M
P Pligg85 skrev:
Elbil köper man inte för att komma billigt undan.

Ska man ha ekonomi som tyngd i sina argument så skulle man ha en bättre begagnad fossilbil med billig skatt och under halvliter i förbrukning.

Behöver man verkligen vara så korrekt att försöka hävda eller motivera sitt lyxköp med bättre ekonomin och miljövänligheten? Eller kan man inte bara säga att man köper en ny tyst och stark bil för att man vill.

Den är inte så speciellt miljövänlig och den var långt ifrån det bästa för plånboken.

Kör man 1500mil om året kan komma undan med elkostnader för 3000kr om man enbart laddar på låg timtaxa när elen kostar under 20öre om ens det

Eller 750 liter ca 15000kr för fossilbil.

Sparar i bästa fall 1000kr månaden i drivmedel och 400kr i service utslaget.

Skatten är ju väldigt varierande till elbilens fördel beroende på vad man jämför mot men har svårt att se där skattefördelarna täcker merkostnader i inköpspriset.

Bara räntekostnad upp för en ny elbil täcker väl skatten och bränsle för 1000 mil i en 3 år gammal bensinare.
Du får tänka på ett en Tesla kostar lite mer att försäkra efter 3 år också när Tesla inte står för vagnskadenotan längre...typ 3-4ggr mera;)
 
M
J jocke31 skrev:
Vi har 2 elbilar. Fästmöns elbil räknar vi hem ekonomiskt jämfört med tidigare diesel. Min bil kostar väl 1000-2000 kr mer än min tidigare hybrid och innan det diesel. Men när vi bytte till elbilar så vägde vi in både miljöargument och ekonomi. Vi fick nya, moderna bilar med överlägsen kvalitet, nästan noll i servicekostnader och bara att slippa tanka samt ha full koll på kostnaderna är värt mycket för vår del. Eftersom vi leasar båda bilarna för tillfället så behöver vi inte heller fundera på värdeminskning över tid.
Ska bli spännande att se hur kalkylerna ser ut när det är dags för byte nästa gång. Gissar att 2xbonus, räntekostnad osv. gör att det blir lite skillnad.
 
Mikael_L
P Pligg85 skrev:
Gratulerar i förskott till den första som kunnat räkna hem en elbil mot motsvarande ICE bil och kunna delge siffrorna :surprised:
Jag är knappast den första att räkna hem ett sånt bilbyte, och jag har väl egentligen knappt delgett några siffror.

Men den gamla var en, typ, 2004, bensinare. Som drog ca 0,6 på sommren, och ca 0,65 på vintern.
Det ger idag en bränslekostnad på lite drygt 12kr, resp 13kr / mil.

Den nya är en 2015 som hade endast 1700 mil på mätaren när jag köpte den för 129'.
Den var utrustad med verkstadsinredning (som alltså var värt ett hyggligt antal lusentappar för mig).

Den kör jag på ca 2kWh/mil, vilket jag lite fräckt räknar som ca 2kr/mil.
När jag gjorde mitt val/köp så körde jag ca 2000 mil om året
så 2000* 13kr = 26.000:- resp 2000*2 = 4000:-

Så 22.000:-/år sparar jag i bränslekostnad, sen är det mycket lägre fordonsskatt samt en mycket nyare bil som förhoppningsvis har sina dyra reparationer längre fram, och inga oljebyten dessutom.
Så jag räknade ut att efter max 5 år så har jag bilen helt gratis, jämfört med att fortsätta kuska runt med min gamla ICE.

Nu har jag defacto börjat få mer arbete som jag utför hemifrån, så det börjar gå neråt 1500 mil om året istället, så nu kanske det kan komma att ta totalt 6 år innan bilens kostnad (i jämförelse) är nere på NOLL.
Dvs 4 år kvar nu.

Och då kör jag alltså en nyare bil, med några finesser jag lärt mig att uppskatta (en Keyfob, så jag aldrig behöver leta efter nyckeln i fickan när jag kommer med händerna fulla med grejer, att kunna starta kupevärmare/AC med fjärren lite innan jag går till bilen, och sånt)
Och en rymligare bil dessutom.

Men allt är inte frid och fröjd, det låga priset kommer av att det är en tidig generation med litet batteri, jag har mellan 8 och 11 mil räckvidd, beroende på temperatur och väglag, lite knepigt för mig ibland, men de allra flesta dagarna klarar jag mig, om jag behöver svänga in och snabbladda en 5-6 ggr per år kan jag köpa det.
Och någon enstaka gång väljer jag att köra familjens bensinbil istället (mindre än 5 ggr per år).
 
