lösningar som vindkraft och total elektrifiering istället för att i lugn och ro ta fram fler miljövänliga alternativ och inte bara hänga upp sig på en lösning. Biogas, metanol, bränsleceller är bra lösningar och skapar alternativ för den enskilde.
De flesta nyare vanliga bensindrivna bilarna fungerar bra på metanoltill betydligt lägre utsläpp än etanolen som måste importeras. Metanol kan göras på skogsavfall som vi har så det räcke här i landet. Elbilar i stan med omnejd och övriga alternativ gör sig bättre på böggda om man ser till att fixa infrastrukturen för detta. Att bygga ut elen för laddstationer kommer att kosta bra mycket mer.
Att förlita sig på ett enda energislag som vi i princip är självförsörjande på men som vi låtit EU diktera priset på borde ju redan nu med tanke på vinterpriserna och mana till eftertanke. Finns det någon som tror att elen kommer att bli billigare på den sk fria marknaden när efterfrågan stiger långt över tillgången så är det nog dags att tänka om.
Åket med en eltaxi i Sthlm i helgen och föraren klagade på att det var svårt att hitta laddställen.
Om det är illa här så hur är det inte på böggda?
Och vad händer när ryssen saboterat alla vindkraftparker till havs? Det har ju dokumenterats hur ryska fartyg sniffat runt överallt från Englands parker till våra och troligen kartlagt dessa för framtida äventyr. Dessutom är det lättare att sabotera havsbaserade oupptäckt än land dito.
Det vore roligt att höra våra politiker förklara hur nödlösningen ser ut om det värsta skulle hända att dessa anläggningar saboteras, troligen alla samtidigt så att det får effekt, när vi har en fordonsflotta helt beroende av el vilket är det som eftersträvas från politiskt håll. Tänk på alla " precis i tid" leveranser av gods om lastbilar ska gå på el. Jag hoppas man hinner lämna jordelivet på naturlig väg för att slippa se eländet och konstatera att man hade rätt.....igen.
Raljerade inlägg. Reagerade på att elbilar inte drar någonting, vilket du anser att elbilsförespråkarna använder som argument. De drar mindre energi eller ca 20-30% jämfört med en fossilbil. Om vi rundar av så krävs det någonstans 20- 25 Twh att driva hela sverige fordonsflotta (person till lastbil) med el, vilket är en teoretisk siffra utifrån elförbrukning på ”bilar”. Detta kan jämföras med att sålt drivmedel i Sverige av bensin o diesel motsvarar ca 90 Twh/år (2019). Under 2022 exporterades 33 Twh el från Sverige till utlandet. Bara för att ge perspektiv, o ja, jag är medveten om effektbrist, överföringsbrist, problem i elnätet mm. Sedan har vi säkert någon besserwisser som har räknat ut att det är 31,4 % osv osv osv.
 
  • Gilla
Mikael_L och 2 till
  • Laddar…
G
trähandtag trähandtag skrev:
Raljerade inlägg. Reagerade på att elbilar inte drar någonting, vilket du anser att elbilsförespråkarna använder som argument. De drar mindre energi eller ca 20-30% jämfört med en fossilbil. Om vi rundar av så krävs det någonstans 20- 25 Twh att driva hela sverige fordonsflotta (person till lastbil) med el, vilket är en teoretisk siffra utifrån elförbrukning på ”bilar”. Detta kan jämföras med att sålt drivmedel i Sverige av bensin o diesel motsvarar ca 90 Twh/år (2019). Under 2022 exporterades 33 Twh el från Sverige till utlandet. Bara för att ge perspektiv, o ja, jag är medveten om effektbrist, överföringsbrist, problem i elnätet mm. Sedan har vi säkert någon besserwisser som har räknat ut att det är 31,4 % osv osv osv.
Tillkommer för elfordon: CO2 skuld vi produktion av accumulatorerna, neodym, lithium problemen osv.
 
G OMathson skrev:
Tillkommer för elfordon: CO2 skuld vi produktion av accumulatorerna, neodym, lithium problemen osv.
Där kom besserwisern!
Redovisa dessa tillägg också..
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
G
trähandtag trähandtag skrev:
Där kom besserwisern!
Redovisa dessa tillägg också..
Besserwisser (som stavas med två ss på slutet) kan du va själv!
Varför ska jag redovisa något för dig!
Info om att det går åt väldigt mycket energi för att producera "batterier" är väl känt och har du inte hört att det är problem med lithium och neodym så får du söka själv!
 
G OMathson skrev:
Besserwisser (som stavas med två ss på slutet) kan du va själv!
Varför ska jag redovisa något för dig!
Info om att det går åt väldigt mycket energi för att producera "batterier" är väl känt och har du inte hört att det är problem med lithium och neodym så får du söka själv!
Nu var det inte jag som på ett impertinent sätt upplyste om något som inte hade med frågan att göra.
Jo det så klart att besserwissern måste klaga på det också. Sedan var ju Gussens fråga att elbilen drar ju så lite och inte totala livscykelanalysen som blir en annan fråga, men det kanske inte herr besserwisser uppmärksammade.
 
G
trähandtag trähandtag skrev:
Nu var det inte jag som på ett impertinent sätt upplyste om något som inte hade med frågan att göra.
Jo det så klart att besserwissern måste klaga på det också. Sedan var ju Gussens fråga att elbilen drar ju så lite och inte totala livscykelanalysen som blir en annan fråga, men det kanske inte herr besserwisser uppmärksammade.
her?
Tycker du ska sluta vara otrevlig!
 
G OMathson skrev:
her?
Tycker du ska sluta vara otrevlig!
Det är ändrat, herr besserwisser
 
G
trähandtag trähandtag skrev:
Det är ändrat, herr besserwisser
Herr otrevlig!
Kan du ge fan i att kalla folk för något dom inte är!
I ditt inlägg ovan ingår inte energiåtgången för batteritillverkningen hos tex Northvolt utanför Skellefteå och då fattas det rätt mycket i din uträkning vad den nu tillför!
 
G OMathson skrev:
Kan du ge fan i att kalla folk för något dom inte är!
Verkligen! Det är kränkande! Mot mig! :rofl::crysmile::p
 
  • Haha
TommyC
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.