A ArneTW skrev:
Man blir ju lite mörkrädd när någon säger att "kollektivtrafik" är ett fullgott alternativ för lägenhetsboende... Men visst var det någon som pratade om tunnelbana om man inte hade bil.

Ja det är dyrt med bil. och många vill göra det dyrare för att verkligen klämma åt de mindre bemedlade i lägenheter.

Jag tycker själv det skulle finnas en personlig energiskatt på allt.
Skattefritt upp till lämplig nivå sedan en progressiv skatt uppåt.

/ATW
Ännu bättre. Rejäl återbäring på resa till och från arbete när kommun och regioner vägrar införa fungerande kollektivtrafik.
Det hade hjälpt mig och 100 andra personer. Men kommun och resplanerare sket i oss =)

Där jag bodde i lägenhet hade elbil aldrig i världen funkat. Det finns 2 laddare i byn, de är upptagna från 1630 till dagen efter. Av samma bilar alltid.
Att hyresvärden där jag bodde (kommunal) skulle få för sig att sätta upp laddare kommer nog aldrig någonsin på tal i min livstid.
 
D
A ArneTW skrev:
Jag tycker själv det skulle finnas en personlig energiskatt på allt.
Skattefritt upp till lämplig nivå sedan en progressiv skatt uppåt.

/ATW
Jag håller principellt med och det finns många lösningar för detta på idéstadiet som jag personligen hade tyckt varit fair. De som optimerar får betala för mycket och de som är ignoranta för lite, som det är nu.
 
Idag börjar Tesla öppna upp sina laddare i sverige, först ut va sundsvall tydligen.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 1 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Verkar som att kombifenomenet är på väg bort, Mercedes slutar tex helt med kombi om några år, misstänker att det är SUV-liknande modeller i olika storlekar som ersätter.
Ja, det är väl bara i Sverige som marknaden för kombibilar är något att tala om. Och är väl lite samma sak med dragkrokar.
 
  • Gilla
Drömtroll och 2 till
  • Laddar…
En vanlig kombi är lite överskattad. Jag förstår att tillverkarna gärna lägger på nån dm på höjden och klämmer in en extra sätesrad istället för den rena 5-sitsiga kombin.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 1 till
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Min tomt är bara på 1700, men jag har ingen lust att lägga allt trädgårdsavfall i nån hörna som är synlig. Blir som sagt lätt 50 säckar på hösten, och denna våren har det blivit iallafall 10 till plus ett stackars träd som gav sig med den tunga snön. Utöver det så tillkommer en del när vi rensar vallarna som går runt hela tomten.
Sen tillkommer ju den tvungna årliga rensningen av växtlighet som drar sig ut på gc väg, ett släp bara där eller 2 =)
Sen kommer det då och då beskärning av träden, blir väl en 10-15släp på det. Men det funkar jättebra, de är kul att hålla iordning.

Men dyker de upp en 5 sitsig pickup som är bekväm blir de nog det som andrabil =)
R Rkarlsson skrev:
Min tomt är bara på 1700, men jag har ingen lust att lägga allt trädgårdsavfall i nån hörna som är synlig. Blir som sagt lätt 50 säckar på hösten, och denna våren har det blivit iallafall 10 till plus ett stackars träd som gav sig med den tunga snön. Utöver det så tillkommer en del när vi rensar vallarna som går runt hela tomten.
Sen tillkommer ju den tvungna årliga rensningen av växtlighet som drar sig ut på gc väg, ett släp bara där eller 2 =)
Sen kommer det då och då beskärning av träden, blir väl en 10-15släp på det. Men det funkar jättebra, de är kul att hålla iordning.

Men dyker de upp en 5 sitsig pickup som är bekväm blir de nog det som andrabil =)
Ford F-150 lightning tror jag vore något för dig.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Nu är Norrland 60 procent av Sveriges yta och det är helt olika förutsättningar att bo i ett villaområde i Umeås utkant eller i lappmarken 10 mil från närmaste mack. Känns som väldigt många i dessa sammanhang använder termen Norrland som om de tror att det på något sätt råder likartade förhållanden i hela Norrland men det gör det verkligen inte.
Nu valde ju jag ordet Norrland där bara för att Fairlane använde det i inlägget jag kommenterade (fetmarkade i citatet så du inte ska missa det).

Fairlane Fairlane skrev:
Intressant. Störst andel i Jämtland. Även Västernorrland och Norrbotten har höga siffror. Detta trots att man så ofta får höra att det inte går i Norrland...
 
J jocke31 skrev:
Ford F-150 lightning tror jag vore något för dig. [media]
Fanns inte på svenska marknaden.
Hojta till när den går att leasa för max 4000 kr månaden med 2000-2500 mil om året ;) Jag kan kolla om 3 år något när jag ska byta bil.
 
