Oavsett varför har Tesla en imponerande räckvidd per kWh. Sen finns det andra skäl att välja en annan bil, men det är en annan sak.
 
Vi har en M3LR på jobbet. Tror den har 90 kWh batteri och går drygt 50mil på en laddning.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Vi har en M3LR på jobbet. Tror den har 90 kWh batteri och går drygt 50mil på en laddning.
82kWh är max i m3
 
  • Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
GoC GoC skrev:
Jag vill påstå att det endast är luftmotståndet som är nyckeln till Teslas långa räckvidd.
Se bara på på gamla Hyundai Ioniq, den är ännu mer energieffektiv.
Man får inte glömma att energibehovet försatt förs fram bilen ökar med kvadraten på luftmotståndet. Jämför t.ex Tesla Y (ser ut som en uppblåst M3, fortsatt en klassisk droppformade) med VW ID4, Enyaq eller Ioniq 5
Bara att se bilen i profil ger svaret på varför den är såpass energieffektiv.
Det är alla faktorerna kombinerat. Tesla är bättre på dom punkterna.
Dessutom betydligt lägre vikt.

Model Y och Enyaq coupe har ungefär samma cd värde (luftmotståndskofficient) fast jag tror Skodan har större frontarea
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Det är alla faktorerna kombinerat. Tesla är bättre på dom punkterna.
Dessutom betydligt lägre vikt.

Model Y och Enyaq coupe har ungefär samma cd värde (luftmotståndskofficient) fast jag tror Skodan har större frontarea
Synd bara att M3 är fruktansvärd att åka i. X är bättre att åka/köra men fruktansvärt dåligt ihopskruvad och många grundläggande funktioner är riktigt kassa på både X och M3.
 
R Robert-san01 skrev:
Synd bara att M3 är fruktansvärd att åka i. X är bättre att åka/köra men fruktansvärt dåligt ihopskruvad och många grundläggande funktioner är riktigt kassa på både X och M3.
Har inte provat M3. Förstått att efter facelift så ska den vara bättre att åka i men fortfarande lite bullrig och stötig. Samma med Model Y 2022 (Berlin t.ex.)
 
KristinaRT
R Robert-san01 skrev:
Synd bara att M3 är fruktansvärd att åka i. X är bättre att åka/köra men fruktansvärt dåligt ihopskruvad och många grundläggande funktioner är riktigt kassa på både X och M3.
Vad syftar du då på för funktioner?
 
KristinaRT KristinaRT skrev:
Vad syftar du då på för funktioner?
Regnsensorn, skyltavläsning, autopilot, multimedia, navigation, ljusautomatik osv... Sedan skall vi inte nämna displayen och manöver av funktioner.
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Har inte provat M3. Förstått att efter facelift så ska den vara bättre att åka i men fortfarande lite bullrig och stötig. Samma med Model Y 2022 (Berlin t.ex.)
Stämmer, trots dubbla rutor är den en skrammel burk som studsar fram. EQE med standard chassiet går väldigt mycket mjukare. Med luftfjädring går EQE väldigt mjukt även med 21".
 
EQE, Är det mjukt på Båtvis, lite skönt gungig på motorvägen?
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
EQE, Är det mjukt på Båtvis, lite skönt gungig på motorvägen?
Med fjädrar går den som en helt vanlig bil. Med luft går den nästan gungigt på standard och med bra kontroll och känsla i sport. Standard hade kunnat vara lite hårdare.

Med lite fler kryss i listan så sänker den bilen på motorväg för att den skall gå stabilare och dra mindre med el.
 
KristinaRT
R Robert-san01 skrev:
Regnsensorn, skyltavläsning, autopilot, multimedia, navigation, ljusautomatik osv... Sedan skall vi inte nämna displayen och manöver av funktioner.
Tja, alla tycker så klart olika, av olika skäl.
Jag håller med om att regnsensor är sämre än på min förra bil, men i övrigt håller jag inte alls med dig. Jag tycker att display och funktioner är utmärkta, lättöverskådliga och intuitiva.
Ljusautomatik har jag av naturliga skäl inte nyttjat speciellt mycket, men det jag har upplevt ser jag inga problem med. Däremot insåg jag efter några dagar att det sannolikt kommer finnas de som absolut inte gillar Tesla. Tur att jag inte är en av dem….

Också tur att det finns olika typer och tillverkare så alla kan hitta något som passar dem.
 
  • Gilla
karny889 och 2 till
  • Laddar…
KristinaRT KristinaRT skrev:
Tja, alla tycker så klart olika, av olika skäl.
Jag håller med om att regnsensor är sämre än på min förra bil, men i övrigt håller jag inte alls med dig. Jag tycker att display och funktioner är utmärkta, lättöverskådliga och intuitiva.
Ljusautomatik har jag av naturliga skäl inte nyttjat speciellt mycket, men det jag har upplevt ser jag inga problem med. Däremot insåg jag efter några dagar att det sannolikt kommer finnas de som absolut inte gillar Tesla. Tur att jag inte är en av dem….

Också tur att det finns olika typer och tillverkare så alla kan hitta något som passar dem.
Det är tur det.

Jag tycker mycket av reglagen i M3 är på gränsen till trafikfara ex ställa in hastighet på torkarna, sätesvärme och rikta luftutblåsen. Varför kommer det fram längst ner på displayen i stället flr högst upp? Nu måste man helt släppa blicken från vägen.

Och glöm inte att trycka på spara om du ändrar sätet! ;)
 
D
useless useless skrev:
Jag åker till stan lite då och då och det är dels vajerväg där man får köra hundra och motorväg med 110. En obesrvation jag har gjort tidigare och som förstärktes sist jag var ute och åkte är att det är fler som 'söndagskör' nu för tiden.
För några år sedan var det bara gubbar i Toyota som körde 95 på motorvägen, men numera ser man diverse bilar som ligger och smygkör med förare i olika åldersgrupper - Mestadels folk i yngre medelåldern verkar det som. Mina empiriska studier visar att det oftast är hybridbilar, men även en del elbilar. Jag gissar att det beror på att många hybrider inte går mer än ca 100-120 med elmotorn, så man vill undvika att pressa den för mycket så att ICE-motorn går igång och/eller batteriet tar slut för fort?
Jag antar att personerna i yngre medelåldern precis har bildat familj och köpt sin första någorlunda nya bil och då blev det en med elektrisk motor. Sen håller man lite mer i plånboken än vi med utflugna barn och avbetalda huslån...

Nån fler som har reflekterat över fenomenet?
Inget nytt, hade du pendlat till Köpenhamn så har du ända sedan bron byggdes sett samma sak, i ICE-bilar, jag misstänker snarare att detta hände vid färddatorns inträde, många känner tillfredsställelse i att få fina siffror.
 
D djac skrev:
Inget nytt, hade du pendlat till Köpenhamn så har du ända sedan bron byggdes sett samma sak, i ICE-bilar, jag misstänker snarare att detta hände vid färddatorns inträde, många känner tillfredsställelse i att få fina siffror.
Det är roligare om det står 0,51 på färddatorn i dieseln än det står 0,61.

Kör man dessutom samma väg dagligen så finns det inte ett enda argument i min mening att ligga på 0,61 :p
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.