Fairlane
M maria01 skrev:
väldigt korta sträckor
Då får man definiera kort och mycket kort.
För den som kör 50+ mil med tungt släp ofta så är elbil såklart inte någon höjdare. Kör man då och då 10 mil så fungerar det ju. 10 mil klassificerar inte jag som väldigt kort, men det kan givetvis du göra.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
G Greger_08 skrev:
Min ID4 drog 2 kWh/mil med 1 ton båt bakom sig dock så körde jag ju som en snigel
Det här är en underskattad faktor vid långkörning av elbil med släp, hastigheten. Jag kör nog en tredjedel långsammare med släp på motorväg. Även om det inte fullt ut skulle väga upp släpets negativa effekt så skulle det förvåna mig mycket om en fulladdad ID4, exempelvis, inte tog sig minst 20–25 mil med släp.

Mängden gånger jag kör längre än så med släp är inte stor. Å andra sidan, vill man se problemen så finns det många laddstationer jag då skulle välja bort för att de är svårnyttjade för bil med släp.
 
  • Gilla
djac och 2 till
  • Laddar…
Andreas_Hansson Andreas_Hansson skrev:
En halvtimma för vad då? Man står inte och laddar fullt på en snabbladdare. Man laddar så man kan ta sig hem eller till nästa laddare.
Avståndet hem eller till nästa laddare kan ju variera en del. Som jag använder bilen är det inte ofta jag använder snabbladdare. Men de flesta gånger jag gjort det har jag väntat på laddningen längre än jag annars gjort på platsen. ID4 kan laddas med 125 kW. Men effekten avtar under laddningen. Sedan är det många laddare som inte ger mer än 50 kW. Även om min erfarenhet av snabbladdare är begränsad vill jag vidhålla att det visst spelar roll hur lång tid det tar.
 
  • Gilla
Zsam
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Avståndet hem eller till nästa laddare kan ju variera en del. Som jag använder bilen är det inte ofta jag använder snabbladdare. Men de flesta gånger jag gjort det har jag väntat på laddningen längre än jag annars gjort på platsen. ID4 kan laddas med 125 kW. Men effekten avtar under laddningen. Sedan är det många laddare som inte ger mer än 50 kW. Även om min erfarenhet av snabbladdare är begränsad vill jag vidhålla att det visst spelar roll hur lång tid det tar.
Ja effekten avtar ju mer laddning du har. Det är därför det många gånger går fortare att ta 2 korta stopp istället för ett långt.
P Pin skrev:
Ställtiden är inte försumbar. Alltså att köra av från motorvägen och in på laddplatsen, koppla in sladden och sedan allt i omvänd ordning innan man är uppe i 110 på motorvägen igen. Att då ladda ofta och lite för att hastigheten är högre verkar inte logiskt. Självklart inte ladda upp till 100%, men inte heller dutta i lite många gånger.
Jo det är logiskt.
Du kan titta på tesla björn på youtube.
 
Andreas_Hansson Andreas_Hansson skrev:
Ja effekten avtar ju mer laddning du har. Det är därför det många gånger går fortare att ta 2 korta stopp istället för ett långt.
Så må det vara. Men tiden man står vid laddare blir inte alltid försumbar för det. Det spelar många gånger roll med vilken effekt man laddar.
 
Unikt namn
G OMathson skrev:
Så el i alla lägen är alltså lösningen? Ok.
Om det nu är "klimatkris" pga CO2 så kan väl inte lösningen vara att köpa elbilar från kina?
Global handel är väl en stor syndsbock för CO2?
När du skriver klimatkris inom citationstecken så tolkar jag det som att du ifrågasätter krisens realitet likt en så kallad klimatskeptiker. Stämmer det?

Skenande CO2-utsläpp är ett stort globalt problem. De absolut flesta seriösa forskarna håller med om det. Man skulle kunna säga att det råder konsensus, men visst finns det enstaka motvalsar, tokstollar och en oljelobby som driver en annan agenda.

Oavsett, svåra problem kräver flera lösningar och elektrifiering av transportsektorn är en stark puzzelbit även om eldrivna bilar inte ensamma vänder den tråkiga utvecklingen. Förutom att de hjälper till på en global skala för klimatet så skulle ju även den lokala miljön. Luften i större städer skulle kunna bli enormt mycket bättre i takt med att förbränningsmotorer med avgaser fasas ut.

Det finns Europeiska elbilar för den som ogillar made in china. Vi har ju tyvärr inte längre några svenska bilmärken, men det beror ju på att folk i gemen röstar med plånboken.

Global handel är det som byggt vårt välstånd, och med "vår" menar jag hela jordens samlade rikedom. Att kunna frakta råvaror till produktionsstället, och förädlade saker till användare är nyckeln till vår utveckling.
Vi kan inte sluta handla med varandra utan att gå in i en global depression, men vi kan sköta frakten på ett bättre sätt. Det tjänar alla på.
 
  • Gilla
djac och 3 till
  • Laddar…
engs
J jocke31 skrev:
Ett problem som Polestar har, men även t ex EV6 är den klaustrofobiska känslan i kupén.
Upplever just de som varandras motsatser, Polestar (bara kollat på 2’an) som trång/klaustrofobisk (alt ombonad beroende på hur man ser det) och EV6 som öppen. Mest beroende på mittkonsolens helt olika utföranden.

Ser att i princip alla som kränger elbilar (förutom Tesla då med en egen infrastruktur). Har nån form av kort där de samlar flera olika snabbladdarleverantörer. Ofta med rabatt på avgiften första 12 månaderna eller så.

Är dessa bra generellt? Finns det någon märkesoberoende som kör liknande, dvs om man vill ha ett kort som ger tillgång till Ionity och de flesta andra stora. Men så man bara behöver ett kort/app/faktura, och bra pris naturligtvis. För mig kommer det nog löna sig med nån form av abb för att få lägre rörlig kostnad.
 
G
Unikt namn Unikt namn skrev:
När du skriver klimatkris inom citationstecken så tolkar jag det som att du ifrågasätter krisens realitet likt en så kallad klimatskeptiker. Stämmer det?

Skenande CO2-utsläpp är ett stort globalt problem. De absolut flesta seriösa forskarna håller med om det. Man skulle kunna säga att det råder konsensus, men visst finns det enstaka motvalsar, tokstollar och en oljelobby som driver en annan agenda.

Oavsett, svåra problem kräver flera lösningar och elektrifiering av transportsektorn är en stark puzzelbit även om eldrivna bilar inte ensamma vänder den tråkiga utvecklingen. Förutom att de hjälper till på en global skala för klimatet så skulle ju även den lokala miljön. Luften i större städer skulle kunna bli enormt mycket bättre i takt med att förbränningsmotorer med avgaser fasas ut.

Det finns Europeiska elbilar för den som ogillar made in china. Vi har ju tyvärr inte längre några svenska bilmärken, men det beror ju på att folk i gemen röstar med plånboken.

Global handel är det som byggt vårt välstånd, och med "vår" menar jag hela jordens samlade rikedom. Att kunna frakta råvaror till produktionsstället, och förädlade saker till användare är nyckeln till vår utveckling.
Vi kan inte sluta handla med varandra utan att gå in i en global depression, men vi kan sköta frakten på ett bättre sätt. Det tjänar alla på.
Oj det var ett långt inlägg och svaret på första frågan är Nej det stämmer inte.
Det är kris på hur många svenska ungdomar mår.
Om det är riktig kris och det kanske det är så bör vi sluta producera, transportera osv. och ta konsekvenserna. Att köpa solceller och elbilar som man sen åker omkring i tror jag föga hjälper men kanske dämpar samvetet.
 
engs engs skrev:
Upplever just de som varandras motsatser, Polestar (bara kollat på 2’an) som trång/klaustrofobisk (alt ombonad beroende på hur man ser det) och EV6 som öppen. Mest beroende på mittkonsolens helt olika utföranden.
Ja, Polestar är nog mest klaustrofobisk. Men även i EV6 tycker jag att takhöjden är på tok för låg.
 
engs engs skrev:
Upplever just de som varandras motsatser, Polestar (bara kollat på 2’an) som trång/klaustrofobisk (alt ombonad beroende på hur man ser det) och EV6 som öppen. Mest beroende på mittkonsolens helt olika utföranden.

Ser att i princip alla som kränger elbilar (förutom Tesla då med en egen infrastruktur). Har nån form av kort där de samlar flera olika snabbladdarleverantörer. Ofta med rabatt på avgiften första 12 månaderna eller så.

Är dessa bra generellt? Finns det någon märkesoberoende som kör liknande, dvs om man vill ha ett kort som ger tillgång till Ionity och de flesta andra stora. Men så man bara behöver ett kort/app/faktura, och bra pris naturligtvis. För mig kommer det nog löna sig med nån form av abb för att få lägre rörlig kostnad.
Du kan köra med Eli.
Det är inte bundet till någon tillverkare och ger bra pris på Ionity 3,15 kr och 3,90kr på andra snabbladdare.
129kr månaden.
Tesla har ju oxå abonnemang. Lite dyrare men mindre risk för kö.
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
Det stora problemet med att köra elbil med släp längre sträckor är ju att kunna ladda den utan att ta av släpet. Det flesta snabbladdare är inte utformade för detta då de inte är designade som bensinpumparna är, dvs för genomkörning och med tillräckligt långa kablar för att räcka över bilen.
 
engs
Andreas_Hansson Andreas_Hansson skrev:
Du kan köra med Eli.
Det är inte bundet till någon tillverkare och ger bra pris på Ionity 3,15 kr och 3,90kr på andra snabbladdare.
129kr månaden.
Tesla har ju oxå abonnemang. Lite dyrare men mindre risk för kö.
Min google-fuu verkar brista, hittar elibil.se men de verkar mer kränga laddplatser till företag, inte laddkort till privatpersoner? Även elli men de verkar knutna till vw.

Annars är det väldigt snarlika priser på Ionity, mellan 2,88 - 3,15 och nånstans 129-139:-/månad. Hos märkeskorten.
Enda som avviker hittils förutom Tesla verkar vara Volvo som har nått samarbete med plugcharger istället.

Tittat runt och ser inget som tyder på att det inte går att skaffa ett kort hos Audi om man kör en Kia eller vice versa. Enda är att man ofta får lite rabatt första 12 månaderna på den fasta avgiften när man köper ny bil hos dem. BMW är det helt gratis första året. Porsche tror jag hade flera år som ingår.

Alla säger de har x hundra tusen laddplatser i europa som ingår men hittar fan ingen som listar precis vilka som ingår förutom Ionity. Vill t.ex. helst ha med Mer (fd bee som i sin tur är fd clever, vilket det fortfarande står på mitt laddkort) i samma system. Då de ofta har laddare utanför hotell jag bor på.

Så man måste gå in på respektive karta och leta runt där man vet det ska finnas dessa märkens laddare och se om de ingår. Istället för att få en enkel lista.
 
engs engs skrev:
Min google-fuu verkar brista, hittar elibil.se men de verkar mer kränga laddplatser till företag, inte laddkort till privatpersoner? Även elli men de verkar knutna till vw.

Annars är det väldigt snarlika priser på Ionity, mellan 2,88 - 3,15 och nånstans 129-139:-/månad. Hos märkeskorten.
Enda som avviker hittils förutom Tesla verkar vara Volvo som har nått samarbete med plugcharger istället.

Tittat runt och ser inget som tyder på att det inte går att skaffa ett kort hos Audi om man kör en Kia eller vice versa. Enda är att man ofta får lite rabatt första 12 månaderna på den fasta avgiften när man köper ny bil hos dem. BMW är det helt gratis första året. Porsche tror jag hade flera år som ingår.

Alla säger de har x hundra tusen laddplatser i europa som ingår men hittar fan ingen som listar precis vilka som ingår förutom Ionity. Vill t.ex. helst ha med Mer (fd bee som i sin tur är fd clever, vilket det fortfarande står på mitt laddkort) i samma system. Då de ofta har laddare utanför hotell jag bor på.

Så man måste gå in på respektive karta och leta runt där man vet det ska finnas dessa märkens laddare och se om de ingår. Istället för att få en enkel lista.
Skulle rekommendera appen ChargeFinder. Där kan du filtrera de laddnätverk du vill ska visas på kartan.
En skärmdump av en mobilapp med filter för att söka elbilsladdstationer i Sverige.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
För tidigt är det inte, men kanske för sent, från och med onsdag är bonusen borttagen
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.