S smurfen72 skrev:
En elbil med en liten förbrännings motor typ 50 hk skulle funka för mig då kan man åka långt med begränsad effekt och man blir inte begränsad av vare sig laddstationer eller kö vid stationerna och den bilen kommer säkert 99% av tiden köras på el men vill ju inte skippa långresorna med släp på grund av att man har elbil eller tvingas ta bussen men en bil som går på endast el funkar ju inte i dag om man vill bruka bilen som tidigare.
Om du ska ha en bil som fungerar att dra tunga släp många mil så är det väl ändå inte en 50 hästars motor du behöver. Jag har kört omkring med gamla bilar med 60-70 hk och dragit släp med dem, det går inte särskilt fort i backar direkt.

Inte riktigt säker på vad en sådan pyttemotor skulle lösa för problem, räckviddsångesten eller? I såna fall mycket billigare och mer driftsäkert att ha en låda Sobril i handskfacket, eller varför inte ett litet elverk i skuffen.
 
R Robert-san01 skrev:
En helt vanlig tisdag...
..
Tyvärr så står nog majoriteten av modell s där för att det antagligen är gratis att ladda för dem.

Undrar hur många av dem som äter på någon restaurang i närheten.
 
Redigerat:
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
S smurfen72 skrev:
En elbil med en liten förbrännings motor typ 50 hk skulle funka för mig då kan man åka långt med begränsad effekt och man blir inte begränsad av vare sig laddstationer eller kö vid stationerna och den bilen kommer säkert 99% av tiden köras på el men vill ju inte skippa långresorna med släp på grund av att man har elbil eller tvingas ta bussen men en bil som går på endast el funkar ju inte i dag om man vill bruka bilen som tidigare.
Nu var din mening i och för sig fem rader lång men ändå förvånad att du får in orden "50 hk" och "långresorna med släp" i samma mening utan att orden "går inte" även finns med. ;)
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
T tompaah7503 skrev:
Om du ska ha en bil som fungerar att dra tunga släp många mil så är det väl ändå inte en 50 hästars motor du behöver. Jag har kört omkring med gamla bilar med 60-70 hk och dragit släp med dem, det går inte särskilt fort i backar direkt.

Inte riktigt säker på vad en sådan pyttemotor skulle lösa för problem, räckviddsångesten eller? I såna fall mycket billigare och mer driftsäkert att ha en låda Sobril i handskfacket, eller varför inte ett litet elverk i skuffen.
Drar inte speciellt tungt släp runt 1000 kilo kanske med 2 skotrar på visst det går inte fort med en 50 hästare men inga problem att hålla normal hastighet förutom i nån enstaka backe och det är ju inte så att det kommer ske många gånger varje vinter. Normal körning kommer den bilen gå på el även med släp och hur fort går det med en ren elbil med släp på och -10 ute att ta sig 30-40 mil med lite marginal kvar innan man är framme det funkar helt enkelt inte och då går det ju bort.
 
R Robert-san01 skrev:
En helt vanlig tisdag...

[bild]

Nej, det blir inga köer till laddarna. Det finns så det räcker och blir över...
Nu har ju du tagit kort på Max i Upplands Väsby, där Teslas service-center ligger och där de lånar ut bilar.

Det blir ju helt omöjligt att diskutera med någon som tror att elbilsförsäljningen kommer explodera men att inte en enda laddstolpe kommer tillkomma under tiden.
 
  • Gilla
Fairlane och 4 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Nu var din mening i och för sig fem rader lång men ändå förvånad att du får in orden "50 hk" och "långresorna med släp" i samma mening utan att orden "går inte" även finns med. ;)
Du hänger helt inte med i tänket bilen ska köras på el så mycket det går men det kommer inte funka några gånger varje år och då funkar det alldeles utmärkt att dra släp med 50 hk inte kul på nått vis men det funkar.
 
  • Gilla
Bjober
  • Laddar…
S smurfen72 skrev:
då funkar det alldeles utmärkt att dra släp med 50 hk inte kul på nått vis men det funkar.
Vi får nog enas om att vi tycker olika. Jag tycker inte det fungerar utmärkt att dra släp med 50 hk. Det är förvisso inte omöjligt men det funkar inte utmärkt eller ens bra, tycker jag.
 
  • Gilla
johel572 och 1 till
  • Laddar…
Jag har dragit en del släp med en Skoda fabia med 64 hk vilket funkar förutom att den enbart driver fram 4 hjuldrift är ett krav nu är ju den visserligen starkare än 50 hk men nog tror jag 50 hk troligtvis vridstarkare än min gamla Fabia funkar dra släp med om man inte tänker göra det hela tiden då finns det naturligtvis bättre val. Hur klen den än är funkar det bättre än med dagens elbilar för det funkar inte alls och ska man ha en elbil med lite räckvidd en förbränningsmotor med 150 hk så man fixar långkörningar med vagn blir den dyr tung och alldeles för dyr men får nog helt enkelt kompromissa en del om man ska kunna ha en elbil.
 
