A Alfons3301 skrev:
Jag tycker både model Y och Ioniq 5 är intressanta och vill provköra båda. Men ska man tänka på framtiden så har Tesla FSD där ingen annan tillverkare har motsvarande teknik för självkörning Vad jag vet. Min bedömning är att dom ligger 5-10 år efter teknikmässigt
Och tur är väl det, lär aldrig komma fungera
https://www.reuters.com/business/au...lf-driving-software-malfunctioned-2022-12-22/
 
sunnis sunnis skrev:
Jodå, backkamera finns och alla finesser med adaptiv farthållare och aktiva säkerhetssystem m.m. Det som saknas är parkeringssensor via kamera för tillfället.

Teslas filosofi är ju att skala av alla sensorer och förlita sig på kameror för alla funktioner.
Finns en artikel i Ny Teknik där Tesla verkar backa på det och inse att flera system krävs, t.ex. radar.
https://www.nyteknik.se/elbilar/teslas-lappkast-aterinfor-radar-i-sina-bilar-7041799
 
A
GoC GoC skrev:
Och tur är väl det, lär aldrig komma fungera
[länk]
Artikeln är från dec 2021. Om man följt FSD så har utvecklingen gått framåt enormt under 2022, särskilt under hösten
 
A
A Alfons3301 skrev:
Artikeln är från dec 2021. Om man följt FSD så har utvecklingen gått framåt enormt under 2022, särskilt under hösten
Jag läste fel. Det var 2022
 
Jag har i många år sagt att jag kommer att hinna gå i pension innan en självkörande bil på ett säkert sätt tar mig mellan hemmet och jobbet i rusningstrafik. Jag har 15 år kvar till pensionen och jag ser inget som antyder att jag har fel i min profetia.
 
  • Gilla
Huddingebo och 2 till
  • Laddar…
A Alfons3301 skrev:
Jag läste fel. Det var 2022
Exakt, alldeles nyligen och trenden fortsätter. Ett stort antal Teslor är inblandade i olyckor när dom är ”självkörande”
Helt otroligt att dom får hålla på och testa ofärdig funktion i trafiken. Tur att det är förbjudet i Europa i alla fall. Flera andra tillverkare har övergivit planerna på självkörande bilar. Det funkar helt enkelt inte, inte ens för Tesla
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
A
pacman42 pacman42 skrev:
Jag har i många år sagt att jag kommer att hinna gå i pension innan en självkörande bil på ett säkert sätt tar mig mellan hemmet och jobbet i rusningstrafik. Jag har 15 år kvar till pensionen och jag ser inget som antyder att jag har fel i min profetia.
Vi har samma diskussion här hemma. Jag tror aldrig min dotter som är 6 år behöver ta körkort, men min fru håller inte med.

Om man tittar på video till kraschen i länken ovan tycker jag verkar bero på att bakomvarande bilar inte håller tillräckligt avstånd och inte hinner bromsa i tid. Det finns många videos där Teslor bromsar åt föraren i dessa situationer, innan föraren har reagerat. Så jag tror fortfarande självkörande redan delvis är säkrare än manuellt
 
GoC GoC skrev:
Exakt, alldeles nyligen och trenden fortsätter. Ett stort antal Teslor är inblandade i olyckor när dom är ”självkörande”
Helt otroligt att dom får hålla på och testa ofärdig funktion i trafiken. Tur att det är förbjudet i Europa i alla fall. Flera andra tillverkare har övergivit planerna på självkörande bilar. Det funkar helt enkelt inte, inte ens för Tesla
Om självkörande bilar skulle bli vanliga i trafiken så får vi ett nytt problem som de självkörande bussarna som testats i Sverige redan drabbats av, människor VET att de är självkörande och går/cyklar rakt ut framför dem då de VET att de stannar. Självkörande fordon och människor går inte att blanda i trafiken, vissa människor kommer att utnyttja det så att det inte fungerar.

Edit: motorväg är en annan sak, den är avskärmad.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
A
Stapeldiagram: mil före olycka, Tesla med/utan Autopilot jämfört med USA-snitt, kvartalsdata 2021-2022.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
GoC GoC skrev:
Exakt, alldeles nyligen och trenden fortsätter. Ett stort antal Teslor är inblandade i olyckor när dom är ”självkörande”
Helt otroligt att dom får hålla på och testa ofärdig funktion i trafiken. Tur att det är förbjudet i Europa i alla fall. Flera andra tillverkare har övergivit planerna på självkörande bilar. Det funkar helt enkelt inte, inte ens för Tesla
Nu är det Teslas sida, men som jag fattar det nationella data som visar hur mycket säkrare Tesla är än genomsnittet, år för år



https://www.tesla.com/VehicleSafetyReport
 
A Alfons3301 skrev:
[bild]

Nu är det Teslas sida, men som jag fattar det nationella data som visar hur mycket säkrare Tesla är än genomsnittet, år för år



[länk]
Jag betvivlar inte detta för fem öre, men det säger ingenting om hur bra autopiloten fungerar i verkligheten. Den används säkerligen i huvudsak på större vägar och det är där det finns mest att hämta i form av säkerhet också.
 
Redigerat:
Ställ dig frågan var de ska vara självkörande och sedan hela Sveriges vägnät, från trafik i t.ex. Stockholmsområdet till t.ex. våra smålänska byvägar med grus/asfalt.
Ops, nu blev det vinter och allt är vitt;)
Att inte behöva körkort, kanske det i områden där det finns kollektiva bilar som transporterar, men det är inte bilar för enskilt bruk och oberoende av väg/plats.
 
A Alfons3301 skrev:
Vi har samma diskussion här hemma. Jag tror aldrig min dotter som är 6 år behöver ta körkort, men min fru håller inte med.
Du får återkomma om 12 år då så får vi se. Men jag står absolut på din frus sida i den frågan
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Din dotter kanske inte behöver körkort, men då får hon inte köra runt i Sverige med bil 2035. ;) Det kan jag garantera med 100% säkerhet.
 
  • Gilla
Jova85 och 1 till
  • Laddar…
A
pacman42 pacman42 skrev:
Jag betvivlar inte detta för fem öre, men det säger ingenting om hur bra autopiloten fungerar i verkligheten. Den används säkerligen i huvudsak på större vägar och det är där det finns mest att hämta i form av säkerhet också.
Det är väl där de stora framstegen skett under hösten 2022. Version 11 som släppts nu inkluderar både motorväg och stadskörning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.