1 466 674 läst · 24 285 svar
1467k läst
24,3k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Och tur är väl det, lär aldrig komma fungeraA Alfons3301 skrev:
https://www.reuters.com/business/au...lf-driving-software-malfunctioned-2022-12-22/
Finns en artikel i Ny Teknik där Tesla verkar backa på det och inse att flera system krävs, t.ex. radar.sunnis skrev:
https://www.nyteknik.se/elbilar/teslas-lappkast-aterinfor-radar-i-sina-bilar-7041799
Jag har i många år sagt att jag kommer att hinna gå i pension innan en självkörande bil på ett säkert sätt tar mig mellan hemmet och jobbet i rusningstrafik. Jag har 15 år kvar till pensionen och jag ser inget som antyder att jag har fel i min profetia.
Exakt, alldeles nyligen och trenden fortsätter. Ett stort antal Teslor är inblandade i olyckor när dom är ”självkörande”A Alfons3301 skrev:
Helt otroligt att dom får hålla på och testa ofärdig funktion i trafiken. Tur att det är förbjudet i Europa i alla fall. Flera andra tillverkare har övergivit planerna på självkörande bilar. Det funkar helt enkelt inte, inte ens för Tesla
Vi har samma diskussion här hemma. Jag tror aldrig min dotter som är 6 år behöver ta körkort, men min fru håller inte med.pacman42 skrev:
Om man tittar på video till kraschen i länken ovan tycker jag verkar bero på att bakomvarande bilar inte håller tillräckligt avstånd och inte hinner bromsa i tid. Det finns många videos där Teslor bromsar åt föraren i dessa situationer, innan föraren har reagerat. Så jag tror fortfarande självkörande redan delvis är säkrare än manuellt
Om självkörande bilar skulle bli vanliga i trafiken så får vi ett nytt problem som de självkörande bussarna som testats i Sverige redan drabbats av, människor VET att de är självkörande och går/cyklar rakt ut framför dem då de VET att de stannar. Självkörande fordon och människor går inte att blanda i trafiken, vissa människor kommer att utnyttja det så att det inte fungerar.GoC skrev:Exakt, alldeles nyligen och trenden fortsätter. Ett stort antal Teslor är inblandade i olyckor när dom är ”självkörande”
Helt otroligt att dom får hålla på och testa ofärdig funktion i trafiken. Tur att det är förbjudet i Europa i alla fall. Flera andra tillverkare har övergivit planerna på självkörande bilar. Det funkar helt enkelt inte, inte ens för Tesla
Edit: motorväg är en annan sak, den är avskärmad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu är det Teslas sida, men som jag fattar det nationella data som visar hur mycket säkrare Tesla är än genomsnittet, år för årGoC skrev:Exakt, alldeles nyligen och trenden fortsätter. Ett stort antal Teslor är inblandade i olyckor när dom är ”självkörande”
Helt otroligt att dom får hålla på och testa ofärdig funktion i trafiken. Tur att det är förbjudet i Europa i alla fall. Flera andra tillverkare har övergivit planerna på självkörande bilar. Det funkar helt enkelt inte, inte ens för Tesla
https://www.tesla.com/VehicleSafetyReport
Jag betvivlar inte detta för fem öre, men det säger ingenting om hur bra autopiloten fungerar i verkligheten. Den används säkerligen i huvudsak på större vägar och det är där det finns mest att hämta i form av säkerhet också.A Alfons3301 skrev:
Redigerat:
Ställ dig frågan var de ska vara självkörande och sedan hela Sveriges vägnät, från trafik i t.ex. Stockholmsområdet till t.ex. våra smålänska byvägar med grus/asfalt.
Ops, nu blev det vinter och allt är vitt
Att inte behöva körkort, kanske det i områden där det finns kollektiva bilar som transporterar, men det är inte bilar för enskilt bruk och oberoende av väg/plats.
Ops, nu blev det vinter och allt är vitt
Att inte behöva körkort, kanske det i områden där det finns kollektiva bilar som transporterar, men det är inte bilar för enskilt bruk och oberoende av väg/plats.
Det är väl där de stora framstegen skett under hösten 2022. Version 11 som släppts nu inkluderar både motorväg och stadskörning.pacman42 skrev: