Är det lika logaritmiskt oberoende av laddarens kapacitet som man använder?
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Problemet är att batteriet laddas långsammare ju fullare det blir. Det kan alltså exempelvis ta 30 minuter att ladda från 10 till 80 % och sen lika lång tid att ladda från 80 till 100 %. Alltså över tre gånger så långsamt. Detta gör att laddaren är upptagen dubbelt så länge av en bil till väldigt liten nytta.

Man tjänar alltså tid på att ta två kortare laddstopp när batteriet är relativt tomt mot ett längre. Och andra behöver vänta kortare tid.

Å andra sidan, sitter man och äter är man kanske inte klar när batteriet är laddat till 80 %, så vad som är ineffektivt på ett sätt kan vara rationellt på ett annat.
Just det sistnämnda försöker jag ta med i kalkylen. Jag stannar hellre lite längre och hinner äta. Sist vi snabbladdade så hann vi inte ens dricka upp vårt kaffe :coffee: innan bilen nått 80%, och det var allt vi hann göra. 30 --> 80% går väldigt snabbt att ladda.

Men om man skall köra Göteborg till Luleå så vill man ju inte behöva stanna i varje stad längs Norrlandskusten (vilket ABRP föreslår). Jag tar hellre ett längre fika eller middag i varannan stad. Fast nu behöver jag ju inte göra det heller då små orter som Ånäset, Gnarp, Tönnebro, Töre, Kvissleby, Ullånger och Nordmaling har snabbladdare.

Det stora problemet nu är bara det att man helst vill gå mellan 30% och 100% för att ha marginal nedåt till att nå nästa laddare ifall en är ur funktion. Det finns ju ingen redundans på de mindre orterna. Så då hamnar vi igen på detta med att man ändå vill ladda långsamt på slutet för att fylla så långt det går.
 
  • Gilla
Robert-san01 och 1 till
  • Laddar…
Det fungerar inte att marknaden styr. Problemet med trasiga laddare har bara blivit värre i takt med att de blivit fler. Något måste göras. Det börjar bli ohållbart för den som reser mycket i tjänsten och har en EV.
 
A AndersS skrev:
Är det lika logaritmiskt oberoende av laddarens kapacitet som man använder?
Om laddaren är långsammare än laddeffekten på bilen så blir det inte så känsligt i början och slutet. Då kanske du märker av det under 10% och över 90%.

Mellan 20 och 80% på vår elbil så laddar den väldigt snabbt då den ligger nära (runt 10% under) maxeffekten i princip hela tiden, utanför detta intervallet så faller det snabbt.
 
  • Gilla
AndersS och 2 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Är det lika logaritmiskt oberoende av laddarens kapacitet som man använder?
Det beror främst på bilens batterihantering, inte laddaren. Sen är det förstås så att om bilens laddkapacitet är högre än laddarens (säg att bilen som mest kan ta emot 150 kW, men laddaren bara ge 50) så blir det mindre skillnad på laddhastigheten vid det optimala läget och de sista procenten. Vid långsamladdning, säg 11 kW växelström, alltså vad de flesta maximalt kan ladda med hemma, märks det knappt alls.
 
  • Gilla
AndersS och 1 till
  • Laddar…
Silver78 Silver78 skrev:
Det fungerar inte att marknaden styr. Problemet med trasiga laddare har bara blivit värre i takt med att de blivit fler. Något måste göras. Det börjar bli ohållbart för den som reser mycket i tjänsten och har en EV.
Vem ska betala då? Och varför?

Vi har redan subventioner på den glesaste glesbygden. Vi andra får nog klara oss själva.

Men det är klart att det till exempel hade varit bra om staten slutat motarbeta oss, som den gör med pumplagen.
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Det stora problemet nu är bara det att man helst vill gå mellan 30% och 100% för att ha marginal nedåt till att nå nästa laddare ifall en är ur funktion.
Det tror jag främst är ett norrlandsproblem. Jag upplever att diskussionen om laddning över 80 % är generellare än så och något som till stor del stör folk vid exempelvis Ionity Varberg där det just nu är fullt och 2/5 fungerande laddare upptagna av bilar med 80+ % i batteriet även såhär en söndagsmorgon.
Skärmdump från ChargeFinder-appen som visar status för laddningsstationer på IONITY Varberg, med flera upptagna laddare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Ledsen
pacman42
  • Laddar…
Mikael_L
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag tycker inte jag var otydlig, men kan väl skriva det igen då: Hur många laddar faktiskt till mer än 80 %? Är detta ”hål i huvudet” något som finns på riktigt hos folk, eller är det bara ett teoretiskt problem?
Det händer ibland.
Jag kom till "min vanliga laddstolpe" och ville bara snabbladda in lite i 5 minuter bara för att ta mig hem.
Upptagen förstås, kollade, bilen som stod där var laddad till typ 85% (något sånt), då tänkte jag att nu kommer antagligen bilägaren och hämtar sin bil precis när som helst, särskilt som det i detta laddnätverk kostar per minut, inte per kWh.
Men icke, jag stod och väntade och väntade, på en bilägare som kom till bilen först när den nått 99%.

