G Guzzen1 skrev:
Då är ju det bästa alternativet en laddhybrid. Många klarar åtminstone 5 mil på el och när elen tryter så åker man på bensin, diesel eller biobränsle (helst).
Om alla så småningom ska åka elbil så behövs åtminstone 1-2 kärkraftverk a 1000MW för att klara laddningen. Lägger vi till hela EU blir kalkylen ännu mer orealistisk. Var ska elen komma ifrån?
Elbilen kommer att bli ett växande problem istället för att vara den klimatfrälsare många tror att den är.

Förbjud elbilen tills vi har elsystem som klarar att förse samhället med den el som krävs för all elkonsumerande teknik och industri. Fram till dess går det alldeles utmärkt med biobränslen. Visst ja, det är ju heller inte utbyggt. Det får bli sparkstötting på vintern och åsnekärra på sommaren, ja på vintern också. Det saltas ju så förbannat, inget glid.
Vet inte riktigt hur du har räknat här. 1-2 kärnkraftverk? I Norge (som har flest elbilar i världen) så står bilarna för 0,8% av den totala elförbrukningen. Dessutom är det ju busenkelt att styra just elbilsladdning till de minst belastade (och billigaste) timmarna. Så det här är knappast ett problem.
 
  • Gilla
whatever och 10 till
  • Laddar…
D
Fairlane Fairlane skrev:
Man tillåter inte heller hybridbilar eller vätgasbilar. Kvar blir då endast äldre bilar i princip. De med modernare bilar får väl åka med konkurrenten.

Jag gissar att man kommer omvärdera sitt beslut när man tappat för många kunder.
Ja det är ju en rolig norgehistoria, de har snart inte mycket ICE-bilar kvar och då verkar det ju överflödigt med ICE-bilfärjor.. fast de är lite gulliga ändå..
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
D
J jocke31 skrev:
Ja, ett exempel är väl just Tesla. Premiumpriser (om än numera sänkta rejält) och byggkvalitet som en Lada, typ. :cool:
Har du haft mycket problem med din(a)?
 
D djac skrev:
Har du haft mycket problem med din(a)?
Nop, har inte Tesla själv, men jag känner många som har haft en massa problem.
 
D djac skrev:
Har du haft mycket problem med din(a)?
Och i alla elbilsforum så verkar de flesta vara rörande överens om att just byggkvalitet inte är Teslas starkaste kort.
 
Vad tror ni om Fisker Ocean?
 
D
Fairlane Fairlane skrev:
Tja, om det ändå bara är passagerare utan bil så är det ju lite av ett slag i luften att förbjuda elbilar, hybridbilar och vätgasbilar att följa med!?
Exakt, kan så klart vara med någon enstaka turist som vill köra hem från Kirkenäs. Men skulle gissa på att det inte är så jäkla enkelt med elbil ändå.
 
J jocke31 skrev:
Och i alla elbilsforum så verkar de flesta vara rörande överens om att just byggkvalitet inte är Teslas starkaste kort.
Samtidigt får man vara försiktig när man sprider såna "sanningar" vidare. Du har ju precis själv skrivit att de är dåliga, och handen på hjärtat så har du ju inte riktigt koll. Vill du så kan du hitta källor som säger precis tvärt om, det är så internet funkar.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
W witten skrev:
Samtidigt får man vara försiktig när man sprider såna "sanningar" vidare. Du har ju precis själv skrivit att de är dåliga, och handen på hjärtat så har du ju inte riktigt koll. Vill du så kan du hitta källor som säger precis tvärt om, det är så internet funkar.
Jag hävdar iofs att de har överlägset bäst mjukvara och bästa laddinfrastrukturen. Tror t o m att jag skrev det ovan. Men att Tesla inte imponerar med just byggkvalitet är jag inte ensam om att tycka.
https://www.dagensps.se/motor/bekraftat-tesla-har-samst-kvalitet/
 
D
J jocke31 skrev:
Och i alla elbilsforum så verkar de flesta vara rörande överens om att just byggkvalitet inte är Teslas starkaste kort.
Svårt att döma av det, i min närmsta krets finns det bl.a. en Kia och en Skoda, bägge med mer problem än de Teslor där finns, (fler Teslo). Däremot har ägarna olika profil, Teslägarna postar direkt och får svar av likasinnade, Kia och och Skoda-ägarna (i detta fallet) är både för gamla och ointresserade för att göra det, de kör till märkesverkstaden, som ju ändå inte kan hjälpa dem.
 
  • Gilla
parom
  • Laddar…
D
J jocke31 skrev:
Jag hävdar iofs att de har överlägset bäst mjukvara och bästa laddinfrastrukturen. Tror t o m att jag skrev det ovan. Men att Tesla inte imponerar med just byggkvalitet är jag inte ensam om att tycka.
[länk]
Sen vet man, om man följer just Tesla, att detta gäller framförallt nordamerikabilarna, de som kommer från Kina (de vi får hit idag) har inte de problemen, men såklart är det varierande problem med Tesla. Skillnaden som jag kan observera i min närhet är att Tesla ofta löser problemen, ofta mjukvara, medan de andra sällan löser de och man får åka många gånger till gammelverkstan, som såklart inte har någon aning.
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
D djac skrev:
Sen vet man, om man följer just Tesla, att detta gäller framförallt nordamerikabilarna, de som kommer från Kina (de vi får hit idag) har inte de problemen, men såklart är det varierande problem med Tesla. Skillnaden som jag kan observera i min närhet är att Tesla ofta löser problemen, ofta mjukvara, medan de andra sällan löser de och man får åka många gånger till gammelverkstan, som såklart inte har någon aning.
Jag som trodde att våra Teslor kommer från Berlin numera.
 
  • Gilla
ajn82
  • Laddar…
Det är väldigt lätt att hitta massor av rapporter om högst tveksam byggkvalitet hos Tesla. Jag har provkört bilen även om jag inte äger en själv, och det är en trevlig och bra bil i många avseenden. Men vad det gäller hur den är ihopsatt så anser jag inte att den lever upp till vad den kostar. Det är definitivt inte ett premiumbygge. Det reflekteras även i åkkomfort och ljudvolym i bilen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.