Andreas_Hansson Andreas_Hansson skrev:
Nuförtiden så laddar de flesta bilarna så snabbt att man hinner knappt gå och kissa och beställa en kaffe.
Hur menar du? Även med 100 kW laddare pratar vi väl om minst en halvtimma?
 
Andreas_Hansson Andreas_Hansson skrev:
Fast det handlar om några minuter.
Nuförtiden så laddar de flesta bilarna så snabbt att man hinner knappt gå och kissa och beställa en kaffe.

Att välja en viss bil för att den laddar lite snabbar är hål i huvudet.

Dessutom så har E-GMP haft problem med kalla batterier så laddningen blir inte så snabb ialla fall.
Om det är löst lär vi se i vinter..
Förvärmning av batterier är numera löst efter en uppdatering av min EV6 på E-GMP. Skillnad ca 75 kW i 9 min för att sedan öka vs 200kW tämligen omgående vid ca 10 grader ute.

Om man laddar 15 min eller 30 min verkar ju inte vara så stor skillnad om man ändå ska ha paus, men genomströmningen blir dubbel. Klart bättre incitament för utbyggnad av laddinfrastrukturen och mindre risk för kö för oss alla. Och det finns ju laddare med både minut och energitaxa så det kan ju bli billigare att ladda publikt också.

Sedan ska man inte underskatta känslan att komma sist och åka först!

//Ulf
 
  • Gilla
Zsam och 2 till
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
Och Polestar presenterade sin nya Polestar 3.
61mils räckvidd och 2200kg dragvikt, helt ok.
[bild] [bild] [bild] [bild] [bild]
dragvikten spelar inte stor roll när räckvidden försvinner direkt
 
Fairlane
M maria01 skrev:
dragvikten spelar inte stor roll när räckvidden försvinner direkt
Klart det spelar roll, om man behöver köra tungt kortare sträckor.
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Hur menar du? Även med 100 kW laddare pratar vi väl om minst en halvtimma?
En halvtimma för vad då? Man står inte och laddar fullt på en snabbladdare. Man laddar så man kan ta sig hem eller till nästa laddare.

O OverAndOut skrev:
Förvärmning av batterier är numera löst efter en uppdatering av min EV6 på E-GMP. Skillnad ca 75 kW i 9 min för att sedan öka vs 200kW tämligen omgående vid ca 10 grader ute.

Om man laddar 15 min eller 30 min verkar ju inte vara så stor skillnad om man ändå ska ha paus, men genomströmningen blir dubbel. Klart bättre incitament för utbyggnad av laddinfrastrukturen och mindre risk för kö för oss alla. Och det finns ju laddare med både minut och energitaxa så det kan ju bli billigare att ladda publikt också.

Sedan ska man inte underskatta känslan att komma sist och åka först!

//Ulf
Ja vi får väl se hur effektiv den är när det blir kallt ute.
Tesla björn kanske gör något nytt test.

Jag anser fortfarande att laddhastigheten inte är en anledning att skippa en bil som man vill ha.
Speciellt inte 800v vs 400v.

Min 400v bil laddar 255kW.
 
S
Andreas_Hansson Andreas_Hansson skrev:
Fast det handlar om några minuter.
Nuförtiden så laddar de flesta bilarna så snabbt att man hinner knappt gå och kissa och beställa en kaffe.

Att välja en viss bil för att den laddar lite snabbar är hål i huvudet.

Dessutom så har E-GMP haft problem med kalla batterier så laddningen blir inte så snabb ialla fall.
Om det är löst lär vi se i vinter..
VAG har ju inte heller haft någon batteriförvärmning men koreanerna håller på att uppdatera bilarna med ny mjukvara nu.


Du kan ju fundera på hål i huvudet när du stått och laddat i tio minuter och så kommer en Ioniq 5 och laddar i 20 minuter och och när den är färdig och åker så har du fortfarande 10 minuter kvar på din laddning.
 
Andreas_Hansson Andreas_Hansson skrev:
En halvtimma för vad då? Man står inte och laddar fullt på en snabbladdare. Man laddar så man kan ta sig hem eller till nästa laddare.
Men om jag har 30 mil kvar på min resa laddar jag väl så jag kommer hela vägen om det är möjligt? Varför skulle jag bara ladda så det räcker till nästa laddare, då får jag ju ytterligare ett stopp?

Andreas_Hansson Andreas_Hansson skrev:
Jag anser fortfarande att laddhastigheten inte är en anledning att skippa en bil som man vill ha. Speciellt inte 800v vs 400v.
Nej det har du säkert rätt i.

