A
A AndersS skrev:
Din dotter kanske inte behöver körkort, men då får hon inte köra runt i Sverige med bil 2035. ;) Det kan jag garantera med 100% säkerhet.
Jag tror det blir precis tvärtom. 2035 tror jag inte man får köra bil manuellt, annat än på kanske tävlingar och inhägnat område. Om man läser om de framsteg som sker snabbt på området artificiell intelligens så kan saker ändras på ett år eller två. Tex AlphaFold från Deepmind som på ca 18 månader tog fram proteinstrukturen för alla kända proteiner.
 
  • Haha
Huddingebo
  • Laddar…
A Alfons3301 skrev:
Jag tror det blir precis tvärtom. 2035 tror jag inte man får köra bil manuellt, annat än på kanske tävlingar och inhägnat område.
Tänk efter lite. Hur skulle det fungera om man år 2035 inte skulle tillåtas köra utan självkörning. Det skulle innebära att alla bilar utan självkörning skulle förbjudas. Det kommer inte att hända. De politiker som kommer med ett sådant förslag kommer inte att få många röster.
 
  • Gilla
Krille4 och 5 till
  • Laddar…
MultiMan
A Alfons3301 skrev:
Jag tror det blir precis tvärtom. 2035 tror jag inte man får köra bil manuellt, annat än på kanske tävlingar och inhägnat område. Om man läser om de framsteg som sker snabbt på området artificiell intelligens så kan saker ändras på ett år eller två. Tex AlphaFold från Deepmind som på ca 18 månader tog fram proteinstrukturen för alla kända proteiner.
Standard övertro på teknikens under. 1980 trodde man att vi skulle ha flygande bilar 2020. Det är ändå 40 år, men hur många bilar flyger idag? Du tror på fullt allvar att alla vanliga bilar skulle förbjudas inom drygt 10 år?
 
  • Gilla
TommyC och 3 till
  • Laddar…
A
L lbgu skrev:
Tänk efter lite. Hur skulle det fungera om man år 2035 inte skulle tillåtas köra utan självkörning. Det skulle innebära att alla bilar utan självkörning skulle förbjudas. Det kommer inte att hända. De politiker som kommer med ett sådant förslag kommer inte att få många röster.
Det löser inte politikerna. Dom ligger alltid efter. Det är försäkringsbolagen som kommer se till att det blir för dyrt försäkra en icke-självkörande bil, pga så mycket större skaderisk.
 
  • Haha
Markarbetaren
  • Laddar…
A
MultiMan MultiMan skrev:
Standard övertro på teknikens under. 1980 trodde man att vi skulle ha flygande bilar 2020. Det är ändå 40 år, men hur många bilar flyger idag? Du tror på fullt allvar att alla vanliga bilar skulle förbjudas inom drygt 10 år?
Ja. Utvecklingen är exponentiell. Läs gärna Ray Kurzweils förutsägelser och böcker om singulariteten
 
  • Haha
  • Gilla
djac och 3 till
  • Laddar…
A Alfons3301 skrev:
Jag tror det blir precis tvärtom. 2035 tror jag inte man får köra bil manuellt, annat än på kanske tävlingar och inhägnat område. Om man läser om de framsteg som sker snabbt på området artificiell intelligens så kan saker ändras på ett år eller två. Tex AlphaFold från Deepmind som på ca 18 månader tog fram proteinstrukturen för alla kända proteiner.
De bilar som säljs idag kommer till viss del att rulla på vägarna 2035 om de inte specifikt förbjuds. Inte en chans...
 
  • Gilla
  • Haha
AndersS och 1 till
  • Laddar…
Tesla MY blev ju ruskigt fin nu. Tror faktiskt MYP kommer ner mer i pris. I Sverige var ju sänkningen ganska modest. Tänk om man fick en till 650.

Hade man inte behövt 4WD skulle man köpt en RWD direkt.

Tyvärr är det ändå rent vansinne då man kör 300 mil om året och har en fullt fungerande betald bil på 4000 mil som kostar under 16000kr i drivmedel, skatt, service, besiktning och försäkring per år.
Beräknat 18000 pga en service till under 2023.
Däcken håller nog uppåt 4-5 år till.

