1 446 272 läst · 23 895 svar
1446k läst
23,9k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 304 inlägg
Oavsett varför har Tesla en imponerande räckvidd per kWh. Sen finns det andra skäl att välja en annan bil, men det är en annan sak.
Självbyggare
· Stockholm
· 9 822 inlägg
Vi har en M3LR på jobbet. Tror den har 90 kWh batteri och går drygt 50mil på en laddning.
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 376 inlägg
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 376 inlägg
Det är alla faktorerna kombinerat. Tesla är bättre på dom punkterna.GoC skrev:Jag vill påstå att det endast är luftmotståndet som är nyckeln till Teslas långa räckvidd.
Se bara på på gamla Hyundai Ioniq, den är ännu mer energieffektiv.
Man får inte glömma att energibehovet försatt förs fram bilen ökar med kvadraten på luftmotståndet. Jämför t.ex Tesla Y (ser ut som en uppblåst M3, fortsatt en klassisk droppformade) med VW ID4, Enyaq eller Ioniq 5
Bara att se bilen i profil ger svaret på varför den är såpass energieffektiv.
Dessutom betydligt lägre vikt.
Model Y och Enyaq coupe har ungefär samma cd värde (luftmotståndskofficient) fast jag tror Skodan har större frontarea
Självbyggare
· Stockholm
· 9 822 inlägg
Synd bara att M3 är fruktansvärd att åka i. X är bättre att åka/köra men fruktansvärt dåligt ihopskruvad och många grundläggande funktioner är riktigt kassa på både X och M3.Johannes Carlsson skrev:
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 376 inlägg
Har inte provat M3. Förstått att efter facelift så ska den vara bättre att åka i men fortfarande lite bullrig och stötig. Samma med Model Y 2022 (Berlin t.ex.)R Robert-san01 skrev:
Självbyggare
· Stockholm
· 9 822 inlägg
Självbyggare
· Stockholm
· 9 822 inlägg
Stämmer, trots dubbla rutor är den en skrammel burk som studsar fram. EQE med standard chassiet går väldigt mycket mjukare. Med luftfjädring går EQE väldigt mjukt även med 21".Johannes Carlsson skrev:
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 376 inlägg
EQE, Är det mjukt på Båtvis, lite skönt gungig på motorvägen?
Självbyggare
· Stockholm
· 9 822 inlägg
Med fjädrar går den som en helt vanlig bil. Med luft går den nästan gungigt på standard och med bra kontroll och känsla i sport. Standard hade kunnat vara lite hårdare.Johannes Carlsson skrev:
Med lite fler kryss i listan så sänker den bilen på motorväg för att den skall gå stabilare och dra mindre med el.
Tja, alla tycker så klart olika, av olika skäl.R Robert-san01 skrev:
Jag håller med om att regnsensor är sämre än på min förra bil, men i övrigt håller jag inte alls med dig. Jag tycker att display och funktioner är utmärkta, lättöverskådliga och intuitiva.
Ljusautomatik har jag av naturliga skäl inte nyttjat speciellt mycket, men det jag har upplevt ser jag inga problem med. Däremot insåg jag efter några dagar att det sannolikt kommer finnas de som absolut inte gillar Tesla. Tur att jag inte är en av dem….
Också tur att det finns olika typer och tillverkare så alla kan hitta något som passar dem.
Självbyggare
· Stockholm
· 9 822 inlägg
Det är tur det.KristinaRT skrev:Tja, alla tycker så klart olika, av olika skäl.
Jag håller med om att regnsensor är sämre än på min förra bil, men i övrigt håller jag inte alls med dig. Jag tycker att display och funktioner är utmärkta, lättöverskådliga och intuitiva.
Ljusautomatik har jag av naturliga skäl inte nyttjat speciellt mycket, men det jag har upplevt ser jag inga problem med. Däremot insåg jag efter några dagar att det sannolikt kommer finnas de som absolut inte gillar Tesla. Tur att jag inte är en av dem….
Också tur att det finns olika typer och tillverkare så alla kan hitta något som passar dem.
Jag tycker mycket av reglagen i M3 är på gränsen till trafikfara ex ställa in hastighet på torkarna, sätesvärme och rikta luftutblåsen. Varför kommer det fram längst ner på displayen i stället flr högst upp? Nu måste man helt släppa blicken från vägen.
Och glöm inte att trycka på spara om du ändrar sätet!
Inget nytt, hade du pendlat till Köpenhamn så har du ända sedan bron byggdes sett samma sak, i ICE-bilar, jag misstänker snarare att detta hände vid färddatorns inträde, många känner tillfredsställelse i att få fina siffror.useless skrev:Jag åker till stan lite då och då och det är dels vajerväg där man får köra hundra och motorväg med 110. En obesrvation jag har gjort tidigare och som förstärktes sist jag var ute och åkte är att det är fler som 'söndagskör' nu för tiden.
För några år sedan var det bara gubbar i Toyota som körde 95 på motorvägen, men numera ser man diverse bilar som ligger och smygkör med förare i olika åldersgrupper - Mestadels folk i yngre medelåldern verkar det som. Mina empiriska studier visar att det oftast är hybridbilar, men även en del elbilar. Jag gissar att det beror på att många hybrider inte går mer än ca 100-120 med elmotorn, så man vill undvika att pressa den för mycket så att ICE-motorn går igång och/eller batteriet tar slut för fort?
Jag antar att personerna i yngre medelåldern precis har bildat familj och köpt sin första någorlunda nya bil och då blev det en med elektrisk motor. Sen håller man lite mer i plånboken än vi med utflugna barn och avbetalda huslån...
Nån fler som har reflekterat över fenomenet?
Det är roligare om det står 0,51 på färddatorn i dieseln än det står 0,61.D djac skrev:
Kör man dessutom samma väg dagligen så finns det inte ett enda argument i min mening att ligga på 0,61