Jag förstår dock fortfarande inte vad du menar med:
Andreas_Hansson Andreas_Hansson skrev:
Nuförtiden så laddar de flesta bilarna så snabbt att man hinner knappt gå och kissa och beställa en kaffe.
För kissa/kaffe tar kanske fem minuter och på den tiden laddar väl ingen bil speciellt mycket?
 
Fairlane Fairlane skrev:
Klart det spelar roll, om man behöver köra tungt kortare sträckor.
väldigt korta sträckor
 
M maria01 skrev:
väldigt korta sträckor
Ja och nej, med tung släpa drar jag nog aldrig mera än 15 mil och på längsta sträckan kan jag ladda. Så behoven kan påverka det ena eller andra.
 
Redigerat:
Alfredo Alfredo skrev:
Men om jag har 30 mil kvar på min resa laddar jag väl så jag kommer hela vägen om det är möjligt? Varför skulle jag bara ladda så det räcker till nästa laddare, då får jag ju ytterligare ett stopp?

Nej det har du säkert rätt i.

Jag förstår dock fortfarande inte vad du menar med:
För kissa/kaffe tar kanske fem minuter och på den tiden laddar väl ingen bil speciellt mycket?
Det beror ju på om det finns bra med laddare efter vägen.
Laddningen går ju snabbast när batteriet har låg SOC.
Ett snabbt stopp med låg SOC går snabbare än att stå och ladda med hög SOC.

5min är rätt snabbt för att kissa och ta en kaffe men när du skaffar en elbil så kommer du märka allt det där.
 
Andreas_Hansson Andreas_Hansson skrev:
5 min är rätt snabbt för att kissa och ta en kaffe men när du skaffar en elbil så kommer du märka allt det där.
Du skrev "beställa en kaffe" så jag antog att vi skulle dricka vårt kaffe i bilen. :crysmile:
 
M maria01 skrev:
dragvikten spelar inte stor roll när räckvidden försvinner direkt
Min ID4 drog 2 kWh/mil med 1 ton båt bakom sig dock så körde jag ju som en snigel ;)

Med Saaben så brukar förbrukningen vara den samma dock är enheten liter istället.


Slutsats: En elbil är ett mycket bra val om för att dra tungt sakta ;)
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Andreas_Hansson Andreas_Hansson skrev:
Det beror ju på om det finns bra med laddare efter vägen.
Laddningen går ju snabbast när batteriet har låg SOC.
Ett snabbt stopp med låg SOC går snabbare än att stå och ladda med hög SOC.

5min är rätt snabbt för att kissa och ta en kaffe men när du skaffar en elbil så kommer du märka allt det där.
Ställtiden är inte försumbar. Alltså att köra av från motorvägen och in på laddplatsen, koppla in sladden och sedan allt i omvänd ordning innan man är uppe i 110 på motorvägen igen. Att då ladda ofta och lite för att hastigheten är högre verkar inte logiskt. Självklart inte ladda upp till 100%, men inte heller dutta i lite många gånger.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
P Pin skrev:
Ställtiden är inte försumbar. Alltså att köra av från motorvägen och in på laddplatsen, koppla in sladden och sedan allt i omvänd ordning innan man är uppe i 110 på motorvägen igen. Att då ladda ofta och lite för att hastigheten är högre verkar inte logiskt. Självklart inte ladda upp till 100%, men inte heller dutta i lite många gånger.
Testat något snitt för ställtid man kan räkna på?

Hög hastighet på vägen och snabbladdning kommer man fram fortast på. Men det är ju drygt att stanna ofta så lite lagom långa stopp på en halvtimme ger ju 60kWh om du snittar 120kW.
Medelladdhastigheten på snabbladdarnätverken verkar ligga strax under 80kW. Med det då 40kWh på en halvtimme eller 10-73% på en e-Niro
Eller 10-62% på en ID4, fast den laddar väl snabbare än 80kW i snitt
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Testat något snitt för ställtid man kan räkna på?

Hög hastighet på vägen och snabbladdning kommer man fram fortast på. Men det är ju drygt att stanna ofta så lite lagom långa stopp på en halvtimme ger ju 60kWh om du snittar 120kW.
Medelladdhastigheten på snabbladdarnätverken verkar ligga strax under 80kW. Med det då 40kWh på en halvtimme eller 10-73% på en e-Niro
Eller 10-62% på en ID4, fast den laddar väl snabbare än 80kW i snitt
Det beror ju mycket på om laddstället är alldeles vid avfarten eller om det är någon kilometer ytterligare genom rondeller och korsningar. Och om det är ledigt vid stolpen. Jag gissar storleksordningen fem minuter. Dvs om man inte stannar kommer man ca en mil längs vägen istället.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.