Livet med elbil ... ja det är lite annorlunda, på flera sätt ...
 
  • Gilla
AndersS och 1 till
  • Laddar…
Förresten, det är kanske läge att prata om kopplingen hastighet<->räckvidd igen. När vi åkte tillbaka till Göteborg från Skåne så körde vi kustvägen med 70/80 som högsta hastighet - resultatet blev över 20% (nästan 25%) längre räckvidd än vid laglig motorvägshastighet. Detta gör att man många gånger faktiskt tjänar in laddtiderna då tidsvinsterna från högre hastighet oftast äts upp av laddtiderna. Nu beror det ju på batteristorlek och laddeffekt också, ju större de två är ju mindre tjänar man på att köra långsamt.

Det kändes dock som att vi i diskussionen om laddtider och trängsel på laddstationerna var på väg att glömma bort den aspekten.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det tror jag främst är ett norrlandsproblem. Jag upplever att diskussionen om laddning över 80 % är generellare än så och något som till stor del stör folk vid exempelvis Ionity Varberg där det just nu är fullt och 2/5 fungerande laddare upptagna av bilar med 80+ % i batteriet även såhär en söndagsmorgon.
[bild]
Och en trasig också...

Jag upplevde dock Norrlandsproblemet även i norra Bohuslän där det var lite för glest mellan laddarna jämfört med antalet norrmän. Dock mer drivet av långa köer till laddarna än att de faktiskt var trasiga
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Jag upplevde dock Norrlandsproblemet även i norra Bohuslän där det var lite för glest mellan laddarna jämfört med antalet norrmän.
Så är det säkert, och vi kan nog lägga till stora delar av Värmland och Dalarna också i samma kategori också.

Och säkert Dalsland med. Så ofta bortglömt, så jag slänger med det på chans. ;)
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Förklara för en novis vad som är problemet? Är det samma problem för alla bilar och gäller det alla laddare?
Enkelt förklarat så tar det lika lång tid att ladda 0-80% som det tar att ladda 80-100%
Dessutom blir det mer värme i batteriet när man laddar 80-100%
Det gäller egentligen alla bilar.
Vid långsamladdning så märks de inte för de går tillräckligt långsamt.
Men vid dc laddning(snabbladdning) så märks detta.
På luftkylda bilar är det värst medan på aktivt kylda bilar kan man komma runt problemet lite.
Graf som visar laddningseffekten för olika elbilar vid olika batteriprocent, med Audi e-tron, BMW i3, Kia e-Niro och Tesla Model 3.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Ford själva tyckte Mach-E och Kuga är likvärdiga. Iaf när det skulle bestämma förmånsgrund.
Det finns likheter, men Kugan har betydligt sämre prestanda, mycket mindre skärm med äldre/sämre mjukvara, inget B&O-ljud, inget panoramatak, ingen automatisk parkering m m.
Accelerationen är 3-4 sek. långsammare 0-100 än Mach-e, och den har 110-160 hk mindre motor. Dessutom har Mach-e större lastutrymme bl a pga frunken, som Kugan saknar - av naturliga skäl. :D
 
R Robert-san01 skrev:
Intressant artikel om detta med laddning, kurvor, förbrukning mm för elbilar.

Audi e-tron 55 har lite låg men imponerande platt laddkurva.

[länk]
Intressant att så många tillverkare gått ifrån låg laddström på lägre nivåer av laddning i batteriet. Dels så kör sällan folk ned batteriet så lågt, så man vinner inte mycket på att vara snabb på att ladda där, dels så brukar man vilja balansera cellerna vid låga nivåer och det görs bäst genom att ha en relativt låg laddström. På långsamladdare så har man ofta en liten paus i laddningen då man bara ger väldigt lite ström så att cellerna kan balanseras med denna.

Men batteritekniken utvecklas ju ständigt.

Rörande hur lågt man går, min fru blir stressad om vi går under 20%, medan jag är lugn så länge jag har 5% kvar när jag börjar ladda. Hur lågt kör ni era bilar innan ni laddar på långkörningar?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.