  • Gilla
Snailman och 3 till
  • Laddar…
M
T Trevlig skrev:
Förstår inte riktigt denna jämförelsen. Lägg på Volvos service varje år, 400hk mindre, etc.

Läste något om rätten att ladda, något i den stilen att man kunde kräva laddstolpe hemma om man bor i lägenhet
Service hos verkstad är frivilligt, ett olje/filter-byte kostar mig 30öre/mil i mitt garage. +400hk innebär väl ränta på minst +400,000kr också, försäkringspremien på 550hk efter 3 år äter nog upp både min sopparäkning och barnens fredagsmys varje månad.

Nej jag förstår inte heller vart du vill komma med DIN jämförelse, det var inte DITT inlägg jag svarade på;)
 
D
M Markarbetaren skrev:
Du får tänka på ett en Tesla kostar lite mer att försäkra efter 3 år också när Tesla inte står för vagnskadenotan längre...typ 3-4ggr mera;)
Kanske, det är orimligt att förvänta sig oförändrade priser, det kan bli både billigare och dyrare om tre år!
 
  • Gilla
Styrman_jansson
  • Laddar…
D
M Markarbetaren skrev:
Service hos verkstad är frivilligt, ett olje/filter-byte kostar mig 30öre/mil i mitt garage. +400hk innebär väl ränta på minst +400,000kr också, försäkringspremien på 550hk efter 3 år äter nog upp både min sopparäkning och barnens fredagsmys varje månad.

Nej jag förstår inte heller vart du vill komma med DIN jämförelse, det var inte DITT inlägg jag svarade på;)
Såklart kan det finnas individuella omständigheter som förändrar gängse kalkyler men det blir ju liksom inte rätt om man jämför en ny elektrisk prestandabil med en gammal ICE, som man dessutom servar själv.
 
  • Gilla
Trevlig och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Kör jag 120 så skulle min nog dra typ 3kWh/mil. Den går på ca 2kWh/mil vid ca 90km/h - sommartid.
Så skulle du köra i mina hastigheter så skulle din diesel dra 0,5, utan att du behöver trycka bakom en lastbil, skulle jag tro.
Nu vet jag inte vad dina hastigheter är men 0.5 är svårt att uppnå om man inte kör typ 70 konstant. 0.57 landsväg är officiella siffran.

Med elbilsprestanda menade jag alla egenskaper såsom +2 ton, +5 meter, 275/20 däck, + 300 hk, 4 WD, … så det kan bli över litern också med kallstart och kort sträcka eller gasen i botten. Min långkörning var utan några kraftiga accelerationer, men med farthållare vilket drar upp förbrukningen något.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
J jocke31 skrev:
Ungefär samma situation här. Jodå, jag hittar utan karta till jobbet, men bilens navigator (eller Waze) behövs när man kör i Sthlm för att inte fastna i evighetsköer på vägen.
I Göteborg är radion snabbare än Google
 
M Markarbetaren skrev:
Du får tänka på ett en Tesla kostar lite mer att försäkra efter 3 år också när Tesla inte står för vagnskadenotan längre...typ 3-4ggr mera;)
Jag får nog en leasingbil av jobbet till jul, då blir det en Tesla Model Y för att testa...
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Du får tänka på ett en Tesla kostar lite mer att försäkra efter 3 år också när Tesla inte står för vagnskadenotan längre...typ 3-4ggr mera;)
Lite mer än vadå?
Kompisen försäkrar sin Tesla från -17 för drygt 10k/år, inklusive lite rabatter för samlade försäkringar mm.
Utan rabatterna hade han landat på strax under 15.
Det är inte så många bilar i samma klass man helförsäkrar för 3-4k/år tänker jag..
 
Bara noterar att det fortfarande inte kommit kalkyl som räknar hem en ny elbil mot motsvarande ICE.

Först kom en jämförelse mellan två skilda ägandeformer och helt olika märken och modeller följt av mer begagnat.
 
Z Zlatje skrev:
En annan väntade 4 månader månader från bokning tills ACn lagades på min då 7 månaders gamla model Y. Sålde skiten i höstas1 vecka efter den lagats för 720. 60.000 vinst på 1 år. Hann sälja innan prisdroppet.

Sämsta servicen jag varit med om i hela mitt liv. De erbjud en gammal model 3 där självrisken var 25.000. Hur kan den vara 25.000 på en 4+ år gammal bil? sinnes. 1 hare i fronten och du är uppe i dom summorna. Min bil som tänktes ställas där ansvarade dom inte för. Slog någon sönder den? min självrisk, backar någon in i den på parkeringen? min självrisk. Ett företag som förvarar bilar hos sig skall vara ansvariga för bilen. Händer något då får dom betala. Körde hem och levde sommaren utan AC.

Ingen mer Tesla förrän de öppnar upp verkstad i Kalmar/Växjö. Är trött på att ta semester 1 dag var och varannan gång för att de måste koppla upp bilen till datorn för att sedan säga '' vi beställer delar. oklar när de kommer. hejdå''

Sen fick jag fukt (vatten) innanför baklyktan men som tur var tajmade det bra med AC reperationen. 2 saker på inte ens en 1 år gammal bil. Skulle aldrig äga tesla efter nybilsgarantin
Isäker på om det fortfarande är så, men enligt en fd kollega som jobbar som revisor inom bilindustrin och inom kvalitet hade fått statistisk för vilka bilar som hade mest brister. Där toppade Tessla med hästlängder. Trots det så hade Tessla de nöjdaste ägarna. Anledningen trodde han var att det är så många köpare som köper Tessla för just att det är en Tessla och därför accepterar mer än många andra köpare som har annan bil som i sin tur har köpt sin Volvo, Toyota eller vad det nu kan vara för att ha en bil. Hade dessa haft lika mycket problem skulle kundnöjdheten inte alls varit lika bra.
 
P Pligg85 skrev:
Bara noterar att det fortfarande inte kommit kalkyl som räknar hem en ny elbil mot motsvarande ICE.

Först kom en jämförelse mellan två skilda ägandeformer och helt olika märken och modeller följt av mer begagnat.
Jämförde min Tesla med räntan jag fick 29/3 med en "liknande" Volvo med räntan Volvo finans har.

Försäkringen är samma sträcka och person etc. Kanske har räknat något fel. Volvon tog jag tex 0,71 förbrukning på car.info, jag tror den är högre i verkligheten.

Teslan tog jag 1,75kwh per mil, men normalt så ligger man på 1,6. Kom upp i 2 kwh när jag låg mellan 120-140km/h och antar att Volvon drar mer då med.
 
  • Kostnadsjämförelse mellan Tesla Model 3 och Volvo S60 på ett kalkylblad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Arg
Veronica. och 2 till
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Lite mer än vadå?
Kompisen försäkrar sin Tesla från -17 för drygt 10k/år, inklusive lite rabatter för samlade försäkringar mm.
Utan rabatterna hade han landat på strax under 15.
Det är inte så många bilar i samma klass man helförsäkrar för 3-4k/år tänker jag..
En ny Y Performance skulle kosta mig 9481kr med 6000kr självrisk på Trygg Hansa. Bara testade för kul på en blocketbil. Nu skulle man ju tro att en tre år gammal är billigare än en ny.

Min 9 år gamla Outlander är svår att få under 4000kr så förnyelse nu bli halv i fortsättningen.

(4018kr skulle Teslan kosta på halvförsäkring)

Rätt okej.

Minns när man som 18 åring skulle köpa en ny Mitsubishi Evolution där vagnskada inte var med från början då det var "sportbil" och billigaste helförsäkring var 40.000kr i årskostnad.
Tur att säljaren var en totalt ointresserad skit som inte orkade dra en offert så man fick gå över gatan och beställa en annan rolig bil istället.

71 dagar senare åkte man över gatan och frågade hur många bilar han tappar i månaden på att inte bry sig om kunderna.
 
T Trevlig skrev:
Jämförde min Tesla med räntan jag fick 29/3 med en "liknande" Volvo med räntan Volvo finans har.

Försäkringen är samma sträcka och person etc. Kanske har räknat något fel. Volvon tog jag tex 0,71 förbrukning på car.info, jag tror den är högre i verkligheten.

Teslan tog jag 1,75kwh per mil, men normalt så ligger man på 1,6. Kom upp i 2 kwh när jag låg mellan 120-140km/h och antar att Volvon drar mer då med.
7,7% Det är inte ens seriöst. Det är väl såna som har Bluestep på huslånet som tar sånt.
 
  • Gilla
Veronica. och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.