  • Haha
  • Gilla
cpalm och 2 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
En vanlig kombi är lite överskattad.
Du får gärna utveckla lit vad du menar med överskattad. Det handlar väl om man behöver lastutrymme eller flera säten. För oss som sällan ens har passagerare i baksätet vore ytterligare säten helt ointressant.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Fanns inte på svenska marknaden.
Hojta till när den går att leasa för max 4000 kr månaden med 2000-2500 mil om året ;) Jag kan kolla om 3 år något när jag ska byta bil.
Nej, vet att orderböckerna redan är fulltecknade för den här bilen, dessvärre. Och vi vet inte ens om/när den kommer till Europa/Sverige. Lite oroväckande: https://teknikensvarld.expressen.se...llning-pa-f-150-lightning-natt-200-000-order/

Men den har dragkrok och får dra 4,5 ton. :cool:
 
D
Alfredo Alfredo skrev:
Du får gärna utveckla lit vad du menar med överskattad. Det handlar väl om man behöver lastutrymme eller flera säten. För oss som sällan ens har passagerare i baksätet vore ytterligare säten helt ointressant.
Modellen är nog överskattad i Sverige jämfört med andra marknader, något av ett särintresse, det verkar heller inte som att vi lyckats övertyga de andra i frågan, Min gissning är som sagt att de fortsätter hoppa över just kombimodellerna och kör på mer SUV-lika varianter, som ju erbjuder genomlastning men i ett lite annat format.
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
J jocke31 skrev:
Nej, vet att orderböckerna redan är fulltecknade för den här bilen, dessvärre. Och vi vet inte ens om/när den kommer till Europa/Sverige. Lite oroväckande: [länk]

Men den har dragkrok och får dra 4,5 ton. :cool:
Ah. Den får jag inte köra. Har faktiskt inte c-kort. Typiskt, och inte vill jag ta c-kort bara för att kunna köra till jobbet =)
 
Alfredo Alfredo skrev:
Du får gärna utveckla lit vad du menar med överskattad. Det handlar väl om man behöver lastutrymme eller flera säten. För oss som sällan ens har passagerare i baksätet vore ytterligare säten helt ointressant.
Därför kan man ta bort eller fälla ner de bakre sätena i golvet. Då får du en kombi som lastar mer än en Volvo745'a.
För biltillverkarna är det enklare att ha en kaross som både är liten minibuss för den stora familjen och stor lastkombi för de som föredrar det.

Jag har hoppat över kombin, trots att jag har villa och hund, och bara kört med (minst) 7-sitsiga bilar. Större bagage och mer praktisk.
Ok, jag hade en Skoda Octavia kombi i ett par år, men bytte den för att den var för trång till en Opel Zafira... Sen har jag haft en Opel Vivaro, Chrysler Voyager, Seat Alhambra, Kia Carnival, Hyundai Trajet, Dacia Lodgy, mm...
 
D djac skrev:
Modellen är nog överskattad i Sverige jämfört med andra marknader, något av ett särintresse, det verkar heller inte som att vi lyckats övertyga de andra i frågan, Min gissning är som sagt att de fortsätter hoppa över just kombimodellerna och kör på mer SUV-lika varianter, som ju erbjuder genomlastning men i ett lite annat format.
Det med kombimodeller slutade de flesta märkena med för många år sedan. De kombibilarna som erbjudits är ju faktiskt ett stort skämt.
Jag kör hyundai i40 idag. Hyundai har inte någon motsvarande bil alls. Och mindre än i40 har inte passat oss riktigt. Har ändå letat en hel del efter kombi, finns ju inget alternativ när vi är ute på tur. Brukar ha barnvagn och rullstol med. Men det hade tex aldrig funkat med en exempelvis peugeot 308.

Och det är en till anledning varför vi inte kommer klara oss bara på id3. Ja det går in barnvagn, men inte rullstol samtidigt.
Och alternativet att bojkotta morsan gör man minsann inte =)
Funderar ärligt på att köpa en billig skåpbil för 10-15 tusen till henne så hon kan ta med elmopeden när de själva är ute på tur =) (och så kan jag använda den med)
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Jag kör hyundai i40 idag. Hyundai har inte någon motsvarande bil alls. Och mindre än i40 har inte passat oss riktigt. Har ändå letat en hel del efter kombi, finns ju inget alternativ när vi är ute på tur. Brukar ha barnvagn och rullstol med. Men det hade tex aldrig funkat med en exempelvis peugeot 308.
Kanske en Hyundai Custo? Men du får tyvärr importera den själv...
https://en.wikipedia.org/wiki/Hyundai_Custo
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.