Nyfniken Nyfniken skrev:
Nu har ju du tagit kort på Max i Upplands Väsby, där Teslas service-center ligger och där de lånar ut bilar.

Det blir ju helt omöjligt att diskutera med någon som tror att elbilsförsäljningen kommer explodera men att inte en enda laddstolpe kommer tillkomma under tiden.
Det är inte Tesla själva som laddar där. Det är mycket taxi som laddar och som synes många vanliga Tesla då det inte finns så många fler Superchargers på vägen till Arlanda.

Det var väl också tänkt att de skulle använda dem då de sålde bilarna med incitamentet att det är gratis laddning?
 
P para skrev:
Jag kör elbil (eNiro) och har aldrig fått vänta på laddning hittills. Finns laddare precis överallt.
Då har du tur då.

I den här artikeln hade de just problemet att när de hade kört "på ångorna" till nåt ställe för att ladda så var det precis en annan bil som hann före. Och de vågade sig inte på att försöka åka nån annanstans för då riskerade de batteritorsk. Så de fick vänta en extra halvtimme eller nåt. Med rastlösa ungar. (Artikeln ligger bakom betalvägg just nu, därför jag recenserar den så gott jag minns.)

https://www.svd.se/test-kor-tills-barnen--eller-elbilen-skriker-efter-energi
 
A Alexn72 skrev:
Finns både lösningar i form av "förbrukade" elbilsbatteri som används som buffert vid snabbladdare för att dra "lite" ström hela tiden från nätet.
https://www.recyclingnet.se/article/view/664880/vart_tar_alla_elbilsbatterier_vagen
Och det faktum att man inte ska ha en elbil om man måste snabbladda som sin enda laddning.
Vilket alltså diskvalificerar en stor del av befolkningen. Det är bara att titta på hur det ser ut på vägarna på vintern. Alla som skulle kunna ladda bilen hemma eller på jobbet borde också kunna ha kupevärmare i bilen vintertid. Men de flesta bilar man ser vintertid är helt igenisade, d.v.s. de står inte parkerade med eluttag i närheten.
 
Ånej, rastlösa ungar måste ju vara fruktansvärt.
Jag borde nog väntat att köpa elbil.
Fast å andra sidan är det nog bäst att köpa nu när man får fin bonus och lågt förmånsvärde. Innan kilometerskatten införs sen när alla kör elbil. Nu kan man dessutom glida runt på alla gratisladdare som finns.
 
harry73
N Nerre skrev:
[länk]

Vilket alltså diskvalificerar en stor del av befolkningen. Det är bara att titta på hur det ser ut på vägarna på vintern. Alla som skulle kunna ladda bilen hemma eller på jobbet borde också kunna ha kupevärmare i bilen vintertid. Men de flesta bilar man ser vintertid är helt igenisade, d.v.s. de står inte parkerade med eluttag i närheten.
Jag har inte p plats med eluttag, men det beror inte på att jag inte kan. Att anlita elektriker för att dra el till parkeringen känns för mycket besvär. Hade jag däremot en elbil, då är det en annan sak. Och skulle jag dra el till parkeringen, ska den klara elbilsladning
 
Problemet var att behöva vänta en halvtimme på att få ladda. Sen brukar ju elbilsfantasterna säga att det är så smidigt att stanna och ladda när man ändå behöver stanna en stund för ungarna...

Förstår inte vad förmånsvärde har att göra med att köpa bil? Om du syftar på att du har elbil som tjänstebil så är du ju mer eller mindre diskvalificerad från diskussionen, för såvitt jag tolkat den handlar den om huruvida man som privatperson bör köpa elbil eller inte.

Det verkar vara mindre än 300 000 svenskar som har tjänstebil (hittar ingen siffra från senare än 2017, då var det 270 000).
 
  • Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
Mikael_L
N Nerre skrev:
Vilket alltså diskvalificerar en stor del av befolkningen. Det är bara att titta på hur det ser ut på vägarna på vintern. Alla som skulle kunna ladda bilen hemma eller på jobbet borde också kunna ha kupevärmare i bilen vintertid. Men de flesta bilar man ser vintertid är helt igenisade, d.v.s. de står inte parkerade med eluttag i närheten.
Märkligt nog blir det ingen skillnad när man har eluttag heller, har jag sett.

Alla grannar i synhåll från mig använder aldrig motorvärmaruttagen, utan jag ser de springa ut på morgonen och starta bilarna och låta dem stå på tomgång i 5-20 minuter.

Själv skakar jag på huvet åt et.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.