R Robert-san01 skrev:
Förstår inte riktigt resonemanget om missbruk.
Har man laddat klart får man väl flytta bilen, om taxiförarna använder platserna som gratis p-platser utan att ladda så förstår du kanske resonemanget om missbruk. Det vore ekvivalent med att efter att ha tankat sin avgasbil med flytande drivmedel stå kvar vid pumpen i tre timmar, för man har ju köpt produkter på macken så man har rätt att stå där, eller?
 
  • Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
T tompaah7503 skrev:
Har man laddat klart får man väl flytta bilen, om taxiförarna använder platserna som gratis p-platser utan att ladda så förstår du kanske resonemanget om missbruk. Det vore ekvivalent med att efter att ha tankat sin avgasbil med flytande drivmedel stå kvar vid pumpen i tre timmar, för man har ju köpt produkter på macken så man har rätt att stå där, eller?
Hade det tagit 30min att tanka bensin/diesel och man pushat för att man skall ta rast och äta lunch/middag under tiden hade vi nog sett samma "missbruk" på mackarna.

Skulle du gå ut och flytta bilen mitt i lunchen/middagen?
 
Jag skulle i alla fall inte ha samvete att sitta kvar och äta min lunch om bilen var färdigladdad. Har man nu tankat gratis, vilket många gör, så flyttar man på bilen när den är fulladdad.
 
  • Gilla
Alexn72 och 1 till
  • Laddar…
en liten replik på tjänstebil vs egen bil i tjänsten.
Jobbar inom kommun och för ca 20 år sedan togs det bort att en del måste ha egen tjänstebil. För 20 år sedan var det i storleksordning halva personal som hade egen bil, resten ansågs inte behöva bil. Detta innebar att de som hade kravet på egenbil hade naturligtvis gratis parkering, körde varje dag till jobbet och fick ersättning för den körning som gjordes, möjligen fanns ytterliagre ersättning pga att de hade med sig egen bil varje dag (minns inte). Tror att vi som inte hade egenbil kunde låna dessa, men vi hade ändå "typ" 1 lånebil (som stod i arbetets garage) på 20 medarbetare, samt några cyklar.

Detta system togs som sagt bort och det blev ett ramaskri från dem som hade egen bil i tjänsten. Detta var ju bekvämt att köra till jobbet, samt att de som hade detta, så var det ingen som bodde i närheten, utan alla bodde på vischan, i grannkommuner osv.

Idag finns inte systemet kvar, utan det är bilpol (mest elbilar idag), cyklar, kollektivt och ev taxi som gäller. Idag har vi tillgång på en bil per 25 medarbetare och det räcker. Bara några få kör till jobbet, resten åker kollektivt, cyklar osv. Ur vår verksamhetssynpunkt gör vi numera ett betydligt lägre fotavtryck, påverkan på miljön då vi inte har möjlighet att ha egen bil i tjänsten.
 
  • Gilla
AXS och 3 till
  • Laddar…
-RB- -RB- skrev:
Jag skulle i alla fall inte ha samvete att sitta kvar och äta min lunch om bilen var färdigladdad.
Förstår faktiskt inte hur du skulle göra. Om du ställer bilen på laddning, sätter dig och äter lunch och mitt i lunchen inser att bilen är fulladdad, vad gör du då? Tar paus i lunchen, flyttar bilen och hoppas att den nu kalla maten åtminstone står kvar på bordet, vilket den antagligen inte lär göra? :worried:
 
Äter fort.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
-RB- -RB- skrev:
Äter fort.
Vad hjälper det när man får vänta halva dagen på att bli serverad. :surprised:
 
Då hinner man ju flytta bilen innan maten kommer ;)
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
...
Förstår inte vad som är så fantastisk med en liten bil som varken är rymlig, bekväm eller tyst..
Vilka modeller hade ni?
 
-RB- -RB- skrev:
Äter fort.
13th Marine 13th Marine skrev:
Då hinner man ju flytta bilen innan maten kommer ;)
Jag ger upp och konstaterar att om man vill njuta av en lång lunch i lugn och ro ska man inte skaffa elbil. Funkar för mig. :cool:
 
  • Gilla
vcx och 2 till
  • Laddar…
Jodå, det är bara att ställa ner laddströmmen ;)
 
  • Kö av bilar som väntar vid en bensinstation med prismärkning synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Haha
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Vilka modeller hade ni?
Jag har nu kört Zoe och förut eUp. Har inte kollat om det finns andra alternativ i Sunfleets andra pooler.

Till vardags kör jag X5 och 520d, båda privat ägda. Kollade på en Tesla X när jag köpte X5 och det var inte ens nära att räkna hem den plus att den inte klarar allt. Samma när jag köpte 520n, då jämförde jag mot en S75.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Förstår faktiskt inte hur du skulle göra. Om du ställer bilen på laddning, sätter dig och äter lunch och mitt i lunchen inser att bilen är fulladdad, vad gör du då? Tar paus i lunchen, flyttar bilen och hoppas att den nu kalla maten åtminstone står kvar på bordet, vilket den antagligen inte lär göra? :worried:
= kör du elbil måste du alltid ha lunchsällskap som också älskar att äta på Max eller Donken och kan vakta din mat. ;)
 
  • Arg
  • Gilla
Nidhogg och 1 till
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
= kör du elbil måste du alltid ha lunchsällskap som också älskar att äta på Max eller Donken och kan vakta din mat. ;)
Av precis den anledningen så ska laddplatser utformas så att en laddare kan serva minst 2 bilar ( kan räcka till minst 2 parkeringsplatser) då i fallen där det är gratis så kan den som är färdig sätta i sladden på nästa bil.
Hör till god elbilsförfarande.
Tyvärr krångligare i dagens system med betalning.
men det öppnar i alla fall upp för att om man kommer dit och den andra är färdig så kan man ta sladden och ladda sin egen bil.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.