Å köper man en Elbil så får man fixa nytt körkort eller sälja släpvagnar :crysmile:
 
A Alfons3301 skrev:
Jag tror det blir precis tvärtom. 2035 tror jag inte man får köra bil manuellt, annat än på kanske tävlingar och inhägnat område. Om man läser om de framsteg som sker snabbt på området artificiell intelligens så kan saker ändras på ett år eller två. Tex AlphaFold från Deepmind som på ca 18 månader tog fram proteinstrukturen för alla kända proteiner.
Din tro gör att man måste skrota ett par hundratusentals (miljoner?) bilar. Självklart får man köra manuellt efter 2035 med.
 
  • Gilla
Huddingebo och 1 till
  • Laddar…
A Alfons3301 skrev:
Jag tror det blir precis tvärtom. 2035 tror jag inte man får köra bil manuellt, annat än på kanske tävlingar och inhägnat område. Om man läser om de framsteg som sker snabbt på området artificiell intelligens så kan saker ändras på ett år eller två. Tex AlphaFold från Deepmind som på ca 18 månader tog fram proteinstrukturen för alla kända proteiner.
Ujuj, många väl fungerande skrotbilar blir det :crysmile::crysmile:Problemet är att dagens system är långt ifrån, de finns inte. Som jag noterat har jag använt dem i sex år och utvecklingen under de åren som gjorts är i marginalerna. Ser fram emot att få pröva LIDAR och hur det fungerar.
Med 100% säkerhet kommer det 2035 vara som idag men med bättre system som hjälp till körning.
 
  • Gilla
Pellwvist och 3 till
  • Laddar…
A
R Rkarlsson skrev:
Din tro gör att man måste skrota ett par hundratusentals (miljoner?) bilar. Självklart får man köra manuellt efter 2035 med.
pacman42 pacman42 skrev:
De bilar som säljs idag kommer till viss del att rulla på vägarna 2035 om de inte specifikt förbjuds. Inte en chans...
Möjligt. Men tänker att bonus-malus systemet kommer att införas på detta område också. Du kanske får men det blir dyrt gissar jag
 
A Alfons3301 skrev:
Det löser inte politikerna. Dom ligger alltid efter. Det är försäkringsbolagen som kommer se till att det blir för dyrt försäkra en icke-självkörande bil, pga så mycket större skaderisk.
Du skrev faktiskt att man inte skulle få köra manuellt. Nu ändrade du till att man får köra manuellt ifall man har råd med försäkring ;) Varför skulle försäkringspremierna öka?

Äldre bilar har oftast bara trafikförsäkring så de bilarna kommer du inte åt. Sen är väl dagens försäkringsnivåer anpassade efter olycksrisken och olycksrisken lär väl inte öka för icke självkörande bilar utan antagligen ligga kvar på ungefär samma nivå som nu så varför skulle premierna öka då.
 
  • Gilla
HenrikHuslöse och 3 till
  • Laddar…
Välkomna till landsbygden med självkörande bilar, där fungerar inte ens dagens system med hjälpfunktioner. Det är då man får koppla ur det. Teslan och övriga tillverkare får lära bilen, även med AI, att när traktor med lastad kotransport kommer ska diket användas;) eller timmertransport då den ska backa tills man kan göra ett möte. Visserligen lite ytterligheter, men det finns tusentals liknande exempel.
Men det är ju inte elbilsrelaterat utan gäller alla bilar oberoende av drivmedel.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
HenrikHuslöse och 5 till
  • Laddar…
A Alfons3301 skrev:
Möjligt. Men tänker att bonus-malus systemet kommer att införas på detta område också. Du kanske får men det blir dyrt gissar jag
Fast nu blir det ju politik av det igen. Och som jag skrev tidigare så kommer de politiker som vill förbjuda eller väldigt mycket fördyra en stor del av fordonsflottan inte få så många röster. Och röster är det enda de bryr sig om.
 
  • Gilla
HenrikHuslöse och 2 till
  • Laddar…
MultiMan
Den delen av väljarkåren som förespråkade bonus-malus är för det mesta inte särskilt intresserade av demokrati, så jag tror inte de tänker sig att man ska behöva bry sig om vad väljare tycker, de är mest i vägen för ens egna storslagna visioner och kringgås om möjligt.
 
  • Gilla
vcx och 2 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Fast nu blir det ju politik av det igen. Och som jag skrev tidigare så kommer de politiker som vill förbjuda eller väldigt mycket fördyra en stor del av fordonsflottan inte få så många röster. Och röster är det enda de bryr sig om.
Särskilt när de lågavlönade skall betala priset. Och en del av de med högre lön har solidaritet med de lågavlönade...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.