1 466 368 läst · 24 285 svar
1466k läst
24,3k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Förvärmning av batterier är numera löst efter en uppdatering av min EV6 på E-GMP. Skillnad ca 75 kW i 9 min för att sedan öka vs 200kW tämligen omgående vid ca 10 grader ute.Andreas_Hansson skrev:Fast det handlar om några minuter.
Nuförtiden så laddar de flesta bilarna så snabbt att man hinner knappt gå och kissa och beställa en kaffe.
Att välja en viss bil för att den laddar lite snabbar är hål i huvudet.
Dessutom så har E-GMP haft problem med kalla batterier så laddningen blir inte så snabb ialla fall.
Om det är löst lär vi se i vinter..
Om man laddar 15 min eller 30 min verkar ju inte vara så stor skillnad om man ändå ska ha paus, men genomströmningen blir dubbel. Klart bättre incitament för utbyggnad av laddinfrastrukturen och mindre risk för kö för oss alla. Och det finns ju laddare med både minut och energitaxa så det kan ju bli billigare att ladda publikt också.
Sedan ska man inte underskatta känslan att komma sist och åka först!
//Ulf
En halvtimma för vad då? Man står inte och laddar fullt på en snabbladdare. Man laddar så man kan ta sig hem eller till nästa laddare.Alfredo skrev:
Ja vi får väl se hur effektiv den är när det blir kallt ute.O OverAndOut skrev:Förvärmning av batterier är numera löst efter en uppdatering av min EV6 på E-GMP. Skillnad ca 75 kW i 9 min för att sedan öka vs 200kW tämligen omgående vid ca 10 grader ute.
Om man laddar 15 min eller 30 min verkar ju inte vara så stor skillnad om man ändå ska ha paus, men genomströmningen blir dubbel. Klart bättre incitament för utbyggnad av laddinfrastrukturen och mindre risk för kö för oss alla. Och det finns ju laddare med både minut och energitaxa så det kan ju bli billigare att ladda publikt också.
Sedan ska man inte underskatta känslan att komma sist och åka först!
//Ulf
Tesla björn kanske gör något nytt test.
Jag anser fortfarande att laddhastigheten inte är en anledning att skippa en bil som man vill ha.
Speciellt inte 800v vs 400v.
Min 400v bil laddar 255kW.
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 096 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5 096 inlägg
VAG har ju inte heller haft någon batteriförvärmning men koreanerna håller på att uppdatera bilarna med ny mjukvara nu.Andreas_Hansson skrev:Fast det handlar om några minuter.
Nuförtiden så laddar de flesta bilarna så snabbt att man hinner knappt gå och kissa och beställa en kaffe.
Att välja en viss bil för att den laddar lite snabbar är hål i huvudet.
Dessutom så har E-GMP haft problem med kalla batterier så laddningen blir inte så snabb ialla fall.
Om det är löst lär vi se i vinter..
Du kan ju fundera på hål i huvudet när du stått och laddat i tio minuter och så kommer en Ioniq 5 och laddar i 20 minuter och och när den är färdig och åker så har du fortfarande 10 minuter kvar på din laddning.
Men om jag har 30 mil kvar på min resa laddar jag väl så jag kommer hela vägen om det är möjligt? Varför skulle jag bara ladda så det räcker till nästa laddare, då får jag ju ytterligare ett stopp?Andreas_Hansson skrev:
Nej det har du säkert rätt i.Andreas_Hansson skrev:
Jag förstår dock fortfarande inte vad du menar med:
För kissa/kaffe tar kanske fem minuter och på den tiden laddar väl ingen bil speciellt mycket?Andreas_Hansson skrev:
Det beror ju på om det finns bra med laddare efter vägen.Alfredo skrev:Men om jag har 30 mil kvar på min resa laddar jag väl så jag kommer hela vägen om det är möjligt? Varför skulle jag bara ladda så det räcker till nästa laddare, då får jag ju ytterligare ett stopp?
Nej det har du säkert rätt i.
Jag förstår dock fortfarande inte vad du menar med:
För kissa/kaffe tar kanske fem minuter och på den tiden laddar väl ingen bil speciellt mycket?
Laddningen går ju snabbast när batteriet har låg SOC.
Ett snabbt stopp med låg SOC går snabbare än att stå och ladda med hög SOC.
5min är rätt snabbt för att kissa och ta en kaffe men när du skaffar en elbil så kommer du märka allt det där.
Min ID4 drog 2 kWh/mil med 1 ton båt bakom sig dock så körde jag ju som en snigelM maria01 skrev:
Med Saaben så brukar förbrukningen vara den samma dock är enheten liter istället.
Slutsats: En elbil är ett mycket bra val om för att dra tungt sakta
Ställtiden är inte försumbar. Alltså att köra av från motorvägen och in på laddplatsen, koppla in sladden och sedan allt i omvänd ordning innan man är uppe i 110 på motorvägen igen. Att då ladda ofta och lite för att hastigheten är högre verkar inte logiskt. Självklart inte ladda upp till 100%, men inte heller dutta i lite många gånger.Andreas_Hansson skrev:
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 499 inlägg
Testat något snitt för ställtid man kan räkna på?P Pin skrev:Ställtiden är inte försumbar. Alltså att köra av från motorvägen och in på laddplatsen, koppla in sladden och sedan allt i omvänd ordning innan man är uppe i 110 på motorvägen igen. Att då ladda ofta och lite för att hastigheten är högre verkar inte logiskt. Självklart inte ladda upp till 100%, men inte heller dutta i lite många gånger.
Hög hastighet på vägen och snabbladdning kommer man fram fortast på. Men det är ju drygt att stanna ofta så lite lagom långa stopp på en halvtimme ger ju 60kWh om du snittar 120kW.
Medelladdhastigheten på snabbladdarnätverken verkar ligga strax under 80kW. Med det då 40kWh på en halvtimme eller 10-73% på en e-Niro
Eller 10-62% på en ID4, fast den laddar väl snabbare än 80kW i snitt
Det beror ju mycket på om laddstället är alldeles vid avfarten eller om det är någon kilometer ytterligare genom rondeller och korsningar. Och om det är ledigt vid stolpen. Jag gissar storleksordningen fem minuter. Dvs om man inte stannar kommer man ca en mil längs vägen istället.Johannes Carlsson skrev:Testat något snitt för ställtid man kan räkna på?
Hög hastighet på vägen och snabbladdning kommer man fram fortast på. Men det är ju drygt att stanna ofta så lite lagom långa stopp på en halvtimme ger ju 60kWh om du snittar 120kW.
Medelladdhastigheten på snabbladdarnätverken verkar ligga strax under 80kW. Med det då 40kWh på en halvtimme eller 10-73% på en e-Niro
Eller 10-62% på en ID4, fast den laddar väl snabbare än 80